1. Half miljoen voor klusjesmarktplaats Jobado
De Nederlandse app Jobado, een ‘Uber’ voor het uitbesteden van karweitjes, is maandag live gegaan na 550.000 euro te hebben opgehaald in een eerste investeringsronde. Op Jobado kan iedereen taken plaatsen die verricht kunnen worden door (gescreende) leden van de site. De betaling vindt plaats als de taak is volbracht, Jobado zelf krijgt 20 procent van de heitjes voor de karweitjes.
2. WeTransfer krijgt 22 miljoen euro
Internetbedrijf WeTransfer krijgt 25 miljoen dollar (22 miljoen euro) van investeringsmaatschappij Highland Capital Europe, vooral om uit te breiden in de Verenigde Staten. WeTransfer, opgericht door onder anderen blogger Nalden, is een digitaal platform voor het verzenden en ontvangen van bestanden die te groot zijn als bijlage van een e-mail. De Amsterdammers achter de webdienst verdienen hun geld met betaalde abonnementen, maar ook de advertenties die gebruikers van de gratis versie te zien krijgen leveren geld op.
3. Ondernemer ziet sloopbusje in Syrië
Ondernemer Hans van Veen maakt tegenwoordig reclame voor zijn autoschadebedrijf in Syrië. Dat was niet de bedoeling, maar een busje dat hij twee jaar geleden naar de sloop bracht, dook op in Aleppo en werd gekiekt door een Syriëganger, inclusief bestickering en twee jaar vuil. ‘HIermee wil je als bedrijf niet geassocieerd worden.’ Het sloopbedrijf heeft excuses aangeboden.
4. Tom Kabinet in nieuwe e-boeken
5. Detailhandel leeft op
Nederlandse winkeliers hebben hun verkopen afgelopen jaar voor het eerst sinds 2008 zien groeien. Volgens het CBS bedroeg de groei 1 procent, maar door dalende prijzen nam de omzet met 0,5 procent toe. Met name non-foodwinkels als elektronicazaken, bouwmarkten en drogisterijen lieten in 2014 een sterk herstel zien. Bij kledingzaken en winkels voor huishoudelijke artikelen namen de opbrengsten nog af, maar minder sterk dan in de voorgaande jaren.
6. Amerikanen kopen zoekstartup
De Nederlandse startup Scoutle, een zoekmachine die webcontent voor zijn gebruikers rangschikt op kwaliteit en relevantie, is voor een onbekend bedrag overgenomen door zijn Amerikaanse concurrent Triberr. Scoutle werd in 2007 opgericht door Godfried van Loo, met de overname zal Triberr naar eigen zeggen de eigen diensten en algoritmes verbeteren. Triberr belooft weblogs meer verkeer door op zoek te gaan naar het juiste publiek.
7. En dan dit: Transavia van de Google-radar
De hagelnieuwe site van Transavia is onvindbaar via Google. Dat stelt seo-expert Hendrik van Zwol vast op Marketingfacts, na een korte check. Van Zwol was nieuwsgierig geworden naar de state of the art-site die vorige week is opgeleverd. Maar wat hij tegenkwam klinkt als de nachtmerrie van elke ondernemer die aan online marketing doet: bestaande links zijn onvindbaar, terwijl nieuwe links zijn geblokkeerd voor Google en andere indexeerrobots. Transavia is inmiddels aan de slag gegaan met de gratis seo-tips van Van Zwol.
Tot zover de Sprout update van dinsdag 17 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren