Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nationale CSRD-enquête: 70 procent van bedrijven goed voorbereid op de CSRD

Ruim twee derde van de CSRD-plichtige bedrijven is goed voorbereid op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die dit jaar van kracht ging. Dat blijkt uit de Nationale CSRD-Enquête van MVO Nederland, MT/Sprout en Change Inc., gepresenteerd op CSRD-Day 2.

nationale csrd enquete

Het bedrijfsleven lijkt hiermee vooruit te lopen op de overheid, die onlangs in gebreke is gesteld door de Europese Commissie omdat er nog geen wetsvoorstel is om de CSRD te implementeren. ‘Bedrijven pakken de handschoen dus goed op’, zegt Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland. ‘Ze nemen het voortouw in het zorgen voor meer transparantie en betere kwaliteit van duurzaamheidsinformatie.’

Administratieve last

De helft van de deelnemers is uitgesproken positief over hun verwachtingen voor de CSRD voor hun organisatie op lange termijn. Toch ervaart 73 procent het ook als een administratieve last.

‘Het doel van de CSRD is belangrijk en nodig, maar zeker zo’n eerste jaar is het een uitdaging om alle gevraagde data bij elkaar te verzamelen en daarover goed te rapporteren. Voor veel organisaties moet het merendeel van de data uit de keten komen. Dat dit administratief druk geeft, snap ik wel’, zegt Berend Jan Veldkamp, algemeen directeur van MT MediaGroep BV, uitgever van MT/Sprout en Change Inc. ‘Tegelijkertijd merken wij veel onzekerheid bij organisaties. De informatiebehoefte rondom CSRD is groot.’

Meer oog voor mkb nodig

Opvallend is het gegeven dat 40 procent van de mkb’ers al bezig is met de CSRD. Ondanks dat zij niet CSRD-plichtig zijn, zijn zij zich toch al aan het oriënteren of zelfs implementeren. Tegelijkertijd geeft eveneens 40 procent aan slecht tot niet voorbereid te zijn.

‘Als toeleverancier van grote bedrijven moeten mkb’ers net zo goed data aanleveren, maar hulp of ondersteuning krijgen ze niet’, aldus Van Wersch. ‘We roepen grote bedrijven en de overheid dan ook op om het mkb mee te nemen in de implementatie. MVO Nederland neemt alvast het voortouw en biedt praktische tools, kennis en netwerkevents om hen te helpen.’

Jaarlijks onderzoek

De Nationale CSRD Enquête 2024 is een initiatief van MVO Nederland, MT/Sprout en Change Inc. en wordt jaarlijks herhaald. Dit jaar deden 673 zakelijke beslissers mee aan het onderzoek, afkomstig uit dienstverlening, industrie, bouw, handel, chemie, food en energie. Onder deze groep waren 210 deelnemers CSRD-plichtig.