Maak van Het Nieuwe Werken geen hype. Pak het serieus aan, alleen dan wordt het een succes, stellen Podiumauteurs Ferry Bezem en Gert van den Heuvel.
Het Nieuwe Werken (HNW) is een antwoord op een dynamische toekomst, hogere eisen van klanten, verschillende behoeften van mensen op de arbeidsmarkt en op een meer concurrerende markt. Het Nieuwe Werken is onzes inziens van cruciaal belang voor de continuïteit van organisaties. Het is dan ook essentieel om het serieus vorm te geven. Vreemd dat er veel artikelen worden geschreven over wisselende resultaten, niets doen is geen optie. En iedereen weet toch dat een half verhaal niet werkt. Waar zit de oorzaak?
Duidelijke resultaten voor HNW
Een belangrijk uitgangspunt voor het succes van Het Nieuwe Werken (HNW) is het helder hebben waarom dit voor een organisatie van belang is: wat willen wij bereiken, wat lossen wij op, waar spelen wij op in en hoe ziet onze toekomst eruit? Dit is het kader om het succes van HNW aan af te meten en is leidend voor de invulling en de aanpak.
De realiteit is echter dat bij organisaties het vaak niet duidelijk is waarom HNW is gestart en wat het betekent: “Platte redenen: meedoen net als andere peerorganisaties; wij moeten kunnen thuiswerken; de nieuwe generatie vraagt erom; wij moeten files vermijden; wij gaan verhuizen dus pakken wij gelijk HNW mee; hobby van een belangrijke directeur; kostenbesparing; wij moeten een aantrekkelijke werkgever worden; imago oppoetsen met een activiteitgerichte werkomgeving.”
Natuurlijk, als de redenen onduidelijk zijn, zijn daarmee ook de verwachtingen onduidelijk en heeft de invulling uiteenlopende vormen. Dan kan het niet anders dan dat het een teleurstelling wordt.
HNW kent succesvolle voorbeelden
Er zijn inmiddels steeds meer organisaties die HNW zien als een cruciale factor voor continuïteit. Als wij goede mensen niet kunnen binden, dan wordt het lastig om klanten goed te blijven bedienen. Indien HNW een passende invulling en aanpak krijgt, dan leidt dit logischerwijs tot een interessant perspectief. Naast de hiervoor genoemde doelen zijn concrete resultaten gerealiseerd als: potentieel van managers en medewerkers wordt beter benut, medewerkers pakken meer verantwoordelijkheid, kennen kaders en krijgen meer vertrouwen. Motivatie, energie en betrokkenheid stijgt, meer flexibiliteit wordt merkbaar bij klanten, hogere productiviteit (lastig meetbaar), betere interne samenwerking tussen mensen en afdelingen, meer innovatie en meer resultaatgericht werken.
HNW vraagt een serieuze aanpak
Een wenkend perspectief of een teleurstelling: dit is dus grotendeels te voorspellen. De realiteit: als het management het niet ziet zitten, gebeurt er niets; als medewerkers het niet begrijpen, verandert er niets; een fysiek transparant aangepast kantoor levert geen transparante organisatie op; alleen het kantoor aanpassen zorgt tijdelijk voor een opleving, zo ook nieuwe ict- toepassingen; als de doelen en de organisatie niet transparant zijn en het vertouwen laag is, komt iedereen gewoon op kantoor, plaats of geen plaats; als iedereen denkt dat je thuis moet gaan zitten, dan is de binding met de organisatie inderdaad weg; minder vierkante meters betekent nog niet dat er efficiënt wordt gewerkt.
Wij zien wij HNW als een veranderopgave dat onderdeel moet zijn van de strategische visie. Het is van belang dat alle niveaus van management tot medewerkers betekenis geven aan HNW. Waarom doen wij dit en wat betekent dit voor onze organisatie, onze afdeling en voor mij? Vaak blijkt dan dat er sprake is van maatwerk per afdeling. Immers, marketing is geen administratie. Andere werkzaamheden, andere dynamiek, andere medewerkers, andere invulling en andere gewenste resultaten.
De serieuze aanpak kent onzes inziens een aantal cruciale kenmerken:
- HNW gaat over de balans in belangen van organisatie, managers en medewerkers
- Doelen moeten concreet zijn en zij verschillen per niveau in de organisatie: hoe ziet het eruit, wat gaat er veranderen? HNW is vooral een managementvraagstuk: waar liggen mogelijkheden en wat zijn wensen en behoeften van het management
- HNW vraagt een integrale aanpak, deeloplossingen hebben een deeleffect. Elk van de vier elementen hangt samen en deze elementen versterken elkaar: Werkplek, Organisatie/proces, ICT en Mens
- HNW vraagt een weloverwogen aanpak; waar staat de organisatie qua transparantie, structuur, management, competenties, processen/werkwijzen, cultuur, ICT, prestaties/effectiviteit en veranderkracht? Wat is er nodig en hoe kunnen wij overtuiging in de verandering brengen. De aanpak moet aansluiten bij de ‘nieuwe’ waarden van HNW: voorbeeldgedrag, transparan-tie, samenwerking, et cetera
- HNW kent risico’s, bespreek deze vooraf en speel erop in (managers zien medewerkers onvoldoende, medewerkers worden onzeker of ze het goed doen, medewerkers gaan thuis de was doen, medewerkers gaan te hard werken, samenwerking en samenhang komt onder druk, innovatie verdwijnt, et cetera). Het is dus van belang dus om hierop in te spelen.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt” (J. Cruijff)
Bij HNW komt dus veel kijken. Waarom willen wij HNW, wat betekent het voor ons en hoe pakken wij het aan? Een aantal basisvragen die het management moet beantwoorden en medewerkers moeten begrijpen. Dat is niet eenvoudig met de vele boeken en internetlijstjes met do’s en don’ts van HNW: aanpakken, faalfactoren en al die artikelen die de helft van HNW onderzoeken en natuurlijk met teleurstellende en kritische resultaten komen. Je begint vaak met veel verschillende bestaande beelden, met voorstanders en tegenstanders en dat voelt vaak alsof je een traject met een achterstand begint. Er zijn nog steeds grote groepen die denken dat het wel zal overwaaien.
Indien HNW een passende organisatiegerichte invulling en aanpak krijgt, dan leidt dit logischerwijs tot een interessant perspectief. Dus, probeer het te snappen, maak het duidelijk, maak het voor iedereen eenvoudig en maak het geen hype. Het is belangrijk genoeg.
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Gert van den Heuvel, senior consultant HNW bij Twynstra Gudde en Ferry Bezem, partner Strategie, Organisatieontwikkeling en HNW bij Twynstra Gudde.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.