Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Het betere roddelwerk

Roddelen gebeurt in alle lagen van de werkvloer. Het hoeft niet slecht te zijn, maar ingewikkeld is het soms wel. Zoals wanneer je net je eerste werkdag bij een bedrijf hebt, aldus Podiumauteur Luc Timmers. 

Als je nieuw in een organisatie komt zijn er altijd collega's die je snel op de hoogte brengen van de complexe intermenselijke relaties die er in die organisatie zijn. Zij doen dat, vanzelfsprekend, met de beste bedoelingen. Om te voorkomen dat jij, als onbewust onbekwame nieuweling, op iemands tenen gaat staan, een teer zieltje kwetst of om te vermijden dat je met iemand een langdurige vete krijgt nog voordat je die persoon hebt leren kennen. Óf dat je iemand aardig gaat vinden die dat helemaal niet is.

Tegenstrijdigheden

Koffieautomaten, rookholen en kennismakings-bilateralen zijn uitermate geschikte plekken waar de toestand van het bedrijf in het algemeen en van die ene specifieke collega in het bijzonder uit de doeken gedaan worden. Al snel blijkt ook de waarheid van het vertelde, want hetzelfde verhaal over diezelfde persoon komt via verschillende kanalen tot je. Of de mogelijke onwaarheid, want wat medewerker X in vertrouwen mededeelt over collega Y wordt door teamgenoot A ontkracht, door HR-consultant B als correct, maar dan ten aanzien van manager C en door collega Y zelf ontkent. Of juist ook door collega Y bevestigd, zelfs vóórdat je ook maar iets over collega Y vernomen had, want “anders hoor je het toch wel via de wandelgangen.”

Roddel-categorieën

De verhalen zelf zijn in verschillende categorieën in te delen:

Er zijn de relatie-roddels:

  • Hij van hier doet het met haar van daar, en aangezien je haar van daar wel eens tegen zou kunnen komen tijdens een stuurgroep vergadering….
  • Zij was ooit met hem maar nu met die en daarom praat hem niet meer met die…
  • Willem van de helpdesk is de zoon van Klaas van de divisie directie…
  • Hendrik van de postkamer is al vijfde generatie medewerker en weet dus echt alles, mocht je iets willen weten over iemand…

Je hebt de gezondheids-roddels:

  • Hij heeft een ernstige ziekte die alleen besmettelijk is als je hem aanraakt en hij heeft niet lang meer te gaan maar komt toch nog bijna iedere dag naar het werk hoewel er nagenoeg niets meer uit zijn handen komt…
  • Hij had een ernstige ziekte waarvan men dacht dat die besmettelijke was en hij is nu aan het re-integreren en komt bijna iedere dag naar het werk hoewel er nagenoeg niets uit zijn handen komt…
  • Hij is zojuist bij de dokter geweest en het zou wel eens zo kunnen zijn dat hij een ernstige ziekte etc…..

Dan zijn er de niet-functioneren-roddels, de hij-heeft-ooit-wel-gefunctioneerd-maar-nu-niet-meer-omdat-roddels, de hij-heeft-ruzie-met-hem/haar/iedereen-roddels, de hij-had-op-jouw-plek-willen-zitten-roddels, de pas-maar-op-voor-hem-want-dat-is-een-verschrikkelijke-eikel-roddels en de je-moet-niet-geloven-wat-anderen-zeggen-roddels.

Pré-roddelen

Tegenwoordig kun je ook zien dat er over je geroddeld wordt, zelfs al voordat je officieel aan je nieuwe baan begonnen bent. Daar bestaan statistieken van. De brutalen willen met je linken en gaan je volgen. En als je na enige tijd ontslagen wordt vanwege een disfunctioneren oordeel dat gebaseerd is op halve waarheden en onterechte roddels kun je, naast het obligate ‘ik heb er veel van geleerd’ ook zeggen dat je er veel connections en followers aan overgehouden hebt. Ik durf zelfs te beweren dat mensen die 500+ Linkedinconnections en Twitterfollowers hebben vaak ontslagen zijn.

Of is dat een roddel?

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'