Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup Ziemi wil verkeersveiligheid vergroten met fietslichtje dat broekspijpen verlicht

Startup van de Week Ziemi levert een fietslamp die niet de weg, maar je broekspijpen verlicht. Volgens ondernemers Luci Santema (23) en Elianne Koetzier (24) ben je hierdoor beter zichtbaar voor automobilisten. 'Onze doelgroep? Iedereen met een fiets.'

{"subsource":"done_button","uid":"B6E38DE7-3C2A-4674-9D72-655067E3C5CE_1605212473919","source":"other","origin":"gallery","source_sid":"B6E38DE7-3C2A-4674-9D72-655067E3C5CE_1605452622000"} Foto: Ziemi

Wat is Ziemi?

Een fietslicht dat niet de weg voor je verlicht, maar je eigen broekspijpen. Met dit gepatenteerde product wil de Rotterdamse startup Ziemi het Nederlandse fietsverkeer veiliger maken. Het fietslicht, dat een aanvulling vormt op de bestaande verlichting, moet op de balhoofdbuis van de fiets worden gemonteerd. Doordat je eigen onderlichaam wordt verlicht, zien andere weggebruikers menselijke beweging. Biomotion, heet dat ook wel. 

Weggebruikers om je heen worden er oplettender door

Mede-oprichter en bedenker van het concept Luci Santema: ‘Weggebruikers om je heen worden er oplettender door, omdat ze automatisch de verbinding in hun hoofd maken dat er een fietser in de buurt is.’ Jaarlijks vallen er zo’n 220 doden op de fiets, legt ze uit, voornamelijk door aanrijdingen met motorvoertuigen in de nacht. Het doel van Ziemi is dan ook dit aantal te reduceren. 

Je kunt toch ook gewoon zelf een lichtje op je onderlichaam richten? Toch niet, stelt Santema: ‘Normale fietsverlichting is gemaakt om een zo breed mogelijke stralingshoek te hebben. Draai je die om, dan verlicht je al snel je eigen gezicht en die van mensen achter en naast je. Ziemi is zo gemaakt dat je een hele kleine strook van verlichting hebt, namelijk alleen je benen.’ Ziemi werkt met een oplaadbare batterij en een USB-kabel.

Wie zitten erachter?

Santema is masterstudent industrieel ontwerp aan de TU Delft. Afgelopen jaar moest ze voor haar studie iets ontwerpen voor een fiets. Ze kwam met het idee voor Ziemi en wist bevriend industrieel productontwerper Elianne Koetzier te enthousiasmeren om haar te vergezellen als compagnon. ‘Zij is goed in details brengen aan het ontwerp en doet alle dingen waar veel aandacht voor nodig is. Ik ben een echte hustler en regel alles: de externe communicatie, mailtjes en ga maar door.’ Het duo volgde een ondernemerscursus bij YES!Delft, stelde een bedrijfsplan op en opende eind vorig jaar een kantoortje in Rotterdam.

Wie zitten erop te wachten?

‘Eigenlijk iedereen met een fiets’, zegt Santema. ‘Nederland telt 13,5 miljoen mensen met één of meer fietsen. 66 procent daarvan gebruikt al goede fietsverlichting. We kijken naar die groep als early adapters. 30-plussers blijken vooral geld te willen besteden aan goede fietsverlichting. Ze hebben auto-ervaring en weten hoe slecht fietsers verlicht zijn. We hopen dat zij dit product ook voor hun kinderen en ouders aanschaffen, om de veiligheid door te geven aan de familie.’

Hoever is het product?

Het prototype is al klaar en Ziemi is ‘ready voor produceren’, aldus Santema. Via een crowdfundingsactie op CrowdAboutNow hengelde het duo tot dusver al zo’n vijfhonderd klanten binnen. Het doel is om uiteindelijk 35.000 euro op te halen. Ziemi gebruikt de feedback van crowdfunders momenteel om het product verder te verbeteren. Eind september of begin oktober wil de startup beginnen met de verkoop van zijn product (zie foto rechts). 

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel van Ziemi is in heel simpel: producten verkopen en geld verdienen. Online en misschien ook via retailers. Santema hoopt haar product voor 18- tot 20 euro op de markt te kunnen brengen. ‘Je betaalt dan voor de kwaliteit van het product en de productie. We werken samen met Nederlandse producenten en de assemblage vindt plaats in een sociale werkplaats.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Zelf staken Santema en Koetzier 20.000 euro in hun bedrijf. Het duo wil graag een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de bewijsbaarheid van het nut van Ziemi. Hiervoor hebben ze zo’n 10.000 euro nodig en de ondernemers zijn hierover in gesprek met verscheidene geldschieters.