Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.
1. Tulpfietsen start nieuw bedrijf
Tulpfietsen, het bedrijf van Frank Klemann en Marjolijn van Oordt, vond een slimme manier om te kunnen blijven werken met de mensen uit de sociale werkplaats die hun fietsen assembleerden. Door het nieuwe kabinetsbeleid was de sociale werkplaats genoodzaakt om hun fietsentak te sluiten. Voor Tulpfietsen een groot dilemma, dus gingen de ondernemers op zoek naar een oplossing. Die vonden ze in het aannemen van de monteurs uit de sociale werkplaats, het opzetten van een eigen productiehal en het zoeken van een manager met ‘hele speciale vaardigheden’ om het team aan te sturen. Een flinke investering, maar doordat het team nu direct onder leiding van Tulpfietsen staat, is de kwaliteit en productiviteit verbeterd, aldus Van Oordt. Van Oordt en Klemann zijn zo enthousiast over deze werkwijze dat ze een assemblagebedrijf gestart zijn waarmee ze white label fietsen maken voor klanten in heel Europa.
2. SciSports en Bluerise meest innovatieve studentbedrijven
De jaarlijkse lijst van meest innovatieve studentondernemers ter wereld – Kairos 50 – kent dit jaar twee Nederlandse startups. Het gaat om SciSports, dat het succes van een voetbaltransfer kan voorspellen aan de hand van een algoritme, en voor het tweede jaar op rij Bluerise, dat elektriciteit opwekt uit temperatuurverschillen in zeewater. Ze gaan zich vrijdag en zaterdag presenteren in New York aan 350 internationale studentondernemers bij de Kairos Global Summit. De lijst wordt door Forbes gepubliceerd.
3. Proef met mobiel betalen in Leiden
Klanten van ING, Rabobank en ABN Amro in Leiden kunnen binnenkort meedoen aan een proef met betalen via hun smartphone, meldt De Telegraaf. Ze moeten daarvoor een nieuwe simkaart plaatsen – gedurende de proef gratis – en een app downloaden. Jeroen Verrijdt, directeur betalen en sparen bij Rabobank, denkt dat we snel allemaal op die manier zullen betalen: “We staan aan de vooravond van het nieuwe betalen. Afrekenen met een mobieltje zal de pinpas en het contante geld snel vervangen.”
4. Groupon op de vingers getikt
Groupon Nederland heeft moeten beloven beter om te gaan met haar Nederlandse klanten. Het bedrijf was daarop aangesproken door de Consumentenautoriteit. Voor klanten was het vaak niet duidelijk met welke partij ze een afspraak aangingen, wat precies het aanbod was, en waar ze terecht konden met vragen of klachten. Ook moet het bedrijf de klantenservice beter inrichten en duidelijker zijn over lever- en bedenktijd.
5. Stutterheim blijft scoren met dancefeesten
De crisis lijkt niet toe te slaan in de dancewereld. ID&T, het bedrijf van Duncan Stutterheim, heeft voor Tomorrowland in België alle 180.000 kaarten in een paar uur verkocht. Daarmee is het het snelst uitverkochte festival ter wereld, aldus DutchCowboys. Bij de internationale kaartverkoop probeerden 1 miljoen mensen uit 214 landen een kaartje te bemachtigen. Op de piek van de verkoop hadden de servers 703 aanvragen per seconde te verwerken. Afgelopen jaar waren ook o.a. Sensation, Welcome to the Future en Mystery Land uitverkocht. De organisatie heeft aangekondigd volgend jaar ‘op een ander continent’ nog een Tomorrowland festival organiseren.
6. Kansen voor e-commerce in Rusland
Heb je een internationale webwinkel? Misschien wordt het tijd om ook in Rusland te gaan leveren. Russische consumenten hebben namelijk het webwinkelen ontdekt. Vijftig procent van de bevolking – 68 miljoen mensen – is er aangesloten op internet, en daarmee zijn er meer internetters dan in Duitsland, Frankrijk en Engeland. De e-commercemarkt was er vorig jaar 12 miljard dollar, en volgens Morgan Stanley zal dat groeien tot 72 miljard dollar in 2020. Wel is het nog een lastige markt vanwege de grootte van het land, schrijft Emerce, want distributie is lastig naar plaatsen die verder van Moskou liggen. Daarnaast schijnen Russen nog niet graag online te betalen.
7. En dan dit: website YourTablet doet de Harlem Shake
Als je maar een beetje tijd doorbrengt op social media, heb je ze vast voorbij zien komen: de Youtubefilmpjes van de Harlem Shake. Concept: in een ogenschijnlijk rustige openbare ruimte begint één persoon ongecontroleerde dansweggingen te maken. Enkele momenten later staat iedereen in beeld wild te dansen. Hoe val je nog op tussen de tienduizenden filmpjes die gemaakt zijn? De oprichters van YourTablet vonden er een originele variant op: hun website doet mee aan de Harlem Shake. Nieuwsgierig? Klik linksbovenin op de site op ‘de harlem shake?’ en zie wat er gebeurt…
Tot zover de Sprout update van 20 februari 2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.