Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen doen het goed in Berlijn

Berlijn neemt een voorbeeldrol in het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap. De overheid heeft er weinig mee te maken; vrijwel alle actie komt vanuit startups zelf.

Dat Berlijn een booming startupscene heeft, wordt door verschillende partijen al een tijdje geroepen. Op de Berlin Startup Map staan zo’n 300 startups geregistreerd, waarvan onder andere SoundCloud, Wooga, Amen. en Goodbeans internationaal veel aandacht trekken. Niet alleen Duitse ondernemers starten er een eigen bedrijf; de stad trekt ook buitenlandse startups aan, omdat levensonderhoud en huur er goedkoop zijn. Zo gingen Alexander Ljung en Eric Wahlforss vanuit Stockholm naar Berlijn om SoundCloud te starten, wat de Nederlandse broers Edial en Floris Dekker deden vanuit Amsterdam voor Gidsy. Edial Dekker geeft de vergelijking: per vierkante meter kantoorruimte zou hij in Amsterdam zo’n 25 euro kwijt zijn; in Berlijn betaalt hij er 7 euro voor. Daarnaast is het er makkelijker om investeerders te vinden, meent hij, omdat de stad nu eenmaal groter is, en investeerders de lage startupkosten weer interessant vinden. 

Angel community

Sprout was in Berlijn met YES!Delft Students, dat een netwerkreis organiseerde voor vrouwelijke studenten en startende ondernemers. Ze bezochten o.a. coworkingspace Betahaus, ingenieursbureau Deerns en startups Etsy, Gidsy, 12Designer en Glutamat.Of Berlijn het Europese Silicon Valley is, betwijfelt Caroline Drucker, die tot vorige week aan de top stond bij SoundCloud en nu de marketingscepter zwaait bij Etsy. “Het is vooral Alexander Ljung van SoundCloud geweest die de stad goed gepromoot heeft. Hij heeft op elk internationaal congres waar hij sprak dingen geroepen als ‘Forget about London, Berlijn is dé hub waar je moet zijn’”, vertelt ze. Ze twijfelt of er wel genoeg markt is voor de vele startups. “Ik maak me daar wel zorgen over, want er is geen grote angel community, dus ik vraag me af of er genoeg solid money en kennis is in deze stad. Driehonderd startups is een enorm aantal voor een stad als Berlijn.”

Goede investeerders vinden is lastig, waarschuwt ze dan ook. “Er een grote groep mensen in Berlijn die zich informal noemt, maar dat niet echt is. Blijf weg van de angel investors die maximaal een ton te besteden hebben, dat zijn ondernemers die hun bedrijf verkocht hebben voor twee miljoen, nog voordat ze er echt iets mee hebben kunnen doen. Je zoekt de mensen die echt een bedrijf groot hebben weten te maken en voor dertig of veertig miljoen een exit gemaakt hebben.”

Hacker School

Of het nu dé hotspot is of niet, feit is dat Berlijn een voorlopersrol heeft op het gebied van vrouwelijk ondernemerschap, met name in de technologiesector. Er zijn netwerken als Berlin Geekettes, Rails Girls Berlin en Girls in Tech Berlin die regelmatig activiteiten organiseren, het Founder Institute Berlijn bood er als eerste een female scholarship programma aan voor vrouwelijke startups, en Etsy sponsort sinds dit jaar vrouwen die aan de Hacker School willen deelnemen, een opleiding van drie maanden voor vrouwen die willen leren programmeren.

Die activiteiten lijken hun vruchten af te werpen. In de  Women in Tech in Europe lijst van dit jaar staan twee Nederlandse vrouwen, Simone Brummelhuis en Christine Karman, tegenover negen Duitse vrouwen, allen uit Berlijn. Het Founder Institute zag haar aanmeldingen na de invoering van scholarships voor vrouwen zo stijgen, dat het programma wereldwijd werd ingevoerd. Ook de aandacht die Etsy bracht voor de Hacker School, maakte een groot verschil. Meldden zich vorig jaar nog 39 vrouwen aan voor de opleiding, dit jaar waren dat er maar liefst 650. “Daar zijn we heel blij mee”, vertelt Drucker trots. “Zo zie je dat je potentieel naar boven kunt halen als je maar mogelijkheden biedt.”

Buitengesloten

Drucker is fel in haar mening: er moet meer gebeuren dan alleen politieke discussies voeren over vrouwenquota. “Er wordt al vijftien jaar over gepraat in Duitsland, maar het gaat niet snel genoeg. Daarom moeten startups zelf die rol innemen.”

Het is extra belangrijk in de technologiehoek, omdat vrouwen daar een kleine minderheid vormen, benadrukt ze. Het is volgens Drucker gebruikelijk dat vrouwen op hr- en marketingfuncties worden geplaatst binnen technologiebedrijven, simpelweg omdat ze beter zijn in communicatie met mensen en groepen. “Als je wilt werken tussen of met engineers, moet je daarvoor knokken.” Daarnaast wordt je als vrouwelijke ondernemer – bewust of onbewust – regelmatig buitengesloten. “Als vrouw mis je sommige kennis gewoon. Mannen gaan met elkaar naar de kroeg en vragen dan bij een biertje ‘hoe heb je die deal gesloten?’”

Vrouwelijke algoritmes

Oplossing: zoek naar mentoren om die kennis ook te krijgen, en draag harder uit dat je goed bent. “Mannen zijn veel directer en luider; daar kunnen vrouwelijke ondernemers van leren”, stelt ook Julia Sommerer, oprichter van Glutamat, dat tien vrouwen in dienst heeft. “Je moet meer moeite doen om op events en podia uit te spreken wat je doen en dat je daar goed in bent.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verschillende studies laten zien wat het belang is van teams met meer vrouwen. Onder andere Harvard Business Review toonde aan dat het collectieve IQ van een bedrijf hoger is als er meer vrouwen werken. Voor Etsy is het in elk geval cruciaal dat er technisch geschoolde vrouwen werken. “75 procent van onze gebruikers is vrouw, dus je móet weten waarvoor je tools bouwt en hoe die gebruikt worden”, zegt Drucker. “Mannen en vrouwen hebben nu eenmaal een andere manier van zoeken en websites gebruiken. Als we een man de algoritmes zouden laten maken voor de zoekfunctie in Etsy, zou je resultaten krijgen die de meeste vrouwen niets vinden.” 

Lees ook: Nederlandse startup bloeit in ‘Booming Berlin’