Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De kracht van crowdsourcing

Crowdsourcing draait niet alleen om financiering. Wat is het nou precies en wat is de impact op bestaande markten en de spelers? Podium-auteur Harmen van Doorn legt uit.

De laatste paar maanden krijg ik meer verzoeken om interviews over crowdsourcing. Heel vaak afkomstig van universiteiten die dit nieuwe fenomeen willen onderzoeken. In het algemeen doet de promovendus het interview. Hij of zij is dan geïnteresseerd in de nieuwe manieren van financiering voor sociale ondernemers of projecten in de kunst en cultuur of liefdadigheid. Punt is echter dat het bij crowdsourcing niet alleen om financiering gaat.

Impact op de markt

Waar hebben we het hier dan over? Wat is crowdsourcing? En wat is de impact op bestaande markten en de spelers die zich hier begeven?

Crowdsourcing is een proces waarbij taken worden gegeven aan een groep mensen, the crowd. Je kunt dus een breed publiek actief betrekken bij wat je doet, of een project/resultaat dat je wilt bereiken. Vanuit de crowd stappen er mensen naar voren die je willen helpen. Een paar bekende voorbeelden: Wikipedia, dat met ongeveer 270 miljoen gebruikers samen een encyclopedie heeft gemaakt. Of Youtube, waarbij de crowd de grootste video-bibliotheek ter wereld heeft aangelegd. Of Apple, waarbij gebruikers een platform vullen met applicaties. Deze voorbeelden hebben twee soorten gebruikers: leveranciers van content en afnemers van content.

Ontelbaar veel leveranciers

Het wordt interessanter als we naar lokale voorbeelden kijken. De lokale politie die wordt geholpen door 4.000 burgers, op zoek naar een vermist kind via een sms service. Of een arbeidsongeschiktheidsverzekering, waarbij een groep van slechts 40 professionals zich coöperatief organiseren. Opbrengst: minder overhead, meer transparantie en meer loyaliteit.

We hebben het eigenlijk over het creëren van capaciteit op een nieuwe manier. In plaats van een kleine groep traditionele grote partijen die een product aanbieden, verhuizen we naar een markt met ontelbaar leveranciers. We gaan van oligopolies naar open markten. En wat betekent dat?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet missen

Als je het niet ziet aankomen betekent het best veel. Als een Dino met je nek ver van de grond zonder dat je ziet wat er gebeurt. En je valt voor je het weet: te hoge kosten, niet de juiste producten en de consument loopt weg. Met de klik van de muis kan iedereen ontsnappen aan 'Dino-products'.

Dus om terug te komen op de vraag, wat is crowdsourcing? Het is een nieuwe manier van capaciteit creëren. Via het web kunnen kleine leveranciers eindverbruikers bereiken. En ten opzichte van 'vroeger' is de kwaliteit van de producten leidend. En hoe beïnvloedt dit dan diverse markten?

Nou heel simpel, we verhuizen naar een nieuwe wereld met kleinere soorten. De huidige oligopolies worden markten met ontelbaar veel aanbieders. En de grote soorten, de Dinosauriërs, die leggen het loodje.
 

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Harmen van Doorn, oprichter en ceo van goede doelen-crowdsourcingplatform Pifworld en oud bankier.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.