De wasserijbranche associeer je misschien niet direct met snelle groei. “Het is een relatief kleine nichemarkt”, zegt Tiethoff. “Maar als je eenmaal een klant hebt en je doet het gewoon goed, dan worden dat hele trouwe klanten die terug blijven komen.”
Met behulp van die klantengroep kon Bubble&Stitch de afgelopen jaren op eigen kracht (zonder externe geldschieters) groeien en investeren in nieuwe technologie. Bij de start was Bubble&Stitch nog een bemande winkel, in Amsterdam.
Het doel was aanboren van een nieuwe doelgroep door onder meer ruime openingstijden. “Maar we liepen er alsnog tegenaan dat mensen langskwamen terwijl we dicht waren.”
24/7
In 2015 verbouwden Tiethoff en compagnon Niels Pols hun winkel daarom tot een onbemande, 24-uursstomerij. Twee keer per dag worden de daar gedropte kledingstukken opgehaald om te worden gereinigd.
Een ander belangrijk onderdeel zijn de kluisjes die Bubble&Stitch inmiddels bij 35 bedrijven heeft staan, zodat mensen op hun werk kleding kunnen afgeven en ophalen. Op een gemiddelde dag verwerkt Bubble&Stitch zo’n 50 tot 60 orders.
Het zijn voorbeelden van vernieuwing die het bedrijf deze week een prijs opleverden van branchevereniging NETEX. “Toen we begonnen waren we de eerste echt vernieuwende stomerij en kregen we vanuit de branche reacties met ‘Wat krijgen we nou’. Dat we nu door de brancheverneigingen zo’n prijs hebben toegekend gekregen vind ik een mooie eer. Dat toont aan dat de branche openstaat voor vernieuwing.”
On demand
Tiethoff ziet ook een belangrijke rol weggelegd voor een on demand was- en stoomservice, in samenwerking met PostNL. Gebruikers plaatsen (vooralsnog alleen in Amsterdam) een order de app of website, waarna er binnen een uur een koerier voor de deur staat. De haal- en brengkosten zijn 14,95 euro, vanaf 50 euro is de dienst gratis.
Een on demand waskoerier
Het volgende onderdeel in het veroveren van de wasmarkt: een landelijk dekkende netwerk van stomerijen, die worden gekoppeld aan de app van Bubble&Stitch.
Het idee is nog in een vroeg stadium, zegt Tiethoff. Maar als het werkt dan is zijn bedrijf de eerste die in deze branche zo’n netwerk opzet.
Logistiek
Daarmee ontwikkelt het bedrijf zich stiekem ook richting een logistiek- en technologiebedrijf. Tiethoff ziet dan ook een bredere missie voor zichzelf weggelegd: het leveren van schone kleding, op welke manier dan ook.
Door slim samen te werken met andere stomerijen kan zijn bedrijf sneller groeien dan door zelf overal nieuwe locaties te openen. “Dat gaan we nu heel voorzichtig uitbouwen”, zegt hij in de geest van de gestage groei van de afgelopen jaren.