Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wil Adpiler de wereld van online adverteren makkelijker maken

Startup van de Week Adpiler wil het leven van online reclame-ontwerpers makkelijker maken, met een platform om net vormgegeven advertenties aan de klant te laten zien. Oprichter Jorrit Baerends pitcht.

Wat is Adpiler?

Een platform waar een vormgever online reclames aan zijn of haar klanten kan laten zien. Die functie bestaat nog niet voor de zogeheten banner ads, zegt Baerends. “Voorheen stuurde je als vormgever de reclame in een zip-bestandje naar de opdrachtgever, met daarbij de uitleg hoe je dat bestand moest openen.” Bij Adpiler upload je de bestanden, krijgt de opdrachtgever een linkje en is er een preview-omgeving om te kijken hoe de reclame op bijvoorbeeld Nu.nl of de Telegraaf eruitziet. Om het zo makkelijk mogelijk te maken om op- en aanmerkingen door te geven kun je die er online, op de banner, bij zetten als klant.

Door de communicatie over de reclames zo te vereenvoudigen bespaart zowel klant als vormgever een hoop tijd, volgens de startup. Het bedrijf rekent potentiële klanten voor dat de tijd voor het creëren van één reclame wordt teruggebracht van 4 uur tot 53 minuten.  

Wie zitten erachter?

Baerends kwam op het idee toen hij voor Adcrowd, een van zijn andere bedrijven, sprak met vormgevers en ontwikkelaars. “Zij zijn veel tijd kwijt aan het laten goedkeuren van hun ontwerpen door klanten.” Vanuit de gedachte ‘als het er niet is dan ga ik het zelf bouwen’ heeft Baerends de eerste opzet gemaakt en is bij een aantal potentiële klanten koffie gaan drinken om te vragen wat zij ervan vonden. Op basis van de reacties zag hij een markt en kon hij aan de slag om het product te gaan verbeteren.

Adpiler is ‘redelijk lean en mean’ begonnen, volgens Baerends. In Nederland heeft hij één persoon in dienst voor de klant-support. Het platform is gebouwd door een ontwikkelteam in Polen. “De zoektocht naar programmeurs is in Nederland heel lastig. Terwijl je in Polen en andere Oost-Europese landen goede mensen hebt zitten met wie je zonder problemen in het Engels kunt communiceren.”

Wie zitten te wachten op Adpiler?

Internetbureaus die reclames verzorgen voor hun klanten, net als banner-ontwikkelaars en designers.

Wat is het verdienmodel?

Adpiler werkt met een abonnementsmodel waarvan de prijs afhankelijk is van het aantal banners dat je per maand wil uploaden. Dat begint met 29 dollar per maand (voor 10 bannersets) en loopt op tot 149 dollar (voor 200 ). Het hele bedrijf is ingesteld op de internationale markt, de site is engelstalig en er staat nergens een prijs in euro’s. Helemaal niet gek, volgens Baerends “De doelgroep die wij hebben is zo internationaal georiënteerd dat zij al zeer regelmatig met dollars werken.”

Hoe ver is Adpiler?

Het platform staat net een paar weken live. Om de gebruikers te laten wennen zijn de eerste twee weken werken met het platform nu gratis. Of die eerste groep gebruikers ook en mass betaald gebruiker wordt kan de oprichter van Adpiler nog niet zeggen ‘daar is het nog te vroeg voor’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog funding nodig?

Tot nu toe heeft Baerends zijn nieuwe bedrijf zelf gefinancierd en hij ziet daar ook niet direct verandering in komen. “We moeten eerst verder groeien en daar hebben we nu nog genoeg ruimte voor. Misschien dat we in een later stadium naar investeerders gaan kijken.”

Lees ook: Hoe Adcrowd online adverteren verandert