In zijn boek ‘De Keuze’ beschrijft Eliyahu Goldratt een casus van een groot en succesvol sportkledingbedrijf, verder genoemd als BigBrand. De managementgoeroe wil met dit waargebeurde voorbeeld aantonen dat ook miljardenbedrijven in slechts een paar jaar tijd de jaarlijkse nettowinst op het niveau kunnen brengen van hun huidige jaaromzet. Op dit moment denken bedrijven bij het vergroten van de winst direct aan uitbreiding of kostenbesparing. Bij een besparing van 10 miljoen dollar per jaar, is de missie volgens de directeuren al uitermate geslaagd. Maar is het ook mogelijk om de nettowinst te vergroten door de bestaande werkwijze te optimaliseren?
Tekorten
In het rapport aan de Goldratt Group wordt daartoe het verschijnsel van de tekorten onderzocht. Het aantal artikelen dat niet voorradig is, wordt geschat op zo’n 30 procent. De vraag naar deze ontbrekende artikelen is groter dan de gemiddelde vraag naar de meeste artikelen die wel leverbaar zijn. Dat betekent dat het bedrag dat verloren wordt door de tekorten dicht in de buurt komt van dat van de gerealiseerde omzet.
Voorspellingen
Zoals zoveel modeproducten, lanceert BigBrand ieder half jaar een nieuwe collectie. De aanvoer voor een nieuwe collectie duurt echter anderhalf jaar. Er wordt dus ruim van tevoren voorspeld hoeveel van ieder product zal worden verkocht. Dit zorgt ervoor dat op de zogenoemde hardlopers -artikelen die al binnen een maand niet meer in het centrale magazijn aanwezig zijn- vijf maanden omzet wordt verloren. Geschat wordt dat een derde van alle artikelen binnen drie maanden uitverkocht is terwijl aan de andere kant een derde van de producten overtollig is aan het eind van het seizoen.
Omgooien
Besloten is het systeem totaal om te gooien. Bij aanvang van het seizoen wordt een voorraad geleverd voor één maand. De eerste twee, drie weken worden vervolgens gebruikt om goed na te gaan welke artikelen wel en welke niet goed lopen. Op basis daarvan wordt het magazijn verder bevoorraad. Leveranciers vinden het geen probleem om kleinere partijen op te leveren, omdat hiervoor niet meer capaciteit nodig is. Topartikelen worden de eerste paar weken per vliegtuig aangevoerd, de rest komt zoals altijd per schip. Die extra kosten zijn, gezien de verkoopprijzen, te verwaarlozen.
Nog verder
Hoewel de directeuren van het bedrijf al aardig enthousiast zijn geworden, gaat Goldratt nog verder. Want ook in de winkels valt nog een hoop winst te behalen. Door vaker te leveren en langzaamlopers terug te nemen, blijven winkels niet met een overtollige voorraad zitten. In plaats daarvan liggen er meer goedverkopende artikelen op de plank en stijgt de omzet dus nog harder. Daarnaast trekt een nieuwe collectie meer klanten naar de winkel en is het dus aantrekkelijk om vier collecties per jaar uit te brengen. Dat is voor BigBrand geen probleem gezien er per seizoen zo’n tachtigduizend variaties worden ontworpen. Ook dit zal de omzet nog verder doen stijgen.
Onrealistisch
Aan het begin van dit project vroeg Goldratt aan het amnagement hoe het erover dacht om binnen vijf jaar een nettowinst van 4 miljard dollar per jaar te halen. “Onrealistisch”, luidde de algemene conclusie. Het zal u nu niets verbazen dat aan het eind van de rit de financieel directeur concludeerde: “Een nettowinst van 4 miljard per jaar begint wat aan de behoudende kant te lijken.”
Lees meer over de filosofie van Goldratt in het artikel ‘Het leven is veel makkelijker dan gedacht’.