Wat is SRFACE?
Een maker van wetsuits voor (golf-, wind- en kite-)surfers, die direct-to-consumer worden verkocht. “We leveren een top of the range wetsuit voor een fractie van de prijs”, zegt medeoprichter Augustus Schraven. “Onze online aanpak is écht nieuw in deze overwegend oldskool industrie.”
Wat ‘top of the range’ precies betekent? Schraven wijst op het gebruik van een duurzaam materiaal (limestone neopreen, in plaats van gewoon neopreen), dat een goede isolatie en stretch levert. “Het pak is hoogwaardig afgewerkt, met tape aan de binnenkant, en rubber seals aan de buitenkant. De binnenkant is gevoerd met pluche. In die categorie zit je al snel op een prijs van 300 tot 700 euro. Ons model zit daar met 200 euro – voor de 3mm-uitvoering – fors onder.”
Die potentieel disruptieve prijs is te danken aan een kortere supply chain – SRFACE verkoopt direct vanuit zijn magazijn – en een beperkt aantal modellen. Grote merken bieden soms wel 60 soorten wetsuits aan, SRFACE houdt het bij 1 model (in verschillende diktes).
De surfstartup wil zich ook op merkgebied onderscheiden. “Onze marketing grijpt niet terug op de helden, de onbereikbare surfer op een tropisch golf waar niemand ooit kan komen. We proberen ook het verhaal te vertellen van de echte surfer. De jongens en meiden zoals ik, die in de stad wonen en de tram of auto pakken naar de zee.”
Wie zitten erachter?
Het idee voor SRFACE ontstond tijdens een van de brainstormsessies die Schraven (foto rechts) hield met vriend en voormalig professioneel surfer Christiaan Brouwer. “Chris vertelde dat hij een heel vet matras had gekocht. Die is veel te duur zei ik, en liet hem een paar matrassen-startups zien. Diezelfde avond bestelde ik een wetsuit voor 600 euro en dacht, volgens mij doe ik nu precies hetzelfde als Chris – en ging er een lampje branden.”
Schraven en Brouwer besloten zelf ook een direct-to-consumer-startup op te tuigen, en zochten er drie compagnons bij. Reinier Korstanje kent de industrie goed als wetsuitontwerper. ‘Merkman’ Jeroen Coppens werkte eerder bij surfmerk Protest en sportketen Footlocker. Thijs Slootjes is de art director (eigenaar van een ontwerpstudio).
Het vijftal stortte zich begin vorig vorig jaar op de ontwikkeling van hun wetsuit, in samenwerking met een fabriek waar ook high-end wetsuits voor andere merken worden gemaakt. Na ruim een jaar prototypen en testen was het pak klaar voor de markt.
Wie zitten erop te wachten?
“We zien twee doelgroepen. Aan de ene kant willen we de hardcore surfer meekrijgen. Dat zijn ook de mensen die uiteindelijk hun ‘goedkeuring’ moeten geven aan het product, en doorgeven aan hun vrienden. Aan de andere kant richten we ons op de wat meer mainstream surfer, die in de zomer naar Frankrijk gaat voor een surftrip en die surft als het lekker weer is.” Nederland telt ongeveer 50.000 surfers, in heel Europa gaat het om 4 miljoen potentiële klanten.
De doelgroep van SRFACE levert in combinatie met het maken van een tastbaar product nieuwe uitdagingen op, ondervond Schraven. “Met mijn vorige twee bedrijven leverde ik zakelijke diensten. Surfers zijn meedogenloos. Niet op een nare manier, maar het pak moet je gewoon warm houden. Als het pak lekt, dan kun je als startup opdoeken.”
“Daarnaast zijn die gasten merkgevoelig. Die willen iets uitstralen in het water, en niet als beginneling gezien worden. Dat is een subtiele balans. Ik heb me daar nog nooit zo in verdiept. Het moet perfect zijn, terwijl ik zelf uit een lean startup mindset kom, met zo snel mogelijk leren. Vergeet het maar in deze industrie. Als je lanceert met een half product kun je beter gelijk stoppen.“
Schraven is ook mede-aandeelhouder van een startup-studio, waar hij eerder Temper oprichtte, een app voor horecapersoneel.
Hoe ver is de ontwikkeling?
De startup uit Den Haag krijgt sinds de lancering nu enkele tientallen orders per week, en ziet dat aantal maand op maand verdrievoudigen. De bestellingen komen inmiddels vanuit heel Europa.
Voor een tastbaar product kan SRFACE snel feedback verwerken, zegt Schraven. In zekere zin zijn ook wij ‘lean’. We zijn niet gebonden aan retailers die twee keer per jaar inkopen. We kunnen ook kleinere batches bijbestellen en feedback binnen 3 maanden integreren in de cyclus.
SRFACE is bezig met de ontwikkeling van een winterpak, en een vrouwenpak. In september start in samenwerking met de TU Delft een onderzoek naar het gebruik van 3D-scans als basis voor de patronen die een wetsuit zijn ‘fit’ geven.
“Onze ambitie is om marktleider te worden in Europa. We willen naar 300.000 of 400.000 pakken per jaar. Dan heb je een stevig marktaandeel.”
Wat is het businessmodel?
Net zoals wegbereiders als Casper (matrassen), Dollar Shave Club (scheermesjes) en Warby Parker (brillen) verkoopt SRFACE zijn wetsuit rechtstreeks aan de consument, met de webshop als enige winkel. Klanten passen hun pak dus thuis, en mogen hem 30 dagen uitproberen. “Dat doet geen enkel ander merk”, zegt Schraven.
Surfers kopen gemiddeld een pak per twee jaar, blijkt uit marktcijfers. Met 200 euro ligt de gemiddelde aanschafprijs ligt zo’n beetje op het niveau van SRFACE zelf, tussen de budget-pakken van Decathlon en de premium-modellen van bijvoorbeeld O’Neill in.
Nog geld nodig?
SRFACE haalde bij vrienden, familie en enthousiaste surfers een seed ronde op om de eerste voorraad te financieren. De dagelijkse operatie kan nu uit de omzet gefinancierd worden, maar voor een nieuwe productieronde is de startup op zoek naar een half miljoen euro.
Qua product valt de startup bij geldschieters een beetje tussen wal en schip, merkte Schraven. “Banken vinden het bedrijf te early stage. Investeringsfondsen willen equity, maar dat is voor ons niet interessant, want we willen liever geen aandelen weggeven voor een voorraadfinanciering. We worden dus min of meer gedwongen om met informele investeerders te werken, maar eigenlijk vinden we dat fantastisch. Onze investeerders willen natuurlijk een mooi rendement, en daar zorgen we ook voor. Maar als er golven staan liggen we met ze in het water.”