Fruitbomen.nl, Headsets.nl en Allergiewinkel.nl: het zijn webadressen die weinig aan de verbeelding overlaten. Wie ze intypt, weet waar hij naar op zoek is. Steeds meer webshops richten zich op een dergelijke niche. Zo ook de mannen van Extravaganteschoenen.nl.
Gouden, glimmende puntschoenen stonden hem toe te lachen, twee jaar geleden in een klein winkeltje in Madrid. “Die moet ik hebben”, dacht Jochem Grund, die toen dus zijn eerste paar extravagante schoenen kocht. Steeds als hij terugkwam in de Spaanse hoofdstad kocht hij weer een paar.
Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
In Nederland kreeg hij constant complimenten over de bijzondere schoenen die hij droeg. Ook van Raymond Landegent (26), die hij kende via zijn broer. Landegent: “Ik zei tegen Jochem dat hij voor mij ook maar een paar moest meenemen als hij weer naar Madrid ging.” Grund kwam thuis met zilveren glimschoenen voor zijn toekomstige zakenpartner. “Dat was wel even schrikken, kerst was net voorbij. Maar ik was blij verrast.”
Exclusief verkooprecht
Na het zoveelste compliment over zijn schoenen vroeg Grund (30) aan Landegent of hij de schoenen niet met hem wilde gaan importeren. Landegent: “Ik had net als Jochem een soort fascinatie voor het product, dus dat zag ik wel zitten.”
De Spaanse fabrikant werd overgehaald om het exclusieve verkooprecht in Nederland en België aan Grund en Landegent te gunnen. In juni vorig jaar ging de webshop live. Nog geen jaar later staat de woonkamer van Landegent vol met grote dozen en schoenendozen met daarin de bijzondere schoenen. Ze dragen namen als Rosas, Grise Fatal, Marley en Bubbels, en de mannen verkopen er ruim tweehonderd paar per maand van. Bij Grund thuis bevindt zich ook nog een deel van de voorraad. Het lijkt erop dat de niche waarin de mannen gedoken zijn een gouden greep is. Grund: “Als je via internet iets wil verkopen, moet je anders zijn dan de rest. Zalando bijvoorbeeld is heel groot, andere schoenverkopers zijn heel goedkoop of leveren binnen een dag. Als wij gewone schoenen waren gaan verkopen, hadden we daar nooit tussen kunnen komen.”
Niche
Een webwinkel maakt het goed mogelijk om in een niche te duiken. Grund: “Als we met een winkeltje op de Lijnbaan of de Kalverstraat zouden zitten, zouden we een heel groot risico nemen. Nu komen we in de huiskamer van elke uithoek van Nederland, iedereen kan bij ons kopen.”
Sinds de webshop is gaan adverteren op Facebook en publiciteit heeft gekregen in nrc.next en op BNR heeft het aantal verkopen een vlucht genomen. De twee proberen een band te creëren met hun klanten. Landegent: “Ik mail klanten altijd persoonlijk als ze iets bij ons bestellen. En als ze voor de tweede keer bestellen, vraag hoe ik de schoenen bevallen. Op Facebook kunnen mensen daarnaast helpen bij het bedenken van een naam voor nieuwe modellen.” Grund: “Ook adverteren op Facebook werkt goed, omdat je dan een plaatje van de schoenen ziet zonder dat je ernaar hoeft te zoeken. Terwijl je via Google onze advertentie pas ziet als je zoekt naar bijzondere schoenen. Ik was ook niet op zoek naar schoenen toen ik er in Spanje tegenaan liep. Maar toen ik ze zag, wilde ik ze hebben.”
Klanten
“Misschien klinkt het een beetje mutsig,” zegt Grund, “maar de mensen die deze schoenen hebben, ontlenen er hun identiteit aan. Ze zijn zich ervan bewust dat ze iets anders aan hebben dan de rest.” Dat is dan ook meteen de enige gemene deler van hun klantenkring. Landegent: “Soms komen klanten hun schoenen ophalen: kunstenaars, maar ook volgetatoeëerde mannen en artsen.”
Grund en Landegent zijn zo’n 25 uur per week zoet met de website. Grund werkt daarnaast vier dagen per week als docent Welzijn op een mbo, Landegent is drie dagen per week projectleider bij een welzijnsstichting. Ze verwachten zich op den duur fulltime met de site bezig te gaan houden. Het tweetal ziet namelijk binnen hun niche nog genoeg ruimte voor uitbreiding. Grund en Landegent hebben ook het verkooprecht voor Duitsland verworven en de website Exclusieveschuhe.de is in de maak met behulp van een Duitse student. Daarnaast worden er verschillende modellen herenschoenen toegevoegd aan het assortiment en zijn de eerste extravagante damesschoenen ook al geleverd. Sokken, riemen en verzorgingsproducten voor de schoenen worden ook al aangeboden via de site. Grund: “Ik vraag me weleens af of we misschien niet de verkeerde naam voor onze site hebben gekozen, want we zijn behoorlijk beperkt, we kunnen niet zo makkelijk uitbreiden naar jassen.”
De schoenenliefhebbers zijn in Rotterdam op zoek naar een pand om de schoenen in op te kunnen slaan, maar ook om ze in een etalage te kunnen uitstallen. Grund: “Mijn vader adviseerde me om niet gelijk iets te gaan kopen. Ik lachte hem uit, dat hadden we zelf natuurlijk ook al wel bedacht. Misschien hebben we over een paar jaar al wel een hele loods nodig. We hebben nog zo veel plannen.”
Dit is het vierde deel uit een 7-delige serie over trends in e-commerce.
Lees ook:
- Leg je webwinkel onder het vergrootglas (deel 1)
- Waarom webwinkels ook ‘offline’ verkopen (deel 2)
- Online retail: zo reken je eenvoudig af (deel 3)