Het is 2008 als informaticastudenten Edwin Vlieg, Joost Diepenmaat en Berend van Bruijnsvoort merken dat de administratie van hun eigen bedrijfjes steeds vaker blijft liggen. Bestaande boekhoudpakketten vinden ze te complex. Daarom benutten ze de zomervakantie om zelf een programma te bouwen waarmee ze facturen kunnen versturen.
Op 1 oktober van dat jaar lanceren ze Moneybird. De interesse voor het eenvoudige en gebruiksvriendelijke boekhoudpakket voor het mkb groeit gestaag en na een jaar heeft Moneybird 300 betalende klanten.
In 2022 staat Moneybird onder leiding van Edwin en Joost en heeft het bedrijf 50 medewerkers. 250.000 Nederlanders gebruiken het platform, de omzet is de 10 miljoen euro gepasseerd. In november 2022 kwam het bedrijf met een primeur: als eerste boekhoudpakket integreert Moneybird een betaalrekening en betaalpas in het pakket.
Hoe groot is deze mijlpaal?
Edwin Vlieg: ‘Best groot, deze wens hadden we al langer. Ons doel is altijd geweest om zoveel mogelijk te automatiseren voor ondernemers, maar op de betaalrekeningen hadden we weinig invloed. Lastig, zeker als banken storingen hebben. Zelf een bank beginnen had te veel haken en ogen. Toen fintechplatform Adyen ons een samenwerking voorstelde, stapten we in.’
Lees ook: Zo bouwde Pieter van der Does met Adyen een miljardenbedrijf
Wat betekent deze ontwikkeling voor de toekomst van Moneybird?
‘Lastige inschatting. Eerlijk gezegd doen we weinig productontwikkeling met zulke hypotheses in het achterhoofd. We willen het vooral beter maken voor onze bestaande gebruikers. De eerste klanten praten al over het opzeggen van hun rekening bij andere banken. Het zegt iets dat we kennelijk een bedrijf hebben neergezet waar mensen zonder problemen hun geld neer durven te zetten. Dat maakt me trots.’
Welke keuzes waren bepalend voor jullie succes?
‘Wij benaderen de markt anders dan andere boekhoudpakketten. Die pakketten worden vooral gebruikt door accountants. Wij richtten ons vanaf dag één rechtstreeks op ondernemers. Dat vonden we het meest logisch en dat bleek ook zo te zijn. Ons boekhoudprogramma is begrijpelijk en toegankelijk.’
Zat de tijdgeest mee?
‘Ja. Vijftien jaar geleden waren we een van de weinige serieuze aanbieders. De tijd was bovendien rijp voor online boekhouden. Ondernemers waren oprecht blij met ons product. Voor ons was dat de brandstof om ermee verder te gaan.’
The Founder
In de interviewserie The Founder spreekt MT/Sprout Nederlandse ondernemers over de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen waarmee ze hun bedrijf van de grond kregen. Wat zijn hun gedachten, gevoelens en acties achter grote beslissingen? Ze delen hun onzekerheden, fouten en belangrijkste lessen. Lees meer interviews uit de serie »
Waar laat jij je als ondernemer door leiden?
‘Veel bedrijven denken dat het succes van je bedrijf pas begint als je investeerders hebt. Zelf ben ik opgevoed met de nuchtere gedachte dat je slim moet omgaan met je geld. Soms was ik jaloers op bedrijven die de media haalden met investeringsdeals; wij kwamen nooit in de krant. Maar vaak hoorden we later dat die investeerders de bedrijven in de nek zaten te hijgen. En als ik dan bij zulke kantoren binnen keek en de fancy speeltjes en pingpongtafels zag, dacht ik: is dit het dan? Onze visie is een beetje tegendraads; wij bouwen gewoon mooie dingen.’
Zonder pingpongtafel op kantoor dus.
‘Intussen staat-ie er wel, hoor. En een voetbaltafel. Maar we hebben geen kantoor vol gadgets. We sturen mensen liever naar huis om van hun vrije tijd te genieten dan dat we een chef-kok inhuren of een wasseretteservice bieden. Een goede werk-privébalans zit in onze natuur. Naast het werk hebben we een leven met onze gezinnen. Op vrijdag om 5 uur trekken we de poort dicht.’
Hoe belangrijk is geld voor je?
‘Niet belangrijk. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd vanuit mijn bias dat er genoeg is. Ons geluk is dat we in begin zo goed met geld omgingen dat het nooit onze richting heeft bepaald. Meer omzet was nooit ons doel. Er was zelfs ooit een jaar waarin we ons pas in december realiseerden hoeveel winst we hadden gemaakt. Zo níet belangrijk is geld dus. Mijn drijfveer is vooral het product. Ik wil de wereld een klein beetje verbeteren, iets toevoegen. Voor omzetmarges stap ik mijn bed niet uit.’
Ik heb ook wel geleerd dat niks definitief is, veranderen kan altijd
Gewetensvraag dan. Stel, je zou financieel worden teruggeworpen op het eerste jaar. Zou je dan met evenveel passie ondernemen?
‘Goeie vraag. Het zou gezien mijn huidige situatie – een gezin, een huis – financieel wel een puzzeltje zijn. Toch is dit wat ik het liefste doe en ik zou het ook doen als er geen geld was. Maar dan hoop ik wel dat we vooruitzichten hebben op financiële zorgeloosheid. Dat ben ik in de loop der jaren gaan waarderen.’
Je had het even over investeerders. Die hebben jullie niet, toch?
‘Het heeft er bij ons in het begin nog om gehangen of we een softwarebedrijf aan boord kregen. Wij waren toen vooral geïnteresseerd in kennisdeling. Het liep vast bij de onderhandelingen.’
Zou je het opnieuw overwegen investeerders aan te trekken?
‘We hebben investeerders niet nodig. Nu ik zelf investeerder ben, begrijp ik steeds beter hoe die wereld werkt. Het is vaak een kwestie van schuiven met doosjes en de verwachting dat een bedrijf na verloop van tijd meer waard wordt. Als ondernemer kom je in een treintje en word je meegezogen. Ik denk dat als je geld nodig hebt, er zeker goede investeerders te vinden zijn. Maar anders moet je het niet doen. Kennis kun je overal halen.’
Lees ook: 5 zaken om als startup op te letten bij het zoeken naar investeerders
Ben jij een twijfelende beslisser of hak je makkelijk knopen door?
‘Dat laatste. Maar wel pas als ik iets goed begrijp. Ik ga niet zomaar roepen wat zo’n nieuwe betaalpas van ons dan moet kosten, daarvoor lees ik me goed in. Daarna neem ik vrij makkelijk een beslissing. In de jaren heb ik ook wel geleerd dat niks definitief is, veranderen kan altijd. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik een verkeerde keuze maak? Vaak is dat minder erg dan je zou denken.’
Heb je weleens zo’n foute keuze gemaakt?
‘Nooit zo dat het kantje boord was. Maar ik word op kantoor nog weleens geplaagd met de Boekhoudcoach, een toepassing waarvan ik overtuigd was dat het de toekomst voor Moneybird was. Maar het werd amper gebruikt. Jammer van de tijd die we erin hebben gestopt, maar Moneybird is er nooit slechter van gaan draaien.’
Kun je zo’n idee van jezelf makkelijk loslaten?
‘Ja en nee. Als er te snel wordt geroepen dat het niks is, wil ik wel weten of we dat écht goed zien. Toch zijn klanten altijd leidend. Bij voortschrijdend inzicht kan ik mijn ego aan de kant zetten.’
Is er überhaupt ruimte voor ego bij jullie?
‘We zetten onszelf niet snel centraal. Ik ben dan wel het gezicht van Moneybird, maar tijdens zo’n lancering van afgelopen week vind ik het veel leuker om collega’s op het podium te halen. Zij hebben het harde werk gedaan. Ik cijfer mezelf liever weg dan dat ik de grote man uithang.’
Wat was je grootste ondernemersfout?
‘In 2012 besloten we om de software van Moneybird compleet opnieuw te schrijven. Terwijl er best veel goede elementen in zaten. Dat kostte ons bijna drie jaar. Zo’n grote stap zou ik nu nooit meer maken. Als we dingen in fases hadden verbeterd in plaats van compleet te herschrijven, hadden we nu meer functionaliteiten gehad.’
Wat leerde je?
‘De waarde van elke dag 1 procent beter worden, in plaats van alles stopzetten en na twee jaar iets lanceren dat het toch niet helemaal is. Als je dag na dag verbetert, heb je na een jaar veel bereikt.’
Je stuurt Moneybird aan met Joost. Botsen jullie weleens?
‘Nooit keihard, hoewel we een goede inhoudelijke discussie niet schuwen. Maar dat gebeurt zelden. In het begin was er soms wel strijd. Op het niveau: wie staat er op het podium, wie doet dat interview? Inmiddels zijn we 15 jaar ‘getrouwd’ en is er over en weer respect. Joost is een echte team-man, ik ben iets strategischer. Dat ik dit interview nu alleen doe, vindt hij prima. Als ik zijn naam maar noem, haha.’
Hoe is jouw rol in die 15 jaar veranderd?
‘Ik krijg niet meer alles mee zoals in het begin. Een paar dagen voor de livegang van onze nieuwe website keek ik even op het scherm bij een collega en ik dacht: goh, de website van een concurrent, deze ken ik nog niet. Mijn collega zei: Eh, je hebt toch wel door dat dit onze eigen website is?’
Vond je dat gênant?
‘Ah nee joh, ik vond het vooral lachen. Het is mooi dat er dingen binnen Moneybird gebeuren waarvoor ik 15 jaar geleden het zaadje plantte. Ik hou me nu vooral bezig met de hoofdlijnen. Over het ontwerp van onze betaalpas heb ik twee keer vijf minuten mijn mening gegeven, de rest gebeurt gewoon. En de jongens die het maken zijn zo trots, dat vind ik heel gaaf.’
Bescheiden van je.
‘Ik ben blij dat ik geen moeite heb met delegeren. Het is ook een kwestie van de goede mensen aannemen, ze de juiste kennis bieden en af en toe bijsturen. Ik lees op onze site soms wel zinnen die ik anders zou opschrijven, maar het is maar de vraag of ik het beter weet. Het geeft mij rust dat ik niet tot in het oneindige hoef te managen.’
Het gaat mij om de inhoud. Wat ik bedenk, is niet heilig.
Je betrekt de medewerkers bij het bepalen van de strategie, las ik in je blog. Waarom?
‘Ik kan wel in m’n torenkamer gaan zitten en zeggen: dit is het, maar er zit veel kennis in de organisatie. Sommige collega’s weten als eerste waar partijen als de Belastingdienst mee bezig zijn. Uit gesprekken met hen haal ik vaak waardevolle input.’
In hoeverre hou je de strategie dan nog in handen?
‘Dat hoeft voor mij niet per se. Onze strategie moet logisch en haalbaar zijn voor het team en de goede dingen bevatten. Daarom maken we gebruik van de kracht van de massa.’
Ook hier dus geen ego.
‘Nee, het gaat mij om de inhoud. Wat ik bedenk, is niet heilig. Laatst kwam er een parttime student bij me met een idee voor mobiel. Dan denk ik: laat maar horen. Juist zo’n jonkie weet misschien wel veel beter waar het heen moet dan anderen.’
Mis jij het programmeren nog weleens?
‘Ja en nee, want als ik tijd heb ga ik programmeren. Afgelopen week nog. Maar ik zou de focus op de grote lijnen wel missen als ik alleen met de techniek bezig zou zijn.’
Wat maakt jou als ceo onmisbaar?
‘Oh, ik hoop eigenlijk dat ik heel erg misbaar ben. Sterker nog, daarom breiden we de directie uit met een cmo. We zijn nog niet op dat punt van ‘misbaar zijn’, maar hopelijk begin 2024 wel. Mocht ik dan een sabbatical nemen, lopen de meeste processen gewoon door.’
Wat wil je nog leren?
‘Onze nieuwe cmo is ons eerste externe directielid en brengt veel werkervaring mee. Ik ken alle ins en outs van Moneybird, maar ben als ‘broekie’-ceo zeker geen leidinggevende als zij. Ik ben benieuwd welke kennis ik misschien nog nodig heb om nog steviger te staan.’
Ik heb de indruk dat alles wat zich als onzekerheid zou kunnen manifesteren, zich bij jou vooral uit in nieuwsgierigheid.
Grinnikt. ‘Dat zeg je wel leuk, ja. Nooit zo over gedacht eigenlijk. Maar ik denk dat het klopt. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest en weet dat als ik ergens induik, ik me snel dingen eigen maak en het dan wel goed komt. Een beetje in de trant van: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Dus ja, ik kijk uit naar een leerzame tijd.’
Lees meer interviews uit de serie The Founder:
- Jarell Habets (Shypple): ‘In elke fase heb ik mezelf opnieuw moeten uitvinden’
- Ferry Zonder (Veloretti): ‘Ik wil een speedboot zijn, geen olietanker’
- Arthur Valkieser (Hydraloop): ‘Problemen zie ik niet als obstakel, maar als gunst’