Wat is Wastewatchers?
De software van Wastewatchers analyseert hoeveel overbodig voedsel koks bereiden. Dat kan doordat de chefs bijhouden hoeveel, en welk type voedsel aan het einde van de dag de afvalbak ingaat. Het verschil tussen de inkoop- en weggooicijfers geeft aan hoeveel voedsel er teveel is ingekocht of bereid. Die informatie, over welke hoeveelheden voedsel minder bereid hoeven te worden, gebruiken de jonge ondernemers om adviezen te geven aan (bedrijfs)restaurants.
Juist die harde percentages zijn van belang volgens de oprichter. ‘Dat er minder soep wordt verkocht op warme dagen, dat weten de meeste koks. Wat wij kunnen voorspellen is: hoeveel minder. Dan minimaliseer je het afval in hoge mate.”
Hele bedrijfsmodellen zijn al omgegooid op basis van de data die Wastewatchers genereert. Bij een klant in Rotterdam Alexander kwam het bedrijf op de proppen met take away-broodjes voor een bedrijfsrestaurant, zodat op warme dagen medewerkers toch nog bij de eigen lunch-toko wat te eten haalden. Enige analyse later bleek dat die warm-weer-verkopers juist het beste draaiden tijdens regenachtige dagen.
Op die druilerige dagen wil iedereen tegelijkertijd eten én niet naar buiten. Om dan snel aan de beurt te zijn pakten de medewerkers die meeneembroodjes omdat die het dichtst bij de kassa lagen. Het restaurant veranderde de inrichting: bij regenachtig weer liggen nu de producten waar het meeste winst op wordt gehaald zo dicht mogelijk bij de kassa.
Wie zitten achter de startup?
Thomas Luttikhold is de oprichter en al 10 jaar in de horeca actief, ‘van schnitzelparadijzen tot vaste restaurants’. Hij studeerde af als bedrijfseconoom met een scriptie over – jawel – voedselverspilling. Om zoveel mogelijk keukens van binnen te zien werkte hij in zijn studententijd bij keukenmedewerker-uitzender Cuise, waar hij mede-oprichter en eveneens kok Wouter van Dijk leerde kennen. Laatste chef in deze keuken is ontwerper Maarten Dekker.
Wie zit te wachten op Wastewatchers?
De kok lijkt de meest aangewezen persoon, toch heeft de startup ook al interesse van andere partijen gehoord. “Onze klanten zijn nu vooral enkele cateraars, maar we hebben ook van de overheid al signalen gehad dat ze meekijken.”
Wat is het verdienmodel?
Klanten sluiten een abonnement af om de online tool te gebruiken. Hoeveel dat kost per maand ligt aan de grootte van de klant: hoe meer (bedrijfs)restaurants, hoe duurder het abonnementsgeld.
Hoe ver is Wastewatchers?
Het minimal viable product is nu op de markt. De capaciteit is volgens Luttikhold ‘nog heel laag, we verdienen wel aan ons product, maar we kunnen nog geen lonen uitbetalen’. Na het proefdraaien en testen moet in mei of juni de testfase zijn afgerond en willen de jonge ondernemers kunnen opschalen naar ‘grote jongens’.
Nog funding nodig?
“Ja, uiteraard.” Luttikhold vierde begin dit jaar nog het succes van zijn eerste crowdfundingsronde (á 17.000 euro). Over een half jaar tot een jaar moet er een tweede financieringsronde bijkomen. Om hoeveel geld dat gaat is nog ‘lastig te zeggen’. Investeerders met keukenervaring krijgt hij in de tussentijd graag over de vloer.