Werd Yoghurt Barn vorig jaar al klimaatpositief, de horecaketen van Wouter Staal is sinds deze week ook een officiële B Corporation. Het B Corp-keurmerk krijg je als je niet alleen je financiële doelen centraal stelt, maar ook voldoende oog hebt voor je personeel, de maatschappij en het milieu. B Corp word je niet zomaar en voor Staal duurde het hele proces zelfs een half jaar. ‘Bij een normale due diligence wordt je hele bedrijf financieel doorgelicht’, zegt hij, ‘maar dit is eigenlijk een due diligence van alles wat niet financieel is, een due diligence van goeddoen’.
Ben je al goed bezig als bedrijf, dan hoef je waarschijnlijk weinig aan je operatie aan te passen om het felbegeerde B Corp-stempel te krijgen, stelt Staal. Denk echter niet dat je er zomaar bent. B Corp is in feite een mega-vragenlijst, opgedeeld in vijf impact-categorieën, die je heel gedetailleerd moet invullen. ‘Je moet beantwoorden hoe je je medewerkers behandelt, hoe je omgaat met leveranciers die broeikasgassen uitstoten en bijvoorbeeld, in ons geval, hoeveel procent van de inkoop lokaal en biologisch is.’
Alle grofweg tweehonderd vragen zijn uiterst uitgebreid en in het Engels. Nadat je een vraag hebt beantwoord, krijg je via de mail de nodige vervolgvragen. Alles wat je beweert, moet je aan kunnen tonen met print screens en kopieën van documenten. Staal adviseert ondernemers die hiervoor gaan dan ook om vooral vol te houden. ‘De gehele aanvraag kostte ons zeker 200 arbeidsuren. Je moet alles kunnen aantonen. Zo doen wij aan neutraal solliciteren, zonder achternaam. Hierbij moesten we eerdere vacatures kunnen laten zien.’
Giga-karwei
Omdat het zo’n giga-karwei is, raadt Staal ondernemers aan het B Corp-project niet alleen uit te voeren. Zelf deed hij het met een team van vijf medewerkers. Daarnaast postte hij zelf veel over het thema op zijn LinkedIn-pagina, wat weer respons opleverde van andere bedrijven die hier ervaring mee hadden. ‘Veel B Corps hebben hulp aangeboden’, zegt Staal. ‘Ik belde dan met hun csr-manager, die me allerlei tips gaf.’
Levert dit alles je als ondernemer alsnog te veel werk op, dan kun je ook een gecertificeerde B Corp-consultant inschakelen, adviseert Staal. Voor hem zelf was dit niet nodig. Omdat Yoghurt Barn in de horeca opereert, heeft Staal ten tijde van de huidige lockdown alle tijd om aan dit soort projecten te werken. ‘We hebben vier vestigingen tijdelijk dicht en de overige negen draaien voor afhaal en bezorging. Die zijn goed voor 25 tot 30 procent van onze (pre-corona, red.) omzet.’
Wouter Staal kwam tot het idee om voor de B Corp-status te gaan, nadat hij dit artikel van (toen nog) Sprout las: vier ondernemers geven tips voor hoe je nu precies een B Corp wordt. Wij zouden zeggen: ga ervoor en loop op de troepen vooruit, voordat het, in de woorden van Staal, een ‘must have‘ is.
Statutair vastleggen
Heb je alle vragen succesvol ingevuld, dan moet je dit geheel ook statutair vastleggen. ‘Doe je dat niet, dan kan het op greenwashing uitlopen’, zegt Staal. ‘Als ik mijn aandelen zou verkopen en er iemand anders het zeggenschap binnen het bedrijf zou krijgen, dan moet zo iemand zich nog steeds aan deze regels houden. Het is immers niet slechts mijn mening, maar deze regels zijn verankerd in het bedrijf.’
B Corp kan ook als inspiratie dienen om je processen te verbeteren, stelt Staal. Zo waren er vragen over wat je als bedrijf doet om goed met je personeel om te gaan. Staal contacteerde vervolgens zijn verschillende zakenpartners, om medewerkers korting op hun diensten te geven. Nu kunnen Staals werknemers bijvoorbeeld goedkoper sporten bij een bevriende sportketen.
Nieuw netwerk
Ben je eenmaal een B Corporation, zo heeft Staal gemerkt, dan krijg je er een geheel nieuw netwerk bij. ‘B Corp-bedrijven trekken heel erg naar elkaar toe, omdat ze weten dat het bij de andere B Corp-bedrijf maatschappelijk gezien goed zit’, zegt Staal. B Corp kan hierdoor als vehikel werken voor het aantrekken van nieuwe opdrachtgevers. Via fora op de B Corp-website blijven bedrijven met elkaar in contact. Je vindt er allerlei beroepsgroepen: van marketeers tot advocaten.
Overweeg je als ondernemer om het B Corp-proces in te gaan, doe dat dan liever vandaag dan morgen, besluit Staal. ‘Wij zijn het eerste horecabedrijf in Nederland dat B Corp is geworden. Nu is groen zakendoen nog nice to have, maar over vijf jaar is het een must have. Dan kun je beter nu alvast je verantwoordelijkheid nemen en je keten op orde krijgen.’
Lees ook: B Corp-bedenker Jay Coen Gilbert: ‘Nederland kan na de VOC opnieuw het kapitalisme helpen uitvinden’