Wat is Ayold?
Een agentschap en online marktplaats die fabrikanten en leveranciers van coatings online in contact brengt met particuliere en zakelijke consumenten. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er zit wel een coating omheen, merkt Van der Schaaf op. Je mobiele telefoon wordt er waterdicht mee gehouden, in ziekenhuizen gebruiken ze coatings om de verspreiding van bacteriën tegen te gaan en ook op je tafelblad zit er een. Het is een markt waarin wereldwijd 200 miljard dollar wordt omgezet en met maar 10 tot 15 hele grote spelers: dat vraagt natuurlijk om disruptie.
Dat wil Ayold ook bereiken door de klant zoveel mogelijk informatie te geven over de beschermlagen. Daarbij richt het bedrijf zich op alle mogelijke coatings, dus de beschermlagen die je – onbewust- dagelijks voorbij ziet komen. Van coatings op bruggen, gebouwen tot de nieuwe innovatieve coatings in de gezondheidszorg.
Wie zitten erachter?
Ayold werd in 2014 opgericht door Erik van der Schaaf, die al zijn hele leven in de coating-industrie werkt. Hij zag dat de grote producten van de beschermlagen vaak heel traditioneel opereren. Er is wel een website, maar er gebeurt niets of weinig mee. Tegelijkertijd zijn de afnemers van de producten vaak kleine bedrijven die juist online zoeken naar de goede producten. Als bijkomend voordeel bleken er nog best veel domeinnamen beschikbaar over dit onderwerp. Ayold heeft ondertussen zo’n 60 online vindplaatsen. Van der Schaaf haalde onder meer (coo) Vincent Walstra aan boord. Die kennen we nog als 25 onder de 25’er met videoconferencing-startup Optiom.
Wie zitten te wachten op Ayold?
Fabrikanten van coatings, maar vooral ook de klanten die de beschermlagen kopen. “Die gewoon het recht hebben op informatie over de beste producten die zij af kunnen nemen.” Ayold richt zich vooral op bedrijven die coating nodig hebben maar staat ook open voor consumenten. Van der Schaaf: “We hebben consumenten die een beschermlaag van 6 vierkante meter zoeken, maar we kregen ook een vraag uit Dubai voor tienduizenden vierkante meters.”
Wat is het verdienmodel?
Ayold krijgt een percentage van de prijs van de producten die door bedrijven of consumenten worden gekocht (hoeveel wil Van der Schaaf niet prijsgeven).
Hoe ver is Ayold?
Van der Schaaf: “Ik wil onszelf niet te veel op de borst kloppen maar we zitten nu in 30 landen. We zijn recent nog live gegaan in Engeland, zitten in Singapore, Hong Kong, en we krijgen vragen van over de hele wereld.”
Nog financiering nodig?
Van der Schaaf: “Ah, het kan altijd natuurlijk. In principe hebben we het nu niet nodig, maar een leuke coatingfabrikant kan zich altijd melden.”