Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?
Mijn naam is Ralph Wolbrink (rechts op de foto) en ik ben mede oprichter van Pure Internet Marketing uit Arnhem. Vanuit pure passie voor online marketing helpen wij bedrijven bij het behalen van online doelstellingen. Het bereiken van relevante bezoekers is een belangrijk deel van onze business, daarbij kun je denken aan Google AdWords of Bing Ads campagnes of Zoekmachine Optimalisatie trajecten. Daarnaast houden we ons intensief bezig met het verhogen van het conversie percentage op de website door conversie optimalisatie trajecten in te zetten. Dit mogen we doen voor een mix met grote en middelgrote bedrijven uit diverse marktsegmenten.
Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?
Samen met mijn compagnon Eddie Borgers ben ik in 2008 begonnen met het opzetten van eigen online projecten. Beide werkten we in de online marketing en uit interesse zijn we toen begonnen met het bouwen van eigen websites. Veel van deze projecten hebben we nu nog steeds, maar gebruiken we enkel als oefenterrein om nieuwe ideeën te testen.
Nadat we steeds vaker werden gevraagd om andere ondernemers te helpen op het gebied van online marketing hebben we uiteindelijk besloten om Pure IM op te richten. Na deze switch naar het opzetten van een bureau groeide onze klantenkring steeds sneller en uiteindelijk hebben we beide besloten onze baan op te zeggen en vol voor het ondernemerschap te gaan. Dit is nu bijna drie jaar geleden en ik heb hier echt nog geen moment spijt van gehad.
Het opzetten en opbouwen van een mooi bedrijf is iets wat altijd al mijn ambitie is geweest. Ik hou van sterke bedrijven met een eigen identiteit en enkel doen waar ze écht goed in zijn. Het continu nastreven van een volgende stap richting dit einddoel maakt het ondernemen zo gaaf vind ik. Zelf de lijntjes uitzetten, buiten de gebaande paden denken en het pakken van verantwoordelijkheid is waar ik me het prettigst bij voel.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?
Stilstaan als bedrijf is mijn grootste angst. Dan doel ik niet zozeer op omzet, maar vooral op het vlak van kennis. Het waarborgen van deze vooruitgang zie ik dan ook als een van mijn grootste uitdagingen. Hier besteden we intern dan ook behoorlijk veel tijd en energie in, van studietijd, onderlinge mentormomenten tot pizzasessies waarin we samen sparren over uiteenlopende ideeën.
Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?
Misschien klinkt het wat afgezaagd, maar het behalen van de doelstellingen voor onze klanten is mijn grootste drijfveer. Uiteindelijk worden wij daarop afgerekend en geeft dat ons bestaansrecht. Op ons kantoor hebben we groot het woord “Trots” hangen. Met alles wat we doen vragen we onszelf hardop af of we trots zijn op het eindresultaat.
Deze toetsing is echt een enorm belangrijk ijkpunt voor ons. Ik lees graag biografieën van bijzondere ondernemers, zoals Steve Jobs, Elon Musk of Richard Branson. De verhalen achter het succes en falen van ondernemingen vind ik fascinerend. Hiervoor kan ik echt het boek “IKEA, het geheim van het succes” aanraden. Verder kan ik enorm genieten van websites die goed in elkaar zitten op online marketing vlak. Het onder de loep nemen en analyseren van deze websites is dan ook stiekem een kleine hobby geworden.
Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?
De inspiratie en prachtige verhalen van andere ondernemers maken voor mij Sprout een geweldig platform. Daarnaast ben ik auteur op het Sprout Expertblog. Kennis delen en van elkaar leren is iets wat Sprout zo aantrekkelijk maakt. Het voornaamste wat ik dan ook uit het netwerk haal is inspiratie, maar ook hebben we hierdoor diverse interessante mensen leren kennen.
Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?
Probeer je te focussen op hetgeen waar je echt goed in bent. Zeker in het begin is het best wel verleidelijk om soms een klus op te pakken wat buiten je corebusiness ligt. Niet alleen maakt dit je focus minder helder, maar ook bestaat de kans dat je iets minder kwalitatiefs oplevert en dat straalt uiteindelijk wel op je hele onderneming af.
Een ander aspect waar ik heilig in geloof is het vertrouwen op je onderbuik gevoel. In mijn ervaring is dit gevoel vrijwel altijd waarheid. Iets kan er businesswise nog zo goed uitzien, maar als je gevoel zegt dat het onverstandig is dan kun je daar volgens mij het beste op vertrouwen.
Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?
Kennis en inspiratie delen of een heerlijk sparren over online marketing vind ik fantastisch. Andere Sprout members die dat willen doen zijn altijd welkom voor een kop heerlijke Arnhemse koffie.
Ralph is Sprout Member, jij ook?
Ralph is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Bij Sprout zijn we fan van innovatieve, ambitieuze ondernemers en doen niets liever dan jou helpen groeien. Dat doen we met nieuws, achtergronden, trendverhalen, inspirerende interviews en praktische informatie. Bovendien zijn onze members zijn beter vindbaar dankzij het seo-vriendelijke profiel op de website, kunnen kosteloos een advertentie plaatsen onder de 150.000 maandelijkse bezoekers van de website, ontvangen Sprout Magazine fysiek op de deurmat én krijgen toegang tot maandelijkse kennis- en netwerkevenementen. Voor slechts 99 euro per jaar ben je lid. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!
Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar [email protected].