Waarschijnlijk ligt u niet dagelijks wakker van de Nederlandse track record bij het Eurovisie Songfestival.
Toch is het interessant om de totstandkoming van de Nederlandse inzending eens nader te bekijken. Ik zie namelijk verontrustende overeenkomsten met het vaderlandse innovatie beleid. Drie overduidelijke parallellen tussen het creatieve proces rond de Eurovisie inzending en de bestuurlijke intitatieven om innovatie te bevorderen:
Dedain
Eurovisie: ‘Het belangrijkste is de muziek, en die nieuwe landen zijn daar nog niet professioneel mee bezit’. In ons hart vinden we namelijk dat mensen uit Moldavie of Azerbedjan een verschrikkelijke muzieksmaak hebben en dat een saai liedje veel hoogstaander is dan een act met puntige hoeden of mooie mevrouwen.
Innovatie: ‘Chinezen en Indiers hebben wel veel geld en een boel slimme koppen, maar hun cultuur en onderwijssystemen maken het moeilijk om innovatief te zijn’. We kunnen niet echt geloven dat we onze vooraanstaande positie in wetenschap en technologie aan het kwijtraken zijn.
Palinglucht
Eurovisie: TROS-Volendam-Jan Smit klinkt meer als een broeierige inteelt dan als een vruchtbare bodem voor vernieuwende inspiratie.
Innovatie: Het smoelwerk van het Nederlandse Industriebeleid zijn de ‘wijze mannen van Verhagen’, gelauwerde industrielen van een jaar of 60 die hun sporen hebben verdiend in een tijd dat we nog wisten hoe de wereld in elkaar zat. Innovatienetwerken zijn gefocused op Nederland, op binnenlandse samenwerkingen en binnenlandse kennis.
Het liedje
Eurovisie: In de waan van de maakbaarheid van succes worden er lijstjes gemaakt van elementen waar de show aan moet voldoen. Het liedje lijkt een ‘afterthought’ en voor een authentiek geluid is geen plaats.
Innovatie: Ook hier wemelt het lijstjes: aandachtsgebieden , speerpunten, groeiregio’s, kerntaken. De aandacht voor de ontwikkeling van vaklieden, beta-wetenschappers en een vruchtbaar onderzoeksklimaat lijkt een plichtpleging. Maar waar moeten die geniale producten dan vandaan komen?
Aanbevelingen (Voor zowel Eurovisie als Innovatie beleid)
Wat leren we eigenlijk uit deze analyse? Neem je concurrentie serieus. Ondersteun mensen die een vak willen leren en daar in, op hun eigen manier, willen uitblinken. Focus niet op het eindresultaat (dat is toch niet maakbaar) maar stimuleer kruisbestuiving, ontdekking en ontwikkeling. En, zet gelauwerde heren in als klankbord, maar niet als wegbereiders van succes in een snel veranderende wereld.