Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo scoor je echt belangrijke visitekaartjes

Van succesvolle ondernemers kun je niet genoeg telefoonnummers op zak hebben. Met een beetje voorbereiding en het juiste aanvalsplan scoor je ieder gewenst visitekaartje. Zo werkt dat.

 

Besef het belang

Netwerken. Veel mensen doen er wat luchtig over, alsof het om een bijzaak gaat. Maar besef dat netwerken het verschil kan betekenen. Het verschil tussen een lege en een volle orderportefeuille. Inderdaad, zó belangrijk is het. Wie zich dat realiseert, heeft de eerste belangrijke stap naar een invloedrijke vriendenkring in het zakelijke circuit al gemaakt.

Investeer in bestaande contacten

Realiseer u dat studievrienden niet altijd studievrienden zullen blijven. Ook zij willen meer. Getalenteerde collega’s maken carrière en komen vroeg of laat een treetje hoger op de ladder. Andere bekenden worden ondernemer. Zo succesvol wellicht dat zij op een dag ook uw carrière in de vijfde versnelling brengen. Maak daarom een lijst met interessante potentials uit uw kennissenkring. Ga op zoek naar mensen met groeimogelijkheden, toppers in spe dus. Investeer in deze accounts door regelmatig contact te zoeken via e-mail, social media, sms en natuurlijk face to face. Wanneer zij uiteindelijk belangrijke posities bekleden, zit u op de eerste rij.

Visitekaartjes mee

Het visitekaartje is een uitgelezen kans om uzelf op een niet alledaagse manier aan de buitenwacht te presenteren. Sla hier meteen uw eerste slag. Account Executive Manager klinkt als een interessante mond vol, maar wat zegt het eigenlijk? Zet onder uw naam liever een meer originele term als ‘ondernemer’, ‘Uw oplossing voor problemen’ of ‘Zichzelf’. Teken dat u net even anders denkt en opereert dan de massa. Reserveer de achterkant van het kaartje voor een inspirerende lijfspreuk, ook zo’n actie wordt doorgaans goed ontvangen. Oh ja, en wel meenemen natuurlijk. Niets is erger dan er op locatie achter moeten komen dat u geen kaartjes op zak heeft. Stop ze daarom overal. In de rolodex, de binnenzakken van uw jassen tot aan het dashboardkastje in de auto.

Bereid u voor

Ooit wel eens een verkoopgesprek ingegaan zonder voorbereiding? Een bedrijfspresentatie verzorgd zonder één moment over het onderwerp te hebben nagedacht? Nee toch? De slagingskans bij netwerken op hoog niveau stijgt zienderogen wanneer u zich van tevoren in uw prooi heeft verdiept. Zoek op zijn of haar Linkedin- of Facebook-profiel naar interessegebieden. Google eens op de naam en spit door krantenartikelen die eerder over deze persoon zijn verschenen. Goed mogelijk vindt u hier interessante aanknopingspunten voor een gesprek. Bovendien maakt kennis indruk. ‘Ik las afgelopen maand een interessant artikel waarin u aangaf dat Rusland veel kansen biedt voor ondernemers. Waar ziet u die kansen precies?’

Kom uit uw comfort zone

Gezellig met uw collega’s van de afdeling aan een statafel. Op zich niets mis mee, maar de kans dat u zo ceo’s, interessante start-ups en bekende ondernemers tegen het lijf loopt is uitgesloten. Daarom: kruip uit uw schulp. U bent waarschijnlijk niet elke dag in het gezelschap van topmanagers en succesvolle ondernemers met miljoenenwinsten op de balans. Doet deze kans zich een keer voor, grijp ‘m dan met beide handen aan. Natuurlijk klinkt dit als een open deur. Toch blijkt het een stap die veel mensen vergeten te zetten.

Stel de juiste vragen

Succesvol netwerken is als het versieren van een mooie vrouw. Uw eerste zet is allesbepalend. Stel dus meteen de juiste vragen. Is uw prooi een succesvolle internetondernemer? Vraag hem dan bijvoorbeeld naar zijn mening over social media en refereer aan een artikel in een gerenommeerd blad dat u onlangs heeft gelezen. Zo maakt u het gespreksonderwerp direct interessant voor uw gesprekspartner. De kans dat het gesprek op niets uitloopt neemt daarmee snel af.

Wees nieuwsgierig

Een basisregel in netwerkland: praat nooit teveel over uzelf, wees liever nieuwsgierig. Gek worden al die bekende mensen waarschijnlijk van opdringerige wannabe’s die zich aanklampen met een spraakwaterval aan eigen prestaties. Met honderduit over uzelf praten maakt u dus geen vrienden. Stel de ander in uw gesprek centraal. De antwoorden die de gesprekspartner geeft bevatten namelijk waardevolle informatie waar u iets mee kunt. Doorvragen dus, zodat het gesprek gaande blijft. Een vluchtig praatje van twee minuten levert in de praktijk bijna nooit het gewenste resultaat op (lees: visitekaartje, een telefoonnummer of afspraak).

Sla gegevens op

De cfo van een middelgrote onderneming heeft u zojuist op een borrel verteld wanneer de launch van een nieuw product gepland staat. Onthouden die datum. Noteer deze direct na het gesprek in de kalenderfunctie van uw smartphone, want op deze bewuste dag is het zaak om iets van u te laten horen. Een goed getimed berichtje per sms of e-mail betekent al snel een dikke plus in het aanzien naar u. Zelf niet zo sterk in dit soort gelukwensen? Dan is het zaak om uw secretaresse goed te instrueren.

Pleeg regelmatig onderhoud

Netwerken op hoog niveau stopt niet bij één enkel gesprek. Integendeel, het is pas het begin. Investeer in het onderhoud met uw relaties. Stuur het net aangeboorde contact na uw eerste kennismaking de link naar een interessante website of boeiend krantenartikel dat aansluit bij uw gesprek. Nóg beter: breng hem in contact met iemand uit uw eigen netwerk die voor hem als interessant zou kunnen gelden. De kosten gaan ook hier meestal voor de baten. Help eerst een ander op weg, voordat u uw eigen wensen succesvol naar voren brengt.

Meer slideshows

10 visitekaartjes om mee te scoren

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10 tactische en creatieve visitekaartjes

Alle slideshows op Sprout