Het is natuurlijk nog afwachten of Lasseter de oude glorie van de Disney Studio’s volledig kan herstellen. Maar de voortekenen zijn goed: in de studio hangt weer een enthousiaste, creatieve sfeer, schrijft filmblad Empire. En Bolt, het eerste project dat Disney onder zijn supervisie naar het witte doek brengt, ontving al staande ovaties tijdens voorvertoningen.
Dat is wel eens anders geweest. Terwijl Lasseters Pixar de ene (3-D) animatiehit na de andere scoorde, verloor het machtige Disney alle magie die het in zich had. De studio bracht flop na flop uit, en nam vervolgens de beslissing voortaan geen ouderwetse tekenfilms meer te maken, maar uitsluitend computeranimatiefilms te produceren. Resultaat: een nieuwe reeks mislukkingen.
Managementcultuur
Volgens Lasseter was het de ver doorgedrongen management-cultuur die de studio de nek omdraaide: “Dat was een belangrijk deel van het probleem en dat speelt eigenlijk bij alle filmstudio’s in Hollywood. Iedereen verbaast zich over het constante succes van Pixar, en ik zeg altijd ‘hoe kun je het niet zo goed doen?’ Het gaat allemaal om de film; je moet het publiek vermaken.”
De strakke lijnen binnen Disney haalden duidelijk de schwung uit het bedrijf. “Het talent is zeker aanwezig. We hebben de ontwerpers de touwtjes terug in handen gegeven.”
Trend
Daarmee blijkt Lasseter een uitstekende boodschapper van een nieuwe trend in organisatiemanagement. Grote, starre ondernemingen staan in de rij bij adviseurs die bepleiten dat werknemers meer ruimte moeten krijgen om zelfstandig te opereren.
Lasseter drijft die gedachte ver door. Op Empires vraag hoe hij – ook nog steeds creative officer bij Pixar – verschillende filmprojecten over de twee studio’s zal verdelen zegt hij: “Dat ligt helemaal in handen van de filmmakers. Alle verhalen die Pixar heeft verfilmd, kwamen van hen. We hebben gemaakt wat we echt wilden maken, niet dat waarvan we hadden berekend dat we er winst mee zouden maken.”
Ontslagen
Toch is het niet allemaal vrijheid blijheid onder Lasseters supervisie. Voor Bolt ontsloeg hij bijvoorbeeld al snel de schrijver/regisseur, en hij gaf opdracht om het script drastisch te veranderen. Radicaler: hij liet een complete divisie sluiten, namelijk de afdeling die verantwoordelijk was voor de direct-naar-dvd vervolgfilms. Die afdeling leverde weliswaar geld op, maar de lage kwaliteit van de films bezorgde het bedrijf een slechte naam.
Nog zo’n gedurfde beslissing: sinds de komst van Lasseter staat de traditionele, 2-D tekenfilm weer op de agenda. “Ik heb nooit geloofd dat het publiek was uitgekeken op 2-D animatie. Ze willen gewoon geen slechte films zien, zo simpel is dat. 2-D kreeg de schuld van het floppen van slechte verhalen.”
De laatste belangrijke wijziging die Lasseter invoerde is er een recht uit het boekje van de nieuwe trend in organisatiemanagement: werknemers moeten niet alleen blijven leren, ze moeten ook hun kennis overbrengen op nieuwe werknemers. “Disney nam vroeger nauwelijks jong talent aan. Toen de Nine Old Men (Disney’s legendarische team van tekenaar uit de beginperiode) echt te oud werden, was er niemand om hun plaats over te nemen. Dat mag niet opnieuw gebeuren.”