Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bloom & Wolf wil met zijn ‘faux flowers’ Europa én de VS veroveren als een Bloomon 2.0

Bloom & Wolf wil Europa en de VS veroveren als een Bloomon voor kunstbloemen. Dat zijn 'faux flowers' duurzamer zijn dan snijbloemen is een feit, maar daarop hameren de oprichters niet te veel. 'Het is vooral een fijn merk waarmee je de mooiste kunstbloemen in huis haalt.'

kunstbloemen boeket bloom wolf

Wat is Bloom & Wolf?

Een Bloomon voor luxe kunstbloemen, zeggen oprichters Bram Kool en Gwen van de Pas. Dan snap je meteen wat ze bedoelen. De boeketten van Bloom & Wolf laat je thuisbezorgen en bestaan uit bloemen die ze het liefst ‘faux flowers‘ noemen. Maar dan wel echt mooi. Ze zijn dus niet van het soort plastic nepbloemen dat je op te veel plekken tegenkomt.

Nee, de boeketten van de kersverse startup zijn levensecht, samengesteld door een bekende Amsterdamse bloemist. Ze komen altijd met een eigen vaas, zodat het perfecte plaatje compleet is.

‘We willen dat alles waar we ons merk achter zetten altijd prachtig is’, zegt Kool. ‘Aan kunstbloemen kleeft een beetje een negatieve connotatie, van de stoffige boeketjes bij je oma waar de draden bij hangen. Wij pikken als perfectionisten de mooiste kunstbloemen eruit bij alle leveranciers’, aldus Van de Pas. De bloemen krijgen zelfs een geurtje mee.

Als consument was het tot voor kort nauwelijks te doen om een kunstboeket samen te stellen. En ja, dat ligt ook aan de prijs. Een redelijk boeket loopt al gauw in de honderden euro’s. Kool: ‘Daar zit je dan waarschijnlijk jaren tegenaan te kijken. Je kunt bij ons ook een boeket kopen, maar met ons abonnement kun je om de zoveel tijd een ander boeket uitzoeken.’

Het zal oplettende bloemenliefhebbers niet zijn ontgaan dat Bloom & Wolf niet de eerste is die zich als Bloomon voor kunstbloemen meldt. Met Reflower timmert Elyne Bierman al twee jaar aan de weg. Het vrolijke Reflower besteedt als merk meer aandacht aan kunstbloemen als duurzaam alternatief voor snijbloemen, voor Bloom & Wolf is dat minder ‘front and center’, zegt Kool.

‘Vooropstaat dat we dit doen om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Dat wat je doet goed is voor de planeet is als ondernemer eerder een hygiënefactor. We gaan ook zeker onze impact bijhouden, maar we zetten vooral een fijn merk neer in prachtige boeketten die op geen enkele manier voelen als duurzame concessie.’

En tot slot de naam van het nieuwe merk in faux flowers. Van de Pas: ‘We stuitten in onze research op Rachel Ruysch, een echte power woman die in de tijd van Rembrandt prachtige bloemen schilderde. Ze was ook nog moeder van tien kinderen, de eerste vrouw op de kunstacademie en ze schilderde tot haar 85ste. Ze woonde aan de Bloemgracht en Wolvenstraat.’

Wie zitten erachter?

Van de Pas (38) is de bedenker van Bloom & Wolf. De kunstbloemenbranche betekent een carrièreswitch voor de startupondernemer. Niet voor het eerst: Van de Pas werkte jaren als consultant voor Bain in de VS, waar ze ook twee jaar aan Stanford studeerde, dé businessuniversiteit van de States.

‘Daar drukten ze me op het hart: hou een lijstje bij van alle problemen en pijnpunten in het leven die je zou willen oplossen. Daar had ik toen al kunstbloemen op staan’, zegt Van de Pas.

Ze was eerst nog jaren regisseur en producent in de filmwereld, en maakte onder meer de documentaire Groomed. ‘Een heftige film en het was ook een zwaar project. Film is een mooi vak en ik ga zeker weer eens een documentaire maken, maar voor nu was het tijd voor iets anders.’

Met haar idee voor Bloom & Wolf kwam ze via via in contact met Kool (34), die toevallig ook ooit bij Bain werkte, maar de laatste jaren als zelfstandig strategieconsultant actief was.

Wie zitten erop te wachten?

Van de Pas en Kool richten zich in de eerste plaats op de consument. Kool: ‘Daarmee bedienen we meteen het moeilijkste deel van de markt. Die loopt van fervente bloemenliefhebbers die er graag mee bezig zijn en nooit zullen overschakelen, tot mensen die nooit bloemen kopen. Wij mikken op een doelgroep in het midden.’

‘Dat zijn mensen die regelmatig een bos kopen, maar wel de nadelen ervaren van echte bloemen: ze zijn maar een korte tijd mooi en het is ook gedoe met afsnijden, water verversen en opruimen. Om over de CO2-uitstoot maar te zwijgen. Allemaal nadelen die je met kunstbloemen niet hebt. Bovendien leveren we ze aan huis af. Dus als je eenmaal een abonnement hebt, heb je er geen omkijken meer naar en staan we om de zoveel tijd voor je deur.’

Naast consumenten levert Bloom & Wolf ook aan bedrijven. ‘De echt grootzakelijke markt zoals grote hotels en evenementen is al best ontwikkeld en vraagt vaak om custom leveringen. Wij richten ons juist op kantoren en ondernemers die de balie altijd mooi willen hebben, maar ook duurzaam voor de dag willen komen.’

Hoever is Bloom & Wolf?

In april is het merk gelanceerd. Kool: ‘Als minimum viable product zou je kunnen zeggen. We zijn negen maanden bezig en de vormgeving en fotografie is het meeste werk geweest: alles moet er perfect uitzien, want we bouwen het leidende merk in faux flowers. Het moest er echt sexy uitzien.’

De bestellingen stromen inmiddels binnen, veel meer dan verwacht, en er is een magazijn met boeketten in Amstelveen. Daar staat een bus klaar voor de bestellingen die voorlopig in een straal van een uur worden bezorgd.

‘We hebben verschillende testen gedaan die genoeg vertrouwen geven dat we echt een behoorlijke schaal aankunnen.’ Want opschalen, dat willen Van de Pas en Kool zo snel mogelijk. Niet voor niets hebben ze .com achter hun sitenaam staan.

‘We willen Europa coveren, maar willen ook de oceaan oversteken naar de States’, zegt Van de Pas. ‘Daar heb ik twaalf jaar gewerkt en is de markt voor bloemen heel anders. Eigenlijk is Nederland een lastige markt, omdat bloemen hier relatief goedkoop zijn. In New York ben je voor een beetje boeket al gauw 90 dollar kwijt.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel van Bloom & Wolf?

Dat brengt ons op het verdienmodel: Bloom & Wolf verkoopt zijn boeketten vanaf 275 euro en biedt abonnementen vanaf 50 euro per maand. ‘Voor dat geld krijg je elke drie maanden een nieuw boeket. Wil je vaker wisselen, dan gaat de abonnementsprijs iets omhoog.’

Best wat geld, maar voor hun prijsstelling hebben de oprichters onder meer gekeken naar de tarieven van Bloomon en naar wat consumenten maandelijks aan bloemen uitgeven. ‘Dat is meestal een stuk meer dan ze denken, omdat de boeketten meegaan met de boodschappen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Tot nu toe hebben de oprichters hun eigen geld gestoken in de startup. Zodra er rond de zomer voldoende tractie is om investeerders te overtuigen van het model, willen ze een serieuze seedronde doen van miljoenen. Kool: ‘Tegen die tijd hebben we veel risico’s al weggehaald, en we krijgen al veel interesse van partijen die willen investeren in deze ontluikende markt met veel ruimte voor nieuwe spelers.’

Van de Pas: ‘Op Stanford heb ik geleerd groot te denken, iets wat natuurlijk niet erg in de Nederlandse cultuur zit. Maar waarom zou dit niet heel groot worden? Kunstbloemen zijn door de eeuwen heen wel vaker een statussymbool geweest. Wat dat betreft is deze markt cyclisch. In de tijd van Marie Antoinette waren kunstbloemen heel trendy.’

Lees meer over startups en scaleups: