Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wezoo wil Londen veroveren als Airbnb voor werkplekken

Wezoo gaat nauwelijks een halfjaar na de lancering in Nederland al naar Londen met zijn platform voor het boeken en verhuren van flexibele werkruimten. 'Dit is de grootste co-working markt van Europa, we hadden sowieso vroeg of laat naar Londen gemoeten.'

wezoo werkplekken tjeerd bongers frerik bongers richard miles
Coo Richard Miles (l), ceo Tjeerd Bongers (m.) en cpo Frerik Bongers. Foto: Wezoo

Wezoo is een webplatform voor het boeken van co-working spaces: een individuele werkplek, vergaderruimte of compleet ingericht kantoor. Daarvan zijn er wel meer, maar ‘onder de kap’ is de software van de Nederlandse startup wel state of the art. Hij werkt goed samen met de gebouwbeheersystemen die beheerders van kantoren en ander vastgoed gebruiken.

Wezoo dit voorjaar gelanceerd

De broers Tjeerd en Frerik Bongers zijn de oprichters van Wezoo en vertelden al eerder aan MT/Sprout dat dat hun software onderscheidend maakt. ‘In feite is Wezoo alleen de interface richting de eindgebruiker, wij koppelen propertymanagementsystemen zodat ze zonder handwerk hun flexplekken en andere ruimtes kunnen verhuren via het platform.’

Geen gedoe meer met Excel-sheets of zelfs pen en papier. Verhuurders van flexplekken als Tribes, HNK en Startdock gingen al in zee met de startup, die dit voorjaar officieel lanceerde.

Inmiddels hebben honderden boekingen bewezen dat Wezoo goed werkt, maar deze maand maakt de prille startup al de stap naar het buitenland. Dat nu al expansie naar Engeland volgt, om meer precies te zijn Londen, heeft een opmerkelijke aanleiding.

Voormalig Mews-manager aan boord

De broers Bongers hadden hun team al uitgebreid met cto Yuri van Geffen, toen zich op een goed moment de Brit Richard Miles meldde. Tot dat moment was hij verantwoordelijk voor de kantoorhuisvesting van Mews, de scaleup in hotelsoftware die mede is opgericht door de Nederlandse ceo Matthijs Welle.

Maar die Hollandse link was niet de reden dat Miles belde, vertelt hij. ‘Mews is een hybride bedrijf, met teams over de hele wereld. Als verantwoordelijke voor het regelen van vaste kantoorruimte, flexibele werkplekken en vergaderlocaties voor zoveel mensen merkte ik hoe ongelofelijk complex en tijdrovend dat is.’

Airbnb voor werkplekken

‘Je wilt bovendien dat je medewerkers makkelijk en veilig toegang krijgen tot de gebouwen en hun faciliteiten. Niet eerst een hoop formulieren invullen als ze op een nieuwe locatie aankomen, maar gewoon inloggen en aan de slag. En graag met koffie en thee erbij. Om dat te regelen, moet er echt iets veranderen aan de techniek van het boeken. We besloten te onderzoeken hoe dat probleem te tackelen viel.’

Lees ook: Met ‘ov-chipkaart voor flexplekken’ Wezoo reken je per minuut af

Misschien had hij wel een gat in de markt te pakken, dacht Miles. Tot hij tijdens zijn marktonderzoek op Wezoo stuitte en Bongers sprak. ‘Daar gaat mijn billion dollar idea, besefte ik al snel. Ik was diep onder de indruk van wat ze hebben gebouwd en wat hun visie is op de markt.’

Plek boeken vanuit de VS

‘Er is echt een grote behoefte aan een Airbnb voor werkplekken, en die wordt aangejaagd door al die bedrijven die net als Mews remote first of hybride werken of gaan werken, wereldwijd. Wie nu een langjarig huurcontract moet verlengen, denkt wel drie keer na voordat hij of zij tekent.’

Drie maanden later kwam Miles aan boord van Wezoo, als coo en mede-aandeelhouder. Inmiddels bewijst Wezoo in Nederland dat het in de praktijk werkt.

Bongers: ‘We moeten de exploitanten van de kantoorruimte laten zien hoe het ze helpt. Dat ze hun bezetting optimaliseren terwijl het veel handwerk bespaart. Als Wezoo eenmaal is geïnstalleerd en er wordt op geklikt, gaat het hard. Dan blijkt dat mensen vanuit Australië of de VS ons weten te vinden, en zonder probleem met hun creditcard een plek boeken en 2 mille aftikken. Zonder dat wij daar omkijken naar hebben. En ook voor de verhuurder geldt: alles is geautomatiseerd.’

Uitbreiding naar Engeland logisch

De volgende uitdaging: de grotere organisaties die flexwerkplekken nodig hebben, willen die het liefst via één systeem of aanbieder door heel Europa kunnen boeken. Dan kunnen ze bij WeWork of Regus terecht, maar voor veel kleinere verhuurders geldt, dat ze vooral lokaal veel bezoekers trekken. Ook voor die vastgoedpartijen is een wereld te winnen aan professionals die ver van huis behoefte hebben aan een tijdelijke werkplek.

Wezoo moest dus zo snel mogelijk internationaliseren en Engeland is, dankzij de markt en de nieuwe compagnon van de oprichters, een logische eerste stap. Sinds februari is Miles er begonnen met het bewerken van de markt, zodat Wezoo er nu live kan gaan met voldoende aanbod.

‘We moesten even op gang komen, maar de afgelopen maanden lukt het steeds makkelijker om Britse verhuurders aan te sluiten. Deze stad is de grootste co-working markt van Europa, in een land dat goed voor ruim 40 procent van alle transacties in Europa. We hadden sowieso vroeg of laat naar Londen gemoeten.’

Scepsis in een rijpere markt

Oké: doordat de Britse markt een stuk voorligt op die op het Europese vasteland, was de scepsis tegenover wéér zo’n Airbnb voor werkplekken behoorlijk groot, zegt Miles. ‘Ze hebben die belofte vaker gehoord, terwijl die bepaald niet werd ingelost. Maar als ik laat zien hoe Wezoo werkt, valt het kwartje. Dit is iets dat hun workflow niet vertraagt, integendeel. Ze zien hoe goed het aansluit, hoe de boekingen rechtstreeks worden gedaan en dat het voor extra omzet zorgt.’

Met de focus op Londen werkt Wezoo aan een complete dekking in Engeland. Na Londen volgen zo snel mogelijk andere grote zakensteden als Berlijn, Frankfurt, Parijs, Brussel en Antwerpen.

Rabo en Arches Capital investeren

De eerste stap in het buitenland maakt Wezoo nog niet meteen tot een scaleup. Na een innovatielening van Rabobank en een investering van Arches Capital is het nog steeds bootstrappen geblazen, met een handjevol mensen.

Bongers: ‘We werken aan een volgende investeringsronde, maar hoe langer we die weten uit te stellen, hoe meer we ons model kunnen valideren. Daarvoor moeten we zowel de aanbod- als de vraagkant van het platform verder ontwikkelen. Maar als ik zie waar we tot nu toe zijn gekomen, ben ik ontzettend gelukkig ermee.’

Miles: ‘Het is de fase waarin we vooral leren en testen, en op basis van data aanpassingen aanbrengen. We willen voorkomen dat we iets bouwen op basis van waar wij dénken dat er behoefte aan is.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Google werkt beter dan direct sales

Een voorbeeld van zo’n learning? Bongers: ‘De grootste verrassing was dat vooral internationale organisaties via ons boeken. Terwijl we juist hadden besloten lokale organisaties rechtstreeks te gaan bewerken, overheden en semi-overheid. Maar die hadden al hun eigen lijstje liggen met werkplekaanbieders, vaak op basis van de voorkeur van het secretariaat. We concludeerden: dergelijke gewoontes ga je niet snel veranderen.’

Miles: ‘Google blijkt het startpunt waar zakenreizigers ruimte gaan zoeken. En als ze bij ons uitkomen boeken ze die, ook al kennen zij ons niet en wij hen evenmin. We kunnen dus beter tijd en energie stoppen in het perfectioneren van de online gebruikerservaring dan aan directe sales. Maar we hebben nog wel wat werk te doen. Wezoo moet door heel Europa een merk worden dat zowel door de aanbieders als de gebruikers van werkplekken wordt vertrouwd.’