Wat is Making.com?
Een online platform voor ondernemers die op zoek zijn naar productietechnologie. De Rotterdamse startup breekt daarmee de markt open van machinebouwers die weten hoe je bijvoorbeeld vitaminepillen, vaccins of nagellak maakt. Het vinden van een partner die een productielijn daarvoor kan optuigen is ‘verschrikkelijk moeilijk’, zegt medeoprichter van Making.com Jorrit Aafjes (foto derde van links). ‘Probeer maar eens online informatie op te zoeken over hoe je producten maakt.’
Veel bedrijven komen terecht bij online marktplaatsen zoals Alibaba en Indiamart, maar raken volgens Aafjes al snel het spoor bijster tussen een stortvloed aan specificaties. Tel daarbij op dat veel machinebouwers stammen uit een totaal ander, offline tijdperk. Aafjes: ‘De kennis is er, maar ze kunnen nergens hun verhaal kwijt. Onze pagina’s over het maken van bijvoorbeeld chocolade, biofuel of insecten-proteïne zijn online goed vindbaar. Daardoor krijgen de mensen die verstand van zaken hebben een platform.’
De startup ziet zichzelf als aanjager van nieuwe productiemethodes. ‘We moeten kennis delen om dingen beter te maken’, zegt Aafjes. ‘Als we de uitstoot van CO2 omlaag willen brengen, moeten we nadenken hoe we dingen anders en beter kunnen doen. Ga je bijvoorbeeld koffiebonen roosteren met een gasbrander, of met elektriciteit?’
Wie zitten erachter?
Making.com is een spin-out van Vekamaf, een dienstverlener die al een paar decennia een schakel is tussen machinebouwers en producenten zoals GlaxoSmithKlein en chocolade- en koekjesgigant Mondelez. ‘We weten hoe deze processen lopen, maar we zagen ook dat er weinig veranderde op het gebied van productie in de 21ste eeuw’, zegt Aafjes over het bedrijf waar hij nog altijd managing director is.
‘Er is een discussie nodig over welke producten we maken, en hóe we die maken. En we merken dat er vanuit machinebouwers veel behoefte is aan een platform waar ze kunnen vertellen wat ze hebben uitgevonden. Dat kun je een keer per jaar doen op een vakbeurs, maar zoiets kun je tegenwoordig beter organiseren.’
Aafjes besloot een nieuw bedrijf op te richten, zodat Making.com zich kan bewijzen als online speler. Co-founder werd zus Jildo Aafjes, die zorgt voor expertise op het gebied van online marketing. Inmiddels werken acht mensen aan Making.com.
Wie zitten erop te wachten?
Zo’n beetje iedereen die een industrieel product wil maken of verbeteren, vooralsnog met een nadruk op levensmiddelen en farmaceutische producten. Maar het model leent zich wat Aafjes betreft voor zo’n beetje elk productieproces. ‘Dit is bij uitstek iets wat wereldwijd kan werken.’
Aan de aanbodkant werkt het platform als een lead-generator voor machinebouwers. Die zijn bijvoorbeeld actief in de zuivel-, chocolade- of suikerindustrie, maar kunnen hun technologische kennis ook op andere gebieden inzetten.
Making.com selecteert die aanbieders handmatig, een wat minder schaalbare bottleneck die de startup volgens Aafjes bewust voor lief neemt. ‘Een belangrijk criterium is: hoe helpt dit het productieproces te verbeteren? Er zijn platforms die het web crawlen en een eindeloze catalogus neerzetten, maar daar heb je eigenlijk niks aan. Het idee dat alles online te vinden is, is in dit opzicht achterhaald.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier
Hoever is Making.com?
Het platform ging in juli officieel live met 180 machinebouwers, die samen 1200 productietechnieken (machines) in de aanbieding hebben. Het platform sluist op jaarbasis ongeveer 2.000 aanvragen van bedrijven door, schat Aafjes, grotendeels afkomstig uit Europa en Noord-Amerika. Om het aanbod te vergroten, is de startup met nog eens dertig spelers in gesprek.
Wat is het verdienmodel?
Een maandabonnement voor machinebouwers. Die kunnen daarmee hun technologie pitchen en laten zien hoe ze daarmee producten voor klanten maken. Het abonnement schaalt op naarmate een machinebouwer over meer soorten producten wil praten. Geïnteresseerde ondernemers worden vervolgens door Making.com in contact gebracht met een expert van de beoogde machinebouwer.
Nog geld nodig?
De oprichters financierden het platform tot dusver zelf, maar Aafjes verwacht op termijn ook een beroep te doen op externe geldschieters. ‘We hebben partners nodig om dit goed neer te kunnen zetten. En er is behoefte aan expertise vanuit de industrie en de platformwereld. Je hebt mensen nodig die met machinebouwers in gesprek gaan en doorvragen. Dat onboarden is veel werk.’