Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe sexy is uw werkgever?

Hoe sexy is het bedrijf waar u voor werkt? Soms verbloemt een saaie buitenkant de mooie binnenkant van het bedrijf. Podiumauteur Michiel Maassen zet zijn vraagtekens bij het sexy-gedoe van sommige organisaties.

Met een weersverbetering in het vooruitzicht, krijg ik zin in een sexy-blog. "Ah", denkt u misschien. Of misschien ook wel "Hè?" Maar het is niet wat u denkt. Ik wil u graag deze vraag voorleggen: hoe sexy vindt u de organisatie waar u werkt? Met andere woorden: Hoe staat het met uw arbeidsvoorwaarden, uw carrièrepad en hoe uitdagend is het werk dat de organisatie biedt? Kortom, zijn de vooruitzichten glansrijk?

Allemaal vragen die de latent zoekende medewerker zichzelf met enige regelmaat stelt en die in sommige organisaties heel graag "sexy" worden genoemd. Ze ontlenen er zelfs hun prachtig opgepoetste imago aan. Maar wat heet? Sexy staat meestal voor prikkelend. Maar als je voortdurend, de ganse dag, week, maand, het hele jaar door geprikkeld wordt om na te denken over bovengenoemde vragen, komt er van gewoon genieten van je werk bitter weinig terecht, ben ik bang.

Niet sexy

Ik wil hier niemand veroordelen, al heb ik wel mijn vraagtekens bij het sexy-gedoe van sommige organisaties. Zelf ben ik werkzaam in een internationale logistieke onderneming. Voor nogal wat mensen nou niet direct dé branche die gekenmerkt wordt door een hippe karakteristiek. Nee, hard werken, matige beloningen en weinig sjieke arbeid zijn de eerste eigenschappen die men ons toedicht. Ah, maar absoluut dynamisch en enerverend dan? En wat vertellen de websites nog meer over logistieke dienstverleners? Natuurlijk, dat transport en logistiek een hele grote branche is in Nederland. Dat consumenten steeds vaker en steeds sneller hun producten bestellen en in huis willen hebben. (e-commerce). En dat de logistiek in centrale opslag het mogelijke maakt bestellingen binnen een dag bij u aan te bieden (warehousing). Dat alles maakt ons echter nog steeds niet heel erg sexy.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Integendeel zelfs. De vele vrachtwagens op de weg tonen hoeveel energie het kost en hoe belastend voor andere weggebruikers de branche echt is. De vele blokkendozen voor op- en overslag langs de routes maken het rijden op 's Heren wegen er niet mooier op. Files vol vrachtwagens zorgen voor oponthoud en als er vrachtwagens bij ongevallen betrokken zijn, wordt dat altijd extra vermeld. Onbewust krijgt u dus prikkel op prikkel aangeboden dat zwaar transport verantwoordelijk zou zijn voor een verkeersinfarct, waarbij alles stilstaat en vastloopt. Ook dat nog.

Ongepolijst

Waarom dit relaas? Omdat ik u met dit ene voorbeeld graag wil attenderen op het feit dat goed werk en belangrijk werk dikwijls wordt overschreeuwd met modieuze kretologie van buitenaf. Iets wat het niet verdient. Vandaar dat het wel degelijk loont om verder te kijken en goed na te denken of u kiest voor die spannend gepoetste sexy buitenkant of juist die ongepolijste zijde. Ik kan het weten. Want ik werk in een zo'n voortreffelijk gerunde, uitdagende, dynamische wereld. Niet sexy, maar wel verdr…. mooi. Machtig man.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.