Mooi zo. Wij betreurden al dat Philips zijn eigen 3D-technologie, gebracht door dochter 3D Solutions, vorig jaar april liet vallen omdat er geen commerciële toekomst voor zou zijn. Het probleem: een 3D-scherm kostte op dat moment iets van 15.000 euro, dus een doorbraak op de consumentenmarkt leek een zaak van te lange adem. De technologie die Philips al in 2006 had aangekondigd, leek toch veelbelovend: 3D waarvoor geen polariserend of rood-groen brilletje nodig was om het te ervaren.
Dimenco
Toch is er goed nieuws voor liefhebbers van écht vooruitstrevende technologie: de 3D-erfenis van Philips wordt voortgezet. Vier ex-medewerkers zijn in juni gestart met Dimenco. Dimenco heeft zich over de activiteiten ontfermd van 3D Solutions, en ontwikkelt de technologie verder. Net als Philips zelf beperkt het zich tot de businessmarkt – 3D zonder bril is nu eenmaal niet voor afbraakprijzen aan te bieden. Te denken valt aan bioscopen, casino’s en beursinrichters. Binnen drie maanden belooft het te komen met 52 inch en 56 inch monitoren.
>> Lees verder op Techbusiness, het nieuwe technologieplatform van Sprout.