Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Coffee Clothing maakt mannenmode superduurzaam met fashion tech en virtuele modeshows

Startup van de Week Coffee Clothing combineert fashion tech met duurzame productie om mode voor mannen écht fair trade en schoon te krijgen. En aan overproductie doet het ook niet: het luxe merk is uitsluitend via pre-orders te koop.

Coffee Clothing duurzame mode mannen

Wat is Coffee Clothing?

Een fashiontech-startup die een volledig duurzaam modemerk voor mannen uitbrengt. En die fashion is ook redelijk exclusief, gezien de prijzen: 350 euro voor een sweater met rits bijvoorbeeld.

Maar daarvoor belooft oprichter Vanessa Stroet Guerrero dan ook tot het uiterste te gaan om zeker te stellen dat haar kledinglijn duurzaam is. En daarvoor combineert ze de laatste tech en inzichten rond duurzaamheid uit de fashionwereld. De stoffen die Stroet Guerrero gebruikt, zijn bijvoorbeeld van Tencel, de duurzame tegenhanger van viscose, en gerecyclede wol. Materialen met een veel kleinere footprint en watergebruik dan niet-biologische katoen.

De productie voldoet aan de best gecontroleerde keurmerken op de markt. De ontwerpen voor de truien, broeken en ensembles worden digitaal gemaakt, alle samples zijn ook digitaal en gaan in die vorm naar het atelier in Portugal. Ook de presentaties van de eerste twee Coffee Clothing collecties waren 100 procent digitaal.

Tot slot plant Coffee Clothing een boom voor elke bestelling en doet het niet aan overproductie: de items zijn bij wijze van pre-order te bestellen, maar het atelier gaat pas produceren zodra een batch compleet is. ‘De fashion industry is super vervuilend en veroorzaak veel afval. Dat kan veel beter en ik vind dat er nog veel meer opties zijn om kleding echt duurzaam te krijgen.’

Wie zit achter de fashion-startup?

Vanessa Stroet Coffee Clothing founderStroet Guerrero (33) lanceerde Coffee Clothing eind vorig jaar. Daar gingen jaren van onderzoek en ontwikkeling aan vooraf, een uitgebreide verkenningstocht door de modewereld die ze naast haar baan in de marketing en business development. Je mag haar wat dat betreft autodidact noemen. ‘Ik was van kinds af aan altijd al bezig met mode, tekenen en kleding verknippen.’

‘Tijdens een stage bij een duurzaam cosematicamerk kwam ik erachter hoe ongelofelijk complex het is om een product écht duurzaam te krijgen. En dat veel merken die dat claimen, nog best stappen te zetten hebben. Ik had bij een bestaand bedrijf kunnen gaan werken, maar mijn idee was: laat ik zelf de touwtjes in handen nemen, dan kan ik alles met de laatste technologie inrichten.’

Dat ‘Coffee’ in de startupnaam heeft te maken met Stroet Guerrero’s afkomst: ze is Colombiaanse en haar familie werkte op koffieplantages. ‘Koffie zorgde voor het dak boven ons hoofd en heeft altijd een rol gespeeld in mijn leven, ook toen ik als kind naar de Antillen en later naar Nederland verhuisde.’

Koffie associëren mensen al met fair trade, dus dat helpt het merk ook. ‘Ik heb me ook verdiept in de cultuur van Colombia uit de tijd voordat het een Spaanse kolonie werd. Welke kunst maakten ze, welke kleuren en symbolen gebruikte de inheemse bevolking?’

Bij de zoektocht naar een absoluut duurzaam en eerlijk werkende textielfabriek kreeg de startupondernemer hulp van een voormalige supply chain manager van Ted Baker. ‘Ik was zo brutaal om haar een mailtje te sturen, maar ze was ongelofelijk aardig toen ze hoorde van mijn plannen. Ik had zelf al de uitgangspunten op papier gezet waaraan de productie moest voldoen, maar zij kwam met een enorm boekwerk waarmee ik mijn eisen goed kon aanvullen.’

Voor het digitale stuk schakelde Stroet Guerrero het Braziliaanse bureau Studio ACCI in, gespecialiseerd in 3D mode-ontwerp en ook de maker van de virtuele modeshows van Coffee Clothing.

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wie zitten erop te wachten?

Mannen, maar vrouwen dragen natuurlijk net zo goed herenkleding. ‘Ik zit in het luxe segment en richt me op een doelgroep die modebewust is, trendgevoelig maar ook duurzaamheid en kwaliteit belangrijk vindt. En dat is echt raar: dat designer brands eigenlijk niets over duurzaamheid vertellen, terwijl ze daar toch best meer aan kunnen doen.’

‘Bij duurzame kleding zie je vaak aardetinten of ongebleekte katoen, maar ik hou juist van felle kleuren. Ook die kun je prima maken uit plantaardige materiaal, dat zie je ook terug bij de inheemse volkeren in Colombia. Mijn doelgroep wil graag iets opvallends.”

Wat is het verdienmodel?

Zoals gezegd: Coffee Clothing zoekt vanaf de start het hogere segment op, met een shirt met felle bedrukking met korte mouwen voor 280 euro of een katoenen broek voor 450 euro. ‘Duur voor een onbekend merk? De designer brands zijn ook nooit onderop begonnen om daarna hun prijzen te verhogen. Bovendien legt  de kwaliteit en duurzaamheid een zekere bodem in de prijzen.’

Hoever is Coffee Clothing?

Nog dit jaar wil Stroet Guerrero twee nieuwe collecties – ‘drops’ – lanceren en de pre-orders lopen goed. Het is alleen nog wachten op het aantal bestellingen dat nodig is om tot de daadwerkelijke productie over te gaan.  ‘Op dat moment wordt de pre-order een echte bestelling en krijgen de klanten binnen 8 weken geleverd.’

Sinds december 2022 is het merk live, en als eenpitter met een baan ernaast heeft Stroet Guerrero dan ook nog heel veel op haar verlanglijstje staan. De 3D-modellen lenen zich bijvoorbeeld uitstekend voor NFT’s, of als virtuele kleding die klanten kunnen passen met hun eigen avatar à la Lalaland. Stroet  Guerrero ziet ook volop mogelijkheden om met AI sneller 3D-ontwerpen te genereren uit ‘platte’ afbeeldingen. Of virtuele kleding de juiste pasvorm te laten geven door als een chatbot bij de klant informatie op te vragen.

De pr en marketing moet ook flink worden uitgebreid, want alleen via social en mond tot mondreclame blijft de naamsbekendheid toch beperkt.

Nog geld nodig?

Dat dus. Er is dringend behoefte aan een investeerder, liefst iemand met een achtergrond en netwerk in de mode, die het kapitaal kan inbrengen om de investeringen in marketing en productontwikkeling te doen en kan zorgen dat Stroet Guerrero zich volledig op haar nieuwe kledingmerk kan storten. ‘Het zou iemand moeten zijn die openstaat voor digitale sampling en de inzet van AI in de fashionwereld en die op zoek is naar nieuwe duurzame bedrijfsmodellen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Coole introductievideo van Coffee Clothing:

 

Lees ook deze artikelen over fashion ondernemers: