Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Smove maakt je teams fitter door samen te jongleren op de werkvloer

Startup Smove wil de werkvloer op een laagdrempelige manier in beweging krijgen. Een paar minuten jongleren, spelenderwijs bewegen: de cognitieve bewegingsoefeningen van Smove helpen elk team fysiek én mentaal vooruit. 'Onze droom: dat Smove hét synoniem wordt voor samen bewegen.'

julia den ouden smove startup van de week

Wat is Smove?

Een programma dat werknemers onder werktijd laat bewegen op een slimme manier – Smove staat voor smart move. In beweging komen is sowieso een must voor collega’s die soms wel tien uur per dag op hun stoel zitten. Als je dat combineert met spelletjes als jongleren, of simpelweg gebaren of opdrachten, is dat een kleine mentale uitdaging die een enorme extra stimulans biedt.

Dat cognitieve rendement van bewegen is al lang en breed bewezen. Een topsporter als Max Verstappen doet een balspel voordat hij achter het stuur van zijn Formule 1-wagen stapt. En wie neuroloog en beweeg-evangelist Erik Scherder nog niet kent, heeft onder een steen geleefd. Alleen: hoe krijg je mensen op de werkvloer in beweging?

Door een vrolijk merk neer te zetten, Smove, en een product waar werknemers blij van worden: groepstrainingen voor teams, die de korte en speelse bewegingsoefeningen met elkaar doen. De bedoeling is dat ze na een paar sessies het ‘smoven’ een vast onderdeel van hun werkdag maken. En: altijd samen met iemand anders een paar minuten bewegen, wat ze even van de werkplek haalt.

De directeur zal het in het begin net zo lastig vinden om iets met een bal te doen

‘Jongleren kun je jezelf ook wel leren. Maar elkaar erbij helpen, zorgt voor sociale cohesie’, zegt Smove-oprichter Julia den Ouden. ‘En het haalt drempels weg in de hiërarchie: de directeur zal het in het begin net zo lastig vinden om iets met een bal te doen, terwijl een jonge IT’er het misschien meteen onder de knie heeft.’

‘Het is ook supertoegankelijk. Je hoeft je er niet voor om te kleden en je hebt niet per se ballen nodig. Het kan dus makkelijk tussen het werk door. Maar mensen moeten er wel echt mee kennis maken. Daarom komen trainers van Smove langs voor een kick-off en wekelijkse herhaalsessies’, aldus Den Ouden. ‘Onze haalbare droom is dat Smove hét synoniem wordt voor samen bewegen.’

Wie zitten achter Smove?

Den Ouden (33) werkte na de hotelschool een paar jaar in Spanje voor een bedrijf dat de reclames in voetbalstadions verzorgt voordat ze terugkeerde naar Nederland. Na wat sales- en marketingfuncties raakte ze actief in het begeleiden en adviseren van social impact-ondernemers bij het ontwikkelen van hun business. Zo kwam ze in contact met co-founder Lars Kappen (39). ‘Hij is goed in strategische vraagstukken en helpt met creatieve oplossingen.’

Drie jaar geleden liepen ze tegen de trainingen aan die Michel Bruyninckx, bewegingswetenschapper van de Universiteit van Leuven, ontwikkelde voor kinderen. Hij heeft onder meer ontdekt dat je met ritme op jonge leeftijd de motoriek positief kunt stimuleren.

‘We zijn dat verder gaan onderzoeken en kwamen soortgelijke oefeningen tegen in andere top- en amateursportdisciplines. Ook hebben we een masterclass gevolgd bij Erik Scherder. Dat leidde tot het idee voor Smove: we gieten het in een tof en toegankelijk merk, waarmee we de samenleving een tool willen geven om op een slimme manier in beweging te komen. Onze uitdaging is dat we de inactiviteit te lijf gaan.’

Een huishoudelijke mededeling: Kappen en Den Ouden werkten voor Smove al samen en delen inmiddels behalve hun startup ook een kleine van twee jaar oud.

smove julia den ouden lars kappen
Julia den Ouden en Lars Kappen, het duo achter Smove. Foto: wesmove.com

Wie zit te wachten op Smove?

Den Ouden wil heel Nederland, en vooral de kinderen die in bepaalde kringen ontzettend veel beweging tekortkomen, aan het smoven krijgen. ‘Maar daarvoor moeten we de komende jaren een succesvolle business opbouwen. Daarvoor blijkt een b2b-model het meest geschikt. Binnen de bedrijven zit bovendien onze volgende doelgroep, zodra we de b2c-markt opgaan met een individueel aanbod.’

Dat werkgevers zitten te wachten op vitaler personeel is bijna vanzelfsprekend. Het aantal zituren is te hoog, het verzuim kan altijd omlaag en de productiviteit gaat er ook op vooruit als je het werk af en toe onderbreekt voor een Smove-sessie. Elke euro die je in de vitaliteit van je mensen investeert, levert 1,42 euro op. ‘We hebben we als doel nog dit jaar een half miljoen beweegminuten te creëren, en volgend jaar 2 miljoen.’

Hoe ver is Smove?

Den Ouden en Kappen hebben samen met een derde partner het programma ontwikkeld en verfijnd, dat in pakketten van een onboarding plus een aantal wekelijkse of maandelijkse terugkomsessies wordt verkocht. Uiteenlopende bedrijven als Jumbo, Eiffel en G-Star hebben al gesmoved, net als ONVZ en Zorg van de Zaak. Die laatste twee zitten dichtbij het vuur als het gaat om de vitaliteit van werknemers en verzuimpreventie.

Klopt, zegt Den Ouden. ‘We zijn zeker in gesprek met dergelijke partijen die Smove zouden kunnen aanbieden binnen hun grote netwerk. Maar rechtstreekse sales doen we natuurlijk ook, en we werken samen met organisaties als de Beweegalliantie, met Carl Verheijen als kwartiermaker, of Topsport Community van Pieter van den Hoogenband, die met zijn programmamanagers wil inspireren vanuit de topsport. Daar past Smove ook prima in.’

Smove bestaat behalve uit live sessies ook uit een online platform met uitleg en trainingsvideo’s. Een app is er voorlopig niet, met een reden: ‘Dit is iets nieuws. Een nieuwe manier van bewegen die je eerst moet leren kennen om het gevoel te ervaren, samen. Zo’n verandering op de werkvloer krijg je niet voor elkaar met een app zoals je die zoveel hebt op het gebied van mental health.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel?

Smove rekent af met de werkgever, die verschillende pakketten kan afnemen. Vanaf 1.950 euro kan die investeren in ‘Smove lite’, dat bestaat uit de kick-off plus vier herhaalsessies. Het aantal herhaalsessies bepaalt de verdere tarieven. ‘We hebben het afgelopen jaar gebruikt om te testen of onze tarieven kloppen en zo zijn gesteld dat de pakketten zo toegankelijk mogelijk zijn.’

Sommige klanten verlengen het programma met maandelijkse sessie. ‘Bij G-Star is het dan om drie uur Smove o’clock, in plaats van 4 uur Cup-a-soup.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

First things first: de focust van Den Ouden is voorlopig nog op meer klanten aansluiten en de omzetgroei versnellen. ‘We moeten nog stappen zetten in onze ontwikkeling. Dit jaar gaan we eerst onze programma’s doorontwikkelen. Zodra Smove meer body heeft, is het tijd om met investeerders te gaan praten om de volgende stap te zetten richting de app. Maar we staan natuurlijk altijd open voor investeerders die naast kapitaal ook van toegevoegde waarde zijn in de groei van ons bedrijf.’

Lees meer over startups en scaleups: