Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

China: productie- of consumptieland?

De lonen in China stijgen hard, evenals de huizenprijzen. Daardoor rijst de vraag hoe interessant China nog als productieland is. Kunnen bedrijven niet beter inzetten op China als consumptieland?

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

China, het land van onbegrensde mogelijkheden, piekt en kraakt. Daar waar de salarissen tot voor kort fors lager waren dan in andere landen, stijgen deze in rap tempo. Zo liggen de lonen in China gemiddeld 22 procent hoger dan vorig jaar. De Chinese regering is blij, terwijl economen vrezen voor verslechterende concurrentiekracht. Volgens onderzoek van KPMG profiteren vooral landen zoals Indonesië en Bangladesh hiervan omdat multinationals hun productievestiging daar naartoe willen verplaatsen. Verschillende multinationals zijn al bezig om naast China andere lage lonen landen te vinden voor productie. De vraag is of de huidige hoge groei van ruim 9 procent in het derde kwartaal blijft doorzetten. 

Stilliggende bouwplaatsen

Meerdere bouwprojecten liggen stil in China. Met grote hekken eromheen staan hoge bouwkranen te verroesten. Veel woningen staan te koop. Echter,door de enorme inflatie en stijgende onroerend goed prijzen zijn de huidige woningen niet meer te betalen. De overheid heeft vervolgens de kredietkranen van de banken een beetje laten dichtdraaien. Betaalbare woningen: daar zijn de Chinezen naar op zoek. De vraag is dan ook of de prijzen van de huidige woningen en gerealiseerde nieuwbouw niet fors naar beneden bijgesteld dienen te worden. Dit zorgt voor een correctie in geheel China en met name in de grote steden waar de prijzen navenant hoger liggen dan in de rest van China.

Consumptie in plaats van productie

Door de snel stijgende economie neemt de welvaart in China rap tempo toe. Daardoor stijgen de consumptieve bestedingen eveneens ten opzichte van andere landen. De productie steeg echter minder hard, namelijk met 0,9 procent in oktober versus 1,2 procent de maand ervoor. De vraag die veel economen zich stellen is of China interessanter wordt voor andere landen als afzetgebied in plaats van productieland. Moeten we China op een andere wijze gaan bekijken?

Is het niet raadzaam om juist China meer als een land te gaan zien dat vanuit consumptief oogpunt interessant is voor de rest van de wereld. Met 1,2 miljard mensen is er natuurlijk sprake van een enorm afzetgebied. Een snel verouderende populatie met een snel stijgend gemiddeld salaris is daardoor ook meer interessant als afzetgebied dan als productieland. De vraag is dan alleen welke landen naast Indonesië en Bangladesh interessant zijn als productieland. Zijn dat Brazilië, Rusland of India van de BRIC landen met als aanvoerder India dat nog relatief erg laag zit met gemiddeld salaris. Of moeten we gaan uitkijken naar andere landen zoals Kenia en Ethiopië? 

Eerdere bijdragen:

 
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door oud-bankier en financieel en strategisch adviseur Rik van den Berg, eigenaar van The Financial Architects

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.