Hoe zorgt u dat dwarsliggende werknemers, die u (helaas) nodig heeft voor hun expertise, op de juiste manier blijven functioneren? Alexander Kluit geeft als eerste antwoord.
Human capital is voor vele branches de belangrijkste succesfactor. Daarom zal de BV Nederland zich tot het uiterste moeten inspannen om al haar medewerkers te betrekken bij het proces waarin zij actief is. Concreet betekent dit: investeren in je mensen.
Nog te vaak zijn opleidingen en trainingen geen gebudgetteerd onderdeel van het jaarlijkse planproces en wordt er een ad hoc invulling aan gegeven. Hierdoor bestaat de kans dat de medewerker zich niet serieus genomen voelt. Met als gevolg dat de output te gering is.
Een groot verloop en een hoog ziekteverzuim zijn vaak gevolgen van een dergelijk beleid. Het is een gegeven feit dat een tevreden medewerker die zich betrokken voelt bij het bedrijf een hoger rendement oplevert. Vele jaren is de hospitalitybranche geen uitblinker geweest in het voeren van een actief opleidingsbeleid. Daarvoor heeft het fors op de blaren moeten zitten. Een slecht imago van hard werken tegen lage lonen heeft ons lange tijd parten gespeeld.
Terwijl het opleidingsniveau van de Nederlandse hotelschoolstudent wereldwijd erg goed staat aangeschreven, waren wij niet in staat de afgestudeerden binnen onze branche te behouden. De bancaire instellingen hebben hier ruimschoots van geprofiteerd, door deze breed opgeleide mensen met een klantgerichte attitude te werven met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.
Hilton heeft zich dit gerealiseerd en is momenteel koploper in het ontwikkelen van haar mensen. Hierdoor zijn wij beter in staat jong talent te werven en te behouden. Ook de dwarsliggende medewerker zullen wij pogen te veranderen middels een betrokken houding en een intensief begeleidingstraject.
Alle medewerkers (wij noemen ze teammembers) zijn gekoppeld aan een teamcoach en hebben individuele targets. Voor elke team member is er een opleidingsprogramma en kan men 24 uur per dag terecht in de learningroom dat elk hotel ter beschikking heeft voor haar mensen. In de huidige arbeidsmarkt hebben we iedereen hard nodig, "TOCH".
Alexander Kluit (1965) is sinds 1997 werkzaam voor Hilton International. Als general manager is hij momenteel verantwoordelijk voor Hilton Soestduinen Royal Parc en geeft hij leiding aan een team van 110 mensen. Vanaf 1 februari 2008 gaat Kluit aan de slag bij EHM en zal als cluster general manager verantwoordelijk worden voor drie hotels in Amsterdam waaronder het Golden Tulip Apollo Amsterdam hotel. Gastheerschap en perfectie zijn de drivers in zijn dagelijks functioneren.