Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We willen de Uber van personal training worden’

Dave Roeloffs (37) pitcht Fitmo, een marktplaats voor online personal training.

Het idee:

“Fitmo is een app met alle voordelen van een personal trainer. De trainer helpt de klant op afstand zijn gezondheidsdoelen te behalen. Na een intakegesprek waarin via een online videochat, de doelen en leefomstandigheden worden besproken, volgt een op maat gemaakt trainingsschema plus voedingsadvies. Fitmo biedt de infrastructuur om met elkaar in contact te komen en de vorderingen bij te houden. Zo blijf je continu gemotiveerd.”

Onderscheidende waarde:

“De personal trainers die werken met Fitmo, staan 24 uur per dag voor je klaar, zijn veel goedkoper dan reguliere trainers en bovendien is er voor ieder wat wils. Of je de Dam tot Dam wilt lopen, de Kilimanjaro wilt beklimmen of strak in je bikini voor de dag wil komen, op Fitmo vind je de trainer die bij je past. Ook belangrijk: een personal trainer heeft vaak te maken met veel daluren. Die overcapaciteit vult Fitmo in door coaches te koppelen aan klanten die ze eerder niet konden bereiken omdat ze geen zin hebben in face-to-face contact met een trainer.”

Businessmodel:

“Fitmo is een marktplaats, we verdienen aan de transacties die via ons platform lopen. We hebben de hoogte van de commissie en de andere verdienmodellen nog niet vastgelegd omdat we nog in de testfase zitten. Eerst willen we Fitmo goed laten werken en gebruikers enthousiasmeren. Dit doen we onder andere door korting te geven als gebruikers klanten aandragen en we gaan strategische partnerships aan. Bijvoorbeeld met Jawbone, een Amerikaanse start-up die een app en een polsband biedt waarmee je je voetstappen en slaappatroon bij kan houden. We voegen een menselijke factor toe aan hun technologie.”

Resultaten en ambities:

“Met steun van goede investeerders en geld dat ik heb verdiend met mijn vorige bedrijven, is Fitmo op de goede weg. Het product werkt en wordt getest door duizend gebruikers. Er staan nog eens zoveel coaches en consumenten op de wachtlijst. Ons doel is de hele wereld gezonder maken en coaches twintig tot dertig keer meer klanten bezorgen. We denken groot en willen de Uber van de personal training worden.”

Het oordeel van de investeerders:

Laurens Groenendijk, oprichter van Treatwell.nl en Just-Eat België, privé-investeerder in Minicabster, SyndicatePlus, RapidApe en Zoef.

“Fitmo ziet er goed uit en het idee achter deze marktplaats is volgens mij prima. De markt van personal trainers is zeer gefragmenteerd, aanbieders weten vaak niet hoe ze met klanten in contact kunnen komen. Dave Roelofs heeft daarnaast een goede keuze gemaakt om het in een gecontroleerde omgeving te lanceren. Wel kan Fitmo moeilijk de kwaliteit van de aangesloten trainers controleren, wat volgens mij wel belangrijke troef is. Op de lange termijn zouden personal trainers het platform als lead generator kunnen gaan zien. Supersnelle groei is waarschijnlijk essentieel om de doelstellingen te behalen.

Ander puntje: Fitmo vergelijkt zichzelf met Uber, dat hyperlokaal te werk gaat. Hoe gaat Fitmo lokale tractie genereren? Hoe rollen ze het internationaal uit? Dit heeft natuurlijk consequenties voor de investeringsbehoefte.

Ik weet hoe lastig het is om een marktplaats liquide te krijgen. De genoemde methoden, partners betrekken en verwijzingen realiseren, voldoen dan volgens mij niet. Er zullen duurdere kanalen ingezet moeten worden, waarbij de uitdaging is de gewenste Cost Per Action (CPA) te behalen.”

 

Robert Verwaayen, samen met Alexander Ribbink oprichter van Keen Venture Partners:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Toen ik de jongens van Fitmo voor het eerst ontmoette, waren ze vooral bezig met een app die fitnesstrainers in staat stelde hun clienten op afstand te meten. Handig, maar niet iets waar je de wereld mee verovert. Het verhaal van Fitmo is de laatste maanden veel spannender geworden, Dave is goed bezig om het van een nice to have om te buigen in een need to have. Door een marktplaats te creëren waar coaches en consumenten elkaar makkelijk kunnen vinden, heeft Fitmo voor beide partijen toegevoegde waarde. Fitmo’s bestaande meettoepassing past goed bij het nieuwe marktplaatsmodel. Het zorgt namelijk voor extra binding met de coaches. De samenwerking met Jawbone zal de populariteit onder consumenten een boost geven. Zo maakt Fitmo grote kans om een liquide marktplaats te worden, en dat is voor investeerders altijd interessant.”

Tekst Bas van Essen