Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het verschil tussen inzet en motivatie bij sales

Wat is het verschil tussen inzet en motivatie in sales? En welke van deze twee is belangrijker in de verkoop? Podiumauteur Rob Poortvliet vertelt aan welke kwaliteiten een goede salesmanager voldoet.

Inzet (commitment) is de bereidheid om alles te doen wat nodig is om succesvol te worden in sales, ethisch gezien. Het gaat om de bereidheid buiten je ‘comfortzone’ te gaan. Onvoorwaardelijke inzet te tonen. Hoe moeilijker de uitdaging, hoe sterker de drang het op te lossen. Hoeveel van uw verkopers hebben dat soort commitment? En hoe bepaalt en meet u dat?

Motivatie daarentegen is de prikkel om te doen wat nodig is in de verkoop. Het is de reden waarom iemand elke dag weer zijn bed uit komt om weer hetzelfde werk te gaan doen. Doet hij of zij dat om de beloning, de erkenning, het geld, de drang om elke dag weer beter te worden? Zijn uw mensen gemotiveerd? En kunt u antwoord geven op de vraag, wat motiveert uw mensen dan intrinsiek?

Essentie van verkoop

Als een verkoper wel gemotiveerd is, maar onvoldoende commitment heeft, zal er geen succes zijn. Dit is iemand die wel de droom heeft, maar denkt dat het vanzelf komt of niet bereid is zich maximaal in te zetten. Hierdoor zal hij ontmoedigd worden en niet succesvol zijn.

Als een verkoper wel de bereidheid heeft zich maximaal in te zetten, maar daar geen reden toe heeft (motivatie), dan zal hij ook niet effectief zijn. Beide, naast de passie voor verkoop, zijn dus essentieel voor succes in sales. Uw kandidaten én bestaande verkopers dienen deze elementen te bezitten. 

Salesmanagement

Blijken uw verkopers deze elementen daadwerkelijk te hebben? Vraag u dan af of uw salesmanager zijn competenties effectief inzet om ook het maximale uit de mensen te halen. Alleen het hebben van deze elementen is namelijk niet voldoende, ze dienen ook geactiveerd en gestimuleerd te worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Podiumauteur Ron Poortvliet is oprichter en manager director van XSELL Group.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.