Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo bereik je klanten in 2014

De wereld verandert in rap tempo, en als ondernemer moet je bovenop die veranderingen zitten. Sprout helpt je een handje met de trends die je in 2014 niet mag missen. Deel 4: zo bereik je klanten in 2014.

1. MARKETING WORDT PERSOONLIJK  

Echte verhalen. Geen gelikte verkooppraatjes maar branded content: het unieke, eigen verhaal van een bedrijf. Daar draait het om in 2014. “Ik adviseer bedrijven zich voor te stellen dat BBC Newsroom op bezoek komt. Wat vertel je hen over je organisatie?”, zegt Vincent Luyendijk, managing director van marketing en communicatiebureau IN10. “Ik verwacht dat merken meer uitgevers worden en uitgevers merken. Het verhaal dat je als organisatie vertelt, moet verder altijd voldoen aan de drie s’en: snackable, searchable, shareable. “Delen op social media via blogs, foto’s, filmpjes, en infographics is echt essentieel.”
Ondernemer en trendwatcher Ronald van den Hoff voegt daar het belang van het persoonlijke aan toe. “Vertel in blogs, video’s en op social media vooral wie je bent en waar je voor staat als ondernemer. Wees dynamisch, open en transparant. Coolblue is hier een fantastisch voorbeeld van. Zij hanteren overal een zeer persoonlijke benadering: medewerkers reageren vanuit hun eigen Facebook-account op klanten. Zo praat je altijd met mensen, niet met een organisatie.”
In Amerika wordt Influence Marketing, bloggers of social media-gebruikers met veel volgers worden ingezet om een verhaal te vertellen, al veel gebruikt als advertentietool. “Organisaties moeten invloedrijke mensen in kaart brengen en zorgen dat zij hun producten liken of erover schrijven in hun blog. Dat is de nieuwe vorm van reclame”, stelt marketingspecialist Jan Willem Alphenaar. 

2. E-COMMERCE WORDT MOBIEL 

Verwacht wordt dat in 2014 de derde en laatste mobiele revolutie begint: alles wordt mobiel, ook kleding, sieraden en apparaten. Dit betekent dat er meer en nauwkeuriger contact met gebruikers mogelijk is. Richard Lamb: “Er wordt meer realtime gemeten en bijgestuurd, dus we komen veel meer te weten over hoe en wanneer een product of dienst wordt gebruikt.” Het zal ervoor zorgen dat de customer journey een vlucht gaat nemen. “De contactmomenten met klanten worden uitgebreid in kaart gebracht,” zegt ook Luyendijk. Verder worden bewegende beelden nog populairder, verwacht de website marketingfacts.nl. YouTube, nu al maandelijks bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers die meer dan zes miljard uur video bekijken, krijgt concurrentie van de videodiensten Vine (Twitter) en Instagramvideo.

Met 1,18 miljard gebruikers zal adverteren op Facebook niet verdwijnen, maar Twitter wint vooral onder jongeren aan populariteit, is de verwachting. Ook het nu nog relatief onbekende Snapchat waar berichten na tien seconden verdwijnen, zal groter worden. In Amerika kan nu al worden geadverteerd op foto-app Instagram, vanaf 2014 kan dat ook in Nederland. De vraag op welk medium bedrijven op in moeten zetten, is een lastige, meent Alphenaar. “Mensen stappen razendsnel over van de ene naar de andere dienst. Kijk wat bij je past, want waar je het meest actief bent bepaalt steeds meer je identiteit.”

3. DATA LEVEREN GELD OP 

Big data. Een buzzwoord, maar wel een die je niet kan negeren. Waar het afgelopen jaar vooral een trend was onder multinationals, zal dit komend jaar ook het mkb gaan bereiken. Dat is de voorspelling van Oscar Wijsman van incubator AlmereDataCapital. “Als je slim bent ga je er nu al over nadenken.” Iedere dag komt er 1 triljoen (1 met 18 nullen) aan gegevens bij in de wereld. Big data duidt op de ontwikkeling waarbij we steeds beter in staat zijn om van die ongestructureerde berg informatie daadwerkelijk chocola te maken. “Je moet de term een beetje vergeten en het gewoon als kans zien om op een nieuwe manier te kijken naar de mogelijkheden van dataverwerking voor jouw bedrijf.”

Volgens Wijsman kun je het komende jaar op verschillende manieren geld verdienen aan data. Zo kun je gebruik maken van nieuwe (vaak open software) tools waarmee je de bak aan ongestructureerde gegevens – denk aan bepaalde gegevens over klanten waar je niets mee doet – kan ontginnen. “Dit gaat een stap verder dan business intelligence”, zegt Wijsman. Business intelligence zorg ervoor dat je managementinformatie verzamelt. “Je moet juist het idee loslaten dat je weet wat je zoekt. Je wil verbanden en inzichten ontdekken waar je nog niet van hebt durven dromen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij noemt het voorbeeld van een callcenter. Daar werd jarenlang kwalitatieve informatie verzameld over klachtafhandelingen. In het veldje ‘commentaar’ werden algemene opmerkingen verzameld. “Informatie waar managers weinig mee konden.” Toen ging het licht aan. Een paar slimme koppen lieten semantische analysesoftware op de woordenbrij los. “Ze ontdekten er patronen en konden opeens voorspellen hoe klanten zich aan de telefoon gingen gedragen.” Het callcenter had opeens iets in handen waarmee het zich onderscheidde van concurrenten. “Je hoeft dus geen internetbedrijfje te zijn om meer uit data te halen. Ga op zoek naar manieren om er of je bestaande propositie mee te verbeteren of juist hele nieuwe diensten mee te ontwikkelen.”

Lees ook deel 1, deel 2 en deel 3 uit deze serie.