Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 28: 4 nieuwe startups

De Sproutredactie houdt elke week bij welke startups wereldwijd het levenslicht zien. Deze week zijn Grouponkloon Crowdseats, advertentienetwerk GapAd, vacaturesite UpTeam en gamedeveloper Blossom Minds geselecteerd.

 

Crowd Seats

Andrew Mason zal wel in zijn handen wrijven. Telkens wordt Groupon weer genoemd als er een look-a-like site opstaat. Grouponkloon is bijna een woord voor De Dikke van Dale geworden. Maar misschien is die euforie bij hem de laatste maanden wat omgeslagen: Groupon krijgt namelijk kritiek, omdat klanten niet zouden terugkeren bij de aanbieder. Techblogs stellen dat het retailmodel echter wel werkt binnen niches.

Nu wordt Crowd Seats als een verbeterde, slimmere versie van Groupon door de Amerikaanse media ontvangen. De site uit de VS biedt hoge kortingen op kaartjes voor sportevenementen. En een evenement is geen winkel, waar intensief aan klantenbinding wordt gedaan en er de hoop is dat de consument elke week weer terugkeert. Wie vurig fan van een club is, wil sowieso graag naar een wedstrijd. De enige drempel is de prijs.

Justin Cener, CEO van Crowd Seats, stelt 50 tot 90 procent korting te kunnen geven voor tickets. De meerwaarde voor potentiële partners is dat sportfans eerder geneigd zijn meer uit te geven. Sportclubs profiteren dan van extra inkomsten uit parkeerplaatsen, horeca en merchandising. Crowd Seats heeft inmiddels enkele pilots gedraaid bij basketbal-, honkbal- en voetbalwedstrijden, die allemaal extra winst opleverden.

GapAd

De Amerikaanse startup GapAd introduceert een nieuw type online reclame, dat mogelijk meer impact heeft dan een gemiddelde banner. GapAd laat namelijk een advertentie zien wanneer een bezoeker een website verlaat via het klikken op een link. Je kunt de reclame dus moeilijk ontwijken.

Website-eigenaren zijn met het nieuwe type advertentie minder afhankelijk van de bekende banner. Ze kunnen een stukje code van GapAd op hun site zetten, die ervoor zorgt dat reclame via een pop-up in beeld komt als de bezoeker via een link naar een andere site surft. De startup stelt dat het een reclame toont die relevant is bij zowel de originele website als het doel van de link.

De dienst verschilt verder van andere advertentienetwerken doordat eigenaren van websites kunnen kiezen hoe lang de advertentie getoond wordt. Net als bij AdSense, het online advertentienetwerk van Google, deelt GapAd de opbrengsten van de advertentie met de eigenaar van de website.
 

UpTeam

Het stikt van de vacaturebanken op internet. Dus als een paar mannen aangeven dat ze een nieuwe willen oprichten, is er nog niets nieuws onder de zon. Dennis Hermsen en Edinho Bos komen echter met een niche: een banendatabase, specifiek voor startups.

Mensen die graag bij een startup willen werken, kunnen er terecht voor banen. Upteam, zoals de site heet, is opgericht door Dennis Hermsen en Edinho Bos, twee internetondernemers die in het verleden zelf ook problemen hadden met het vinden van medewerkers. Dat terwijl ze het vermoeden hebben dat er genoeg jonge honden zijn die voor een startup willen werken. De oprichters geven aan dat ze aandacht gaan schenken aan aanvullende diensten die zoveel mogelijk het speurwerk van ondernemers uit handen moeten nemen. Voor die diensten zou dan betaald moeten worden.

Tot 1 oktober is UpTeam echter geheel gratis.

Blossom Minds

Afgelopen mei ging game developer Eden in staking tegen zijn moederbedrijf nadat bekend werd dat Atari 51 van de 80 banen wilde schrappen, kort na de release van Test Drive Unlimited 2. De gevolgen van die staking worden nu deels duidelijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een tiental van de opgestapte medewerkers is een nieuwe studio gestart. Tien ex-medewerkers van Eden Games hebben Blossom Minds, een gloednieuwe studio, opgericht die zich niet alleen op AAA-titels richten. “We are done with AAA titles; let us bring the OOOOOOH! Instead.”

De ontwikkelaar richt zich op originele en kwalitatieve titels voor de digitale markt, waarvan de eerste game in 2012 zal verschijnen. Wat die originaliteit precies inhoudt, is nog niet geheel duidelijk. Blossom Minds zou in ieder geval de speler centraal stellen, hoogwaardige grafische kwaliteit bieden en gebruik maken van de nieuwste technieken. “Blossom Minds is built on strong gameplay values, graphical skills and in-house state of the art technology, making smaller games but with big production polish.”