29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek onder werknemers en leidinggevenden door ISBW, specialist in praktijkgerichte opleidingen en trainingen.
Uit het onderzoek blijkt het volgende:
- 94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig en leerzaam ervaren.
- Bij 25 procent van de werknemers worden tijdens een beoordelingsgesprek geen concrete actieplannen ontwikkeld.
- 33 procent van de leidinggevenden vindt het moeilijk om informatie uit het beoordelingsgesprek om te zetten naar concrete acties.
- 95 procent van de leidinggevenden meent voldoende inzicht te hebben in de competenties en doelstellingen van de werknemers.
-
23 procent van de werknemers denkt hier anders over en geeft aan dat de leidinggevende geen inzicht heeft in zijn of haar competenties en doelstellingen.
“Het is opvallend om te zien dat leidinggevenden en werknemers een ander beeld hebben van het beoordelingsgesprek”, zegt Else Slegers, Algemeen Directeur van ISBW. “We zien in de praktijk dat werkgevers en werknemers vaak niet met hetzelfde verwachtingspatroon het beoordelingsgesprek in stappen. Dit leidt uiteindelijk tot ontevredenheid bij één van de partijen. Voor leidinggevenden zijn er diverse trainingen ontwikkeld waarin aandacht wordt besteed aan dit probleem. De invoering van een systeem voor personeelsbeoordelings- en functioneringsgesprekken biedt hierin bijvoorbeeld uitkomst. Beide partijen weten hierdoor wat er van het gesprek wordt verwacht en door een duidelijke structuur wordt het eenvoudiger de input uit de gesprekken om te zetten in concrete acties. En daar hebben zowel de werknemers als de leidinggevenden profijt van.”