Waarom kopen als je ook kunt huren? Dat dacht Julie Munneke-Tromp toen ze in 2020 zwanger was van haar tweede kind. Al snel ontstond het idee voor haar bedrijf. Als rechterhand van Aholds financieel directeur had ze geen tijd en zin om avondenlang Marktplaats af te struinen voor kinderwagens, co-sleepers en speelgoed.
‘En soms was ik ook teleurgesteld over de kwaliteit en prijs’, zegt Munneke-Tromp. ‘Je hebt zo ontzettend veel spullen nodig, maar je gebruikt het maar zo kort. Ik miste een service die wel een duurzame oplossing bood.’
Inmiddels is Tiny Library (ooit begonnen als Baby Exchangerie) marktleider in Nederland in de verhuur van baby- en kinderspullen van hoge kwaliteit. Bij het bedrijf huren ouders alles wat ze nodig hebben voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 5 jaar.
Na gebruik worden de producten in het eigen warehouse gereinigd, gecontroleerd en indien nodig gerepareerd. Hierdoor besparen consumenten volgens het bedrijf zo’n 50 tot 70 procent op de nieuwprijs of tussen de 10 tot 30 procent op kopen via Marktplaats.
Shortlist van investeerders
Maar bovenal dragen haar klanten bij aan een duurzamere toekomst voor hun kinderen, legt Munneke-Tromp uit. ‘Van onze huidige investeerders heeft Stichting ifund als doelstelling om het gebruik van grondstoffen te verminderen en daar spelen wij natuurlijk direct op in. Door spullen te verhuren en te refurbishen gaan ze een stuk langer mee. En we verdelen de producten ook beter onder consumenten, waardoor er minder grondstoffen nodig zijn voor nieuwe producten. Shamrock Ventures daarentegen investeert met name in techbedrijven in de circulaire economie.’
In het tweede kwartaal van vorig jaar heeft de ondernemer een long- en shortlist met potentiële partners gemaakt. ‘Wij zijn een impactgedreven organisatie, dus dan wil je het liefst ook een investeerder die dat ook op die manier bekijkt. Natuurlijk willen we een succesvol bedrijf worden, maar we willen ook écht duurzame impact maken. Heb je daar niet de juiste investeerder bij, dan kan dat voor frictie zorgen. Dat is in het verleden weleens misgegaan.’
Op de shortlist stond ook ROM InWest, een regionale partij die technologie en innovatie stimuleert. ‘Dat leidde tot een lang, maar vruchtbaar onderhandelingsproces: ze waren positief en hebben flink geïnvesteerd. Tegelijkertijd hebben we leningen aangevraagd bij Rabobank en Rabo Foundation, die vervolgens ook zijn aangesloten,’ vertelt de ceo.
Samenwerking met partners
Dat deze partijen bij elkaar 1,4 miljoen euro willen investeren, heeft volgens haar alles te maken met dat de verhuur van baby- en kinderspullen via een ‘product as a service’-model (PaaS) een no-brainer is. ‘Je gebruikt die spullen zó kort, het is gewoon écht een logisch concept.’
Lees ook: BikeFlip biedt een abonnement op kinderfietsen
Wanneer je als consument huurt, kijk je kritischer naar hoelang je een item daadwerkelijk nodig hebt. Een co-sleeper wordt bij Tiny Library dus ook gemiddeld ‘maar’ een half jaar gebruikt. Kinderwagens ook zes tot acht maanden. Terwijl, bij aankoop bewaren consumenten dit soort zaken vaak jarenlang voor het geval dat er nog een kindje komt. Munneke-Tromp: ‘Maar als je kind kan zitten, is het veel handiger om van een grote kinderwagen naar een compacte buggy over te stappen.’
Het businessmodel is gebaseerd op revenue sharing. Tiny Library koopt producten niet afzonderlijk in, maar zoekt de samenwerking op met partijen als Bugaboo, Stokke en Joolz. Zij leveren de producten en houden het eigenaarschap over de items. ‘Het geeft ons de mogelijkheid om zonder veel voorfinanciering een breed assortiment te kunnen aanbieden. In tegenstelling tot Marktplaats hebben wij wel de nieuwste modellen. Ik zag dit model als de sleutel tot succes.’
Concurrenten met leasemodel
Met het model is Tiny Library een frontrunner. Inmiddels hebben meerdere bedrijven in het buitenland dit gekopieerd. Munneke-Tromp: ‘Er zijn ook partijen die een leasecontract aanbieden. Zij kopen producten voor een lage prijs in, proberen het kort te verhuren en dan weer snel door te verkopen als het nog een hoge restwaarde heeft. Maar ja, dat is dus weinig circulair.’
Er komen steeds meer concurrenten bij, zoals BabyLoop en Mr Beetle. ‘Maar gelukkig geen spelers met ons assortiment, de partnerships die wij hebben of met een eigen warehouse’, aldus Munneke-Tromp. ‘De ene richt zich op co-sleepers, de ander juist weer op kinderwagens. Wij zoeken de breedte op.’
Lees ook: Hulaaloop verhuurt nu samen met Wehkamp en kleertjes.com kinderkleren
Club van circulaire ondernemers
Desondanks ligt er nog een flinke uitdaging voor Tiny Library: product as a service verkopen aan consumenten. ‘Nog niet iedereen in Nederland is bekend met deze vorm van huren, maar steeds meer consumenten weten ons te vinden’, zegt Munneke-Tromp. ‘Het is even wennen dat ze in plaats van op Marktplaats iets te kopen, het product bij ons na de verhuur weer inleveren en alleen voor het gebruik hoeven te betalen.’
Over die awareness heeft Munneke-Tromp het ook met andere circulaire ondernemers, onder wie Ellyne Bierman van kunstbloemenverhuurder Reflower. Onlangs werd hun Club van Circulaire Ondernemers door het ministerie uitgenodigd om mee te denken over zaken als btw en subsidies. ‘Daar kunnen wij als PaaS-ondernemers vaak geen aanspraak op maken, omdat we niet een nieuw duurzaam product maken.’
Groeiplannen van Tiny Library
Van het opgehaalde kapitaal wil Tiny Library 20 procent gebruiken om het eigen refurbishmentcentrum in Weesp verder op te schalen, dat in september is geopend. En een ander deel (55 procent) gaat naar het optimaliseren van het techplatform om het gebruiksvriendelijker te maken.
Een simpele Shopify-oplossing zou voor Tiny Library niet werken: ‘Alles werkt bij ons nét even anders dan wanneer je alleen producten zou verkopen. Daardoor kunnen we niet de standaard software gebruiken’, legt Munneke-Tromp uit.
Het overige geld gaat naar het realiseren van een nog breder assortiment, zodat er voor elke fase een passend aanbod is: van wieg tot kinderfiets. ‘We willen de Prénatal van de verhuur worden.’ Afgelopen jaar zijn de omzet, klanten en merkpartners van het bedrijf al meer dan verdubbeld. Ruim 10.000 ouders shoppen bij het bedrijf en het assortiment groeide naar 550 producten van 60 premiummerken.
Tiny Library is bezig met een roadmap om naar Duitsland te gaan. Naar eigen zeggen is de markt daar veelbelovend, al zijn daar al een paar concurrenten die goed draaien. ‘Er zit ook nog veel potentie in Nederland. We willen eerst hier de basis sterk neerzetten en daarna de grens over.’
Lees ook: Nimbel moet de Bugaboo onder de draagzakken worden