Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Schrijven.ai geeft een unieke tone of voice aan je AI-gegenereerde teksten

Startup van de Week Schrijven.ai levert een AI-tool die teksten genereert. Dat doet ChatGPT ook, maar de Nederlandse startup belooft de klant een tone of voice die elke tekst uniek en goed herkenbaar maakt.

schrijven.ai chatgpt nederlands
Je leest nu: Schrijven.ai geeft een unieke tone of voice aan je AI-gegenereerde teksten

Wat is Schrijven.ai?

Sinds de hype rond ChatGPT hoeven we nauwelijks uit te leggen wat Schrijven.ai in de basis is: een taalvaardige AI-tool die de gebruiker helpt allerhande teksten te genereren. En de startup doet er ook niet moeilijk over. Schrijven.ai draait ook op GPT-3, het zogeheten Large Language Model (LLM) dat zo verbluffend snel artikelen, productbeschrijvingen, songteksten, podcast-scripts en wat al niet uitspuwt.

Maar nu komt-ie: hoe bruikbaar is dat materiaal? ChatGPT is berucht om zijn hallucineren. Het berekent graag wat het meest passende volgende woord is, maar om feiten geeft het niet zoveel. Die verzint het er desnoods bij.

En bovendien: hoe uniek en onderscheidend is een tekst die je met een AI-tool samenstelt? Dat maakt veel andere bestaande AI-tools, zoals Jasper en copy.ai, minder bruikbaar om écht lekkere productomschrijvingen of wervende woorden te maken.

Mediabedrijven vinden het nog wat spannend om hun naam te verbinden aan ons soort technologie

Dat belooft Schrijven.ai dus wel: een Nederlandse AI-tool die artikelen, call to actions of socialemediateksten op maat levert en zorgt dat ze minder generiek zijn, maar juist aangepast aan een tone of voice die past bij de afzender. ‘Het Parool hanteert een andere stijl dan Coolblue, die weer een andere tone of voice heeft dan Wehkamp’, verklaart medeoprichter Sjoerd de Kreij (rechts op de foto boven).

Voor die ‘custom tone of voice’ moet de tool van De Kreij wel een training ondergaan. Dat is een kwestie van je bestaande teksten – pakweg de inhoud van je website – uploaden en het AI-taalmodel zijn werk laten doen. ‘Het model werkt al zó goed, dat je niet handmatig teksten hoeft te accorderen om het te trainen.’

Tegenover die grote Amerikaanse AI-tools heeft Schijven.ai ook het voordeel dat het zich focust op de Nederlandse taal. ChatGPT spreekt die ook, maar de Amsterdamse startup belooft toch wat meer taalgevoel in zijn lokale versies te steken.

chatgpt nederlands schrijven.ai
De interface van Schrijven.ai.

Wie zitten erachter?

De Kreij verdiende als head of data zijn sporen bij onder meer Coolblue, DeGiro en uitgever DPG Media, waar hij zijn medeoprichter en developer Sam Baud tegenkwam. ‘Ik had al vaker startups opgezet en in het verleden ben ik ooit bijna Y Combinator binnengekomen met een startup die nooit live is gegaan. Sam heeft ook verschillende apps zelf ontwikkeld.’

De Kreij raakte gefascineerd door GPT-3, het laatste taalmodel van OpenAI dat echt een enorme sprong voorwaarts betekende. ‘Ik zag een gigantische kans om met onze gezamenlijke ervaring met die nieuwe versie snel een product te bouwen en live te krijgen. Sam is een supergoede developer en nu dus de cto van Schrijven.ai.’

Op LinkedIn stond De Kreij begin dit jaar nog vermeld als head of data bij scaleup Bynder, maar Schrijven.ai is geen bijprojectje. ‘Haha, zo begon het wel, maar na twee maanden ging de tool viral en moest ik besluiten mijn baan op te zeggen, hoe geweldig die job ook was.’

Wie zit te wachten op Schrijven.ai?

Iedereen die als professional met teksten omgaat. En die groep is breder dan de marketeers die al langer aan de slag zijn met AI-tools voor de betere productomschrijvingen, SEO-proof tekst en andere commerciële producties.

Ook binnen verschillende mediabedrijven werken mensen met Schrijven.ai, al zal de tool van De Kreij niet snel de voorpagina van de Volkskrant vullen. ‘Mediabedrijven vinden het nog wat spannend om hun naam te verbinden aan ons soort technologie.’

Komend jaar willen we binnen zijn bij de top 100 van Nederlandse bedrijven

‘Er wordt snel gedacht aan marketingteksten, aan reclamebureaus en freelance tekstschrijvers die met behulp van AI concepten opstellen. Maar denk ook eens aan de interne communicatie. Daar gaan massa’s e-mails, content op interne websites en ander materiaal rond. Verder zouden ook mensen op de financiële of juridische afdeling geholpen zijn met een tool.’

Hoe ver is Schrijven.ai?

Het gaat erg hard, zegt De Kreij. Halverwege 2022 werd de tool gelanceerd en eind december had hij al duizenden gebruikers en duizenden euro’s omzet per maand. Het zijn vaak individuele gebruikers, maar bij verschillende grotere klanten draait al een proof op concept die de kracht van custom tone of voice moet bewijzen.

‘Het verloop is laag en de marge superhoog. Laten we zeggen dat de unit economics goed zijn. En we zijn nog maar met zijn tweeën hè? We zijn nu vooral bezig met klantfeedback verwerken om het product te verbeteren. Maar we nemen ook zo snel mogelijk mensen aan voor sales, marketing en finance.’

Want het loopt zó hard, dat Schrijven.ai pittige doelen heeft opgesteld: ‘Komend jaar willen we binnen zijn bij de top 100 van Nederlandse bedrijven. In de jaren daarna willen we de top 1000 van Europa bedienen. We draaien al in het Nederlands en zijn begonnen met een Deense versie.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel?

Schijven.ai rekent af naar gebruik. Dat wordt gemeten in aantal woorden, met pakketten tot 50.000 woorden en 130.000 woorden per maand voor kleinere gebruikers. Die krijgen echter geen custom tone of voice. Dat is voorbehouden aan enterprise-klanten, die betalen voor het trainen van Schrijven.ai en daarna afrekenen naar het aantal gebruikers dat de tool inzet.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Schrijven.ai kan wel wat funding gebruiken om zijn organisatie op te bouwen en de ontwikkeling te versnellen. Daarom is De Kreij al druk in gesprek met angel-investeerders en venturecapitalbedrijven voor een eerste ronde van 5 ton. ‘Dat gaat redelijk vlot. We zijn natuurlijk een ervaren team en kennen de werelden van AI en media heel goed.’

Mede gezien de honger naar AI bij geldschieters in het algemeen verwacht De Kreij over twee maanden de funding voor elkaar te hebben.

Lees meer over startups en scaleups: