De populatie zelfstandig ondernemers neemt in omvang toe en verandert qua samenstelling, doordat Nederland zich midden in een transformatie naar een flexibele arbeidsmarkt bevindt.
Daarnaast zullen bedrijven zich voor moeten bereiden op een oplopende schaarste aan kwalitatief personeel. Volgens HeadFirst roepen deze ontwikkelingen om nieuwe manieren van matchen. De huidige handmatige manier van het samenbrengen van vraag en aanbod is ontoereikend. De kennisbemiddelaar luidt dan ook het tijdperk in van slimmer ondernemen door zelfstandig ondernemers.
Flexbaan populair
Nieuwe cijfers van het Uitkeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) laten zien dat 34 procent van de werknemers nu al een flexbaan heeft. Het aantal zzp’ers, freelancers en contractanten in tijdelijke dienst neemt toe. Daarnaast verwacht het UWV dat er in de komende jaren een schaarste ontstaat voor met name kwalitatief personeel, als gevolg van onder andere vergrijzing en technologische innovatie. Dit terwijl de beschikbaarheid van hoogopgeleid personeel van steeds groter belang is voor het realiseren van groei in de Nederlandse postindustriële economie die veel meer gebaseerd is op waardecreatie doormiddel van kennis. Daarnaast hebben economen van de Nederlandsche Bank (DNB) aangetoond dat er een verband bestaat tussen de mate waarin landen geraakt zijn voor de financiële crisis en flexibiliteit van hun arbeidsmarkt.
Behoeftes vraag- en aanbodzijde
Bovengenoemde ontwikkelingen vragen om een hogere kwalitatieve dienstverlening voor de aansluiting van vraag op aanbod in de arbeidsmarkt. Rick Kruiswijk, algemeen directeur HeadFirst: ‘Zelfstandig ondernemers zijn gedreven door passie en specialisatie en ondervinden steeds vaker een gebrekkige aansluiting tussen hun kennis en vaardigheden en de eisen van de opdracht. Zij hebben het gevoel dat hun kennis en kunde onderbenut wordt en dat er teveel schakels tussen zitten. Bedrijven vragen zich op hun beurt af: Hoe kom ik nog aan hoog kwalitatief personeel?’
Nadelen huidige manier van koppelen
Voor de HR-managers is het een steeds tijdrovendere en veelvuldiger voorkomende klus om door de profielen van flexwerkers te scrollen, aangezien hun volume toeneemt en de opdrachten van kortere duur zijn. Daarnaast krijgen deze managers slechts een klein deel van de gehele aanbodzijde in Nederland te zien, hetgeen nooit een volledig beeld geeft en waarbij een match vaak van toevalligheden aan elkaar hangt. Bovendien is er geen inzicht in wanneer de zelfstandig ondernemers weer beschikbaar zijn voor een nieuwe opdracht en is er weinig bekend over de prijs- kwaliteitverhouding van de zelfstandig ondernemer. Kortom het beeld is onvolledig en weinig transparant.
Hoewel zelfstandig ondernemers, met name zelfstandige ICT’ers, steeds vaker een actief netwerk inschakelen, waarbij Social Media en internet een belangrijke rol spelen (bron Computable), biedt dit geen oplossing om tot een volledig en gedetailleerd beeld van de arbeidsmarkt te komen. Bovendien bestaat hierbij geen mogelijkheid om een match vast te leggen in een contract. Kruiswijk verwacht dit jaar nog een doorbraak naar een vergaande digitalisering van de bemiddelingsmarkt. Om zowel de opdrachtgevers als de leveranciers en zelfstandig ondernemers die slimmer willen ondernemen beter van dienst te kunnen zijn, ontwikkelt HeadFirst een nieuwe manier van het koppelen van vraag en aanbod in de arbeidsmarkt.
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.