De sim-only markt stond in de kinderschoenen toen Jasper de Rooij (41) de competitieve telecommarkt betrad in 2007. “Simpel onderscheidt zich met een eenvoudige tariefstructuur én een open acceptatiebeleid. Als enige in de markt doen wij namelijk geen bkr-kredietcheck. De deur staat aan de voorzijde wagenwijd open, maar aan de achterzijde is hij goed dichtgetimmerd. Betaal je niet op tijd, dan heb je nog vijf dagen en anders kun je niet meer bellen, alleen nog gebeld worden.”
Met deze constructie – “die mensen ook tegen zichzelf beschermt” – heeft Simpel nu ruim 100.000 tweejarige contracten binnengehaald en had het bedrijf in 2009 een omzet van meer dan tien miljoen euro. “Op de sim-only markt zijn wij één van de grootste, mede dankzij de lage tarieven. We doen ook niet aan tussentijdse prijsverhogingen. Wij zijn ècht simpel.”
Voordelen
Dat het merk Simpel nu onderdeel is geworden van T-Mobile ziet De Rooij vooral als voordeel. “In de kern zijn wij nog steeds dezelfde marketing- en salesorganisatie, maar we kunnen nu profiteren van de voordelen van een grote organisatie. Kijk naar de huidige grote mediacampagne rond Simpel; dat had ik als stand alone ondernemer niet kunnen behappen. Tegelijkertijd kunnen wij nu meer producten gaan aanbieden, bijvoorbeeld met meer mogelijkheden voor mobiel internet en misschien internet voor thuis. Op dat vlak is het moeilijk om als mobile virtual network operator – die wij waren – de pakketten vooraf in te kopen. Het groeiende dataverbruik door consumenten laat zich immers lastig vooraf inschatten, waardoor we verliezen hadden kunnen maken op één klant.”
In de marktpositionering is Simpel door de overname nu wel meer gebonden, beseft De Rooij. Binnen de merkverdeling van T-Mobile is het van belang dat Simpel dichtbij zijn roots blijft en zich niet bijvoorbeeld ineens puur op de grootzakelijke markt gaat richten. “Toch heb ik nog steeds het gevoel dat ik een ondernemer ben. Ik moet mijn targets halen en budgetten verantwoorden, maar dat is ook het geval als je als eigen ondernemer een Raad van Commissarissen hebt.”
Aanvalsplan
Niettemin kijkt De Rooij met genoegen terug op zijn jaren als challenger. “We hadden geen aanvalsplan, maar als je zoals Simpel kiest voor een volumemarkt en goed kijkt wat de partijen in de markt doen en welke behoeften er zijn, dan heb je een goede kans op succes. Wij richtten ons op iedereen die goedkoper wilde bellen, waarbij mensen die niet door een bkr-kredietcheck zouden komen, als subgroep werd aangeduid. Even waren we bang dat wij met het weglaten van de bkr-kredietcheck misschien het imago zouden krijgen als de operator voor wanbetalers, maar dat is nooit gebeurd. Wat moeilijk is als challenger is dat je vaak het gevoel hebt dat je te weinig financiële middelen hebt. Nu kunnen we het allemaal grootser aanpakken. Maar of ik dit over een paar jaar nog doe? Ik ben meer een bouwer dan een manager.”
>> Bekijk de Terugblik 2010 van Sprout ChallengerDay in de Beurs van Berlage <<