Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wordt Yoghurt Barn klimaatpositief, ondanks de crisis

De bakjes yoghurt en kopjes koffie van Yoghurt Barn worden ‘kimaatpositief’, zegt oprichter Wouter Staal. ‘Het klinkt misschien gek, maar we hebben nu meer tijd om na te denken over het optimaliseren van onze bedrijfsstrategie.’ 

Na ruim 4 weken coronalockdown besloot Wouter Staal afgelopen weekend vier van de dertien vestigingen van zijn horecaketen Yoghurt Barn weer te openen. Vooral om te kunnen leren over het ‘nieuwe normaal’, zegt hij. Anderhalve meter afstand houden is lastig in de horeca – zo niet onmogelijk – maar ondernemers als Staal zullen er toch mee om moeten leren gaan. Komend weekend gaat nog een paar Yoghurt Barn-vestigingen open.

Net als zo’n beetje alle horeca-ondernemers doet Yoghurt Barn een beroep op overheidssteun. Dat proces gaat snel, zegt Staal, maar het te ontvangen bedrag is bij lange na niet afdoende om de schade te dekken. Staal: ‘Als je nog 25 procent van de salarissen moet betalen, dan tikt het snel aan. De huur en belasting moet je ook een keer betalen.’

Als er voor 1 juli geen extra steun komt, dan valt 70 procent van de horeca om, vreest hij. ‘Maar ik heb er vertrouwen in dat er nieuwe maatregelen zullen volgen. Ik zit morgenavond in ieder geval gekluisterd voor de buis’, zegt de ondernemer over de nieuwe persconferentie van het kabinet.

Klimaatpositief

Maar waar we de ondernemer eigenlijk voor bellen, is het feit dat zijn bedrijf binnenkort ‘klimaatpositief’ is. Oftewel: per bakje yoghurt en kopje koffie wordt er straks meer CO2 aan de atmosfeer onttrokken, dan dat erin wordt gepompt. Een kleine verbetering begint bij jezelf, stelt Staal. ‘Als we niks doen, stijgt de temperatuur met 1,5 graden en komt Nederland voor de helft onder water te staan.’ 

Staal benadert de duurzaamheidsplannen als een drietrapsraket van ‘meten’, ‘reduceren’ en ‘compenseren’. Samen met adviesbureau GiantLeaps werd een paar maanden geleden een nulmeting gedaan, waaruit bleek dat bij Yoghurt Barn 85 procent van de CO2-uitstoot in de voedselketen zit. Bij elkaar gaat het om ruim 1100 ton CO2 per jaar (vergelijkbaar met de uitstoot van een dieselauto die 150 rondjes om de wereld rijdt).

Groene stroom

De nieuwe plannen betekenen een extra vegroening, bovenop de bestaande groene vinkjes zoals een vega-assortiment en biologische zuivel. De keten gaat nu naar honderd procent groene stroom, plaatst zonnepanelen op zijn daken en probeert in samenwerking met afvalverwerker Suez zijn afvalstroom te scheiden (wat in de zakelijke hoek geen sinecure is). Meeneembekers stoten voortaan geen 14 maar 3 gram CO2 uit.

Daarnaast onderzoekt het bedrijf hoe het met groothandel Sligro de inkoop en de bezorgroutes kan optimaliseren en welke verduurzaming er mogelijk is met leverancier van koffie. Tot slot stapt het bedrijf in herbebossingsprojecten, via de stichting Trees for All.

Het besluit om bomen te planten volgde uit de berekening dat – om klimaatpositief te worden, het onderdeel ‘reduceren’ niet genoeg zou zijn. Staal: ‘Dit is de enige manier om de wereldwijde temperatuurstijging van 1,5 graden te voorkomen. Een onderdeel als bomen planten moet gepaard gaan met terugdringen van CO2-uitstoot, anders blijf je de atmosfeer alsnog volpompen.’

Meer tijd

Bij het uitbreken van de coronacrisis was de eerste reflex bij Yoghurt Barn om de duurzame plannen, die al ver voor ‘corona’ werden bedacht, te pauzeren. ‘Maar naarmate de weken volgden, werd de roep om duurzame wederopbouw groter’, zegt Staal.

‘En het klinkt misschien gek, maar we hebben nu meer tijd om na te denken over het optimaliseren van onze bedrijfsstrategie. Het zou zonde zijn om het nu in de koelkast te zetten, vind ik. Dus we gaan het gewoon doen, ook al zijn we niet volledig open. Ook om anderen te inspireren.’ 

De drietrapsraket van Yoghurt Barn:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En zo ziet tot slot de uitstoot van Yoghurt Barn eruit: