Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tenpages.com: uitgevers bepalen niet langer

“Eigenlijk twijfel ik een beetje of ik wel een echte challenger ben”, zegt Valentine van der Lande bijna verontschuldigend. De crowdfunding startup voor boeken werkt samen met uitgevers en boekhandels, en kan hen dus niet te hard tegen de schenen schoppen.

“Om bestsellers te maken, hebben we hun kennis nodig”, legt Van der Lande uit. Toch stuit Ten Pages op weerstand in de traditioneel georiënteerde uitgeefwereld. Met name de literaire grachtengordeluitgeverijen reageren gereserveerd. Op TenPages.com kunnen lezers de eerste tien pagina’s van een manuscript lezen en er aandelen in kopen. Zodra alle aandelen zijn verkocht, wordt het manuscript uitgegeven bij een partneruitgeverij.

De klassieke uitgevers blijken lastig tot samenwerking over te halen. Niet langer zijn zij het die vanuit hun ivoren toren schrijftalent ontdekken, maar beslissen de lezers welke manuscripten de moeite waard zijn om te worden uitgegeven. “Het was hun toegevoegde waarde om dat talent eruit te vissen”, verklaart Van der Lande. “Nu doen lezers dat. Daar moeten ze aan wennen.”

Ingewikkeld model

Ze ligt er niet wakker van. “Het maakt me niet zoveel uit. We hebben inmiddels al een stuk of acht uitgeefpartners. Het hoeven er geen veertig te zijn. Het moet voor ons ook behapbaar blijven. Gelukkig zijn er honderden uitgevers in Nederland. Natuurlijk zouden we het heel gaaf vinden als De Bezige Bij partner wil worden. Het zou geen kwaad kunnen. Maar ik slaap er geen nacht minder om als het niet gebeurt.”

Ten Pages koos er bewust voor om de aanval vanaf dag één in te zetten. Niks geen soft launch. Op de dag van de lancering haalde het bedrijf meteen het NOS journaal. “Als je een ingewikkeld nieuw model als crowdfundingprincipe toepast in een traditionele branche als de uitgeefwereld, moet je het goed doen en er meteen vol tegenaan gaan.” Uiteindelijk draait het echter om de successen, weet Van der Lande. “Als je niks verkoopt, wordt niemand bang van je.”

Snelle groei

De omvang van de Nederlandse boekenmarkt wordt geraamd op zo’n 650 miljoen euro. Alleen een substantieel marktaandeel jaagt de concurrentie angst aan. Daarvoor is snelle groei nodig. En dat is ook precies het plan. “Onze focus is om heel hard te groeien en over twee jaar 100 à 150 boeken die via Ten Pages zijn ontdekt in de winkel te hebben liggen. Dan ben je een serieuze speler. Die 150 gaan we zeker halen. Easy! Voor dit jaar had ik erop gerekend dat zes manuscripten alle aandelen zouden verkopen. We zitten nu al op achttien.”

Voor serieus volume kijkt Ten Pages al halsreikend over de landsgrenzen. Die droom moet volgend jaar werkelijkheid worden. Engeland en Duitsland zijn de grootste kanshebbers. Daarna wil Van der Lande de oceaan oversteken. “Het is mijn ambitie om het grootste schrijversplatform van de wereld te worden. Amerika is dan een logische stap. Maar om het buitenland te veroveren, heb je een heel goed strijdplan nodig. Nog veel beter dan in Nederland. Ik ga het niet hapsnap doen.”

 

Bekijk ook de hele lijst met 50 Sprout Challengers van 2010.

 

Ook Challenger worden? We hebben een aanvalsplan voor je gemaakt:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een overzicht van alle zes grote reportages in de lijst 50: