M4N, opgericht in 1999, is gespecialiseerd in klassieke affiliate marketing: het exploiteert een online advertentienetwerk waarin klanten betalen voor gegenereerde leads of transacties. Daarmee is het bedrijf van de broers Thomas en Klaas Joosten snel gegroeid: inmiddels zijn ze met 53 medewerkers, ongeveer 450 adverteerders en 2.700 publishers in hun netwerk goed voor een omzet van 17,9 miljoen euro. Daarmee stonden ze in 2010 in de top tien van de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven en wonnen ze de FD Gazellen Award.
“We zijn trots dat we nu deel uitmaken van de Europese marktleider in performance advertising,”zegt Thomas Joosten, die met Zanox Beneluxdirecteur Roger Kenbeek de nieuwe combinatie gaat leiden. “De ondernemingsgezindheid en de cultuur van beide bedrijven sluiten perfect op elkaar aan. Onze klanten, adverteerders en publishers zullen optimaal profiteren van het grotere bereik en de verdere groei van ons advertentienetwerk.”
Concurrenten
M4N opereert in een sterk concurrerende markt. Marketingblog Marketingfacts.nl stelde onlangs een overzicht samen van de 10 grootste concurrenten. Daisycon (ooit ook een Fast50-winnaar) zou daarin nét iets groter zijn dan nummer twee M4N. Kenbeek en Joosten zijn de komende tijd druk met de integratie van beide partijen. Het personeel van beide bedrijven zal worden samengevoegd tot één team.
Springer
De Zanox groep, bestaande uit Zanox, Digital Window en Buy.at, is de Europese marktleider in performance advertising, opgericht in 2000 en sinds 2007 een dochter van de Duitse uitgeefgigant Axel Springer. Het koppelt meer dan 3.300 adverteerders aan meer dan één miljoen online uitgevers en werkt onder meer voor KPN, T-Mobile, Groupon, Zalando, De Bijenkorf, Blokker, OHRA en Centraal Beheer Achmea.