Als je binnenkort een cruise boekt bij Princess Cruises krijg je bij vertrek een muntje uitgereikt, de zogeheten ocean medallion. Je draagt hem aan je pols, om je nek of gewoon in je binnenzak. Vanaf nu ‘weet’ het schip wie je bent en waar je je bevindt. Met de medallion wordt het inschepen versneld, gaat de deur van je hut open als je aan komt lopen en wordt het afrekenen aan boord geautomatiseerd. Gezinsleden en vrienden kunnen elkaar eenvoudig terugvinden op het 300 meter lange, 17-deks hoge cruiseschip. Bovendien kan de ober jou als je zo’n medallion bij je draagt vinden: bestel waar dan ook op het schip een drankje, en het wordt je keurig gebracht.
Uv-straling
Als je eenmaal ontspannen op het zonnedek van dat cruiseschip ligt, kun je ook op een andere manier connected zijn. De My Skin Track UV van L’Oréal, een 9 millimeter grote sensor die je bijvoorbeeld op je badkleding kunt dragen, waarschuwt je als je te lang in de zon bent. De sensor meet de uv-straling, luchtvochtigheid, vervuiling en het aantal pollen in de lucht. Via je smartphone krijg je adviezen om je bijvoorbeeld beter in te smeren of, als je allergisch bent, een preventief medicijn in te nemen. De sensor is niet alleen handig tijdens een cruise natuurlijk, ook op het strand en bij het zwembad.
Connected wereld
Welkom in de connected wereld, de wereld waarin de relatie van organisaties met hun klanten fundamenteel verandert. ‘Connected’ is marketing én customer relationship management 3.0. De relatie van de meeste organisaties met hun klanten blijft tot nu toe vooral beperkt tot het willekeurige moment dat de klant een winkel binnenloopt, in de schappen rondneust en een fles frisdrank of pot pindakaas uitzoekt. Om die relatie te beïnvloeden moeten de producenten van frisdrank en pindakaas stevige marketinginspanningen doen, zodat hun producten op dat specifieke moment, als de klant voor het schap staat, top of mind zijn. Met je klanten connected zijn is een totaal ander spel. Je kunt dan bijvoorbeeld beter voorspellen wanneer de behoefte aan bepaalde producten opkomt. Daarmee kun je je aanbod daarop toesnijden. De vraag is alleen hoe je erin slaagt met je klanten in verbinding te staan. Dat wordt de heilige graal van deze tijd.
Je leert verder:
- Wat houdt een connected strategy in?
- Waar moet je op letten?
- Welke vragen stel je jezelf?
Verder lezen
Deze en alle volgende tweewekelijkse longreads lezen over management en leiderschap? Neem voor 6 juli een abonnement op MT Insights. Je krijgt bovendien twee keer per jaar MT Insights magazine in de bus met het beste over management en leiderschap uit binnen en buitenland én de MT500 en de MT1000 onderzoeksspecials.