Het menselijk kapitaal mag wat kosten, maar natuurlijk niet te veel. Zijn je werknemers ware cijfervreters als het om hun loonstrookje gaat? Dan zit er iets niet goed. Want ook voor de werknemer geldt: immateriële zaken compenseren voor een laag salaris. Werknemers willen:
1. Meedoen
Ga er maar van uit: werknemers klagen over je. Als je niet oppast leidt dat zelfs tot cynisme: ik zit hier alleen maar voor de paycheck, want ik heb toch geen invloed op wat de ‘hoge heren’ allemaal besluiten. De oplossing is simpel: betrek mensen. Iedereen wil gehoord worden, dat geldt zeker ook op de werkvloer. Toon je betrokkenheid en luister naar de suggesties. Dat betekent niet dat je alle adviezen op moet volgen. Maar als ze oprecht het gevoel hebben dat ze meedoen, gaat het voortaan minder over geld.
2. De juiste aandacht
Wat moet je daar nu onder verstaan? Een baas die zich als coach opstelt en niet als micromanager. Want wat maakt werknemers onzekerder dan een baas die zich met de invoer van iedere offerte in het systeem zit te bemoeien en de hele dag over de schouders meekijkt? Weinig. Straal daarom vertrouwen in je personeel uit, maar informeer wel regelmatig hoe het gaat. Je wilt wel signalen kunnen oppikken als iets uit de hand dreigt te lopen. Je wilt niet dat je werknemer te bang zijn om fouten te melden.
3. Een leider
Respect kun je misschien kopen met een flinke eindejaarbonus, maar je kunt het ook verdienen. Door een goede leider te zijn. Je hoeft geen Barack Obama te zijn, maar klim wel wat vaker op zeepkist. Spreek je mensen toe, geef eens een flinke peptalk. En laat ook zien dat je niet bang bent om fouten te erkennen. Je personeel wil weten of je karakter hebt. Je mag het uiterste van ze vragen, maar ze willen ook iemand die eerlijk en duidelijk is en niet bij iedere beslissing om de hete brei heen loopt te draaien.
4. Trots kunnen voelen
Niet alleen de top telt. Ook de schoonmaker die ‘s ochtend voor het ochtendgloren je pand helemaal fris maakt. Mensen willen op feestjes kunnen vertellen dat ze trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken. Nu hoef je niet overdreven je best te gaan zitten doen om geforceerd cool te zijn en op Apple of Google te lijken. Spreek je waardering wat vaker uit, geef complimenten. Laat zien dat je samen met je mensen aan een missie werkt. Als iets de trots doet afnemen zijn het de ‘smerige spelletjes’ of achterkamertjespolitiek wel. Beter: zorg voor transparantie en een strak gerunde onderneming. Daar wil je medewerker wel achter staan.