We spreken Ulrich tijdens Dreamforce, de enorme techconferentie die Salesforce elk jaar houdt in San Francisco.
Wat is het punt waarop startups het vaakst de mist ingaan?
“Het is heel makkelijk om een bedrijf te beginnen. Een ondernemer heeft een idee, zet een gelikte website op en en dan is hij eigenlijk klaar om te gaan. Er is heel veel aandacht voor die beginfase, geld binnenhalen, maar er wordt te weinig nagedacht over de uitvoering. De klanten, hoe gaan ze opschalen?”
“Er is binnen de startup-community heel veel aandacht voor funding. Je leest veel berichten met ‘bedrijf X heeft zoveel geld binnengehaald’. Maar je leest te weinig over de klanten die ze binnenhalen. Terwijl het daarover zou moeten gaan.”
Waar kijk je zelf naar als je startups selecteert voor jullie incubator?
“Naast de schaalbaarheid van het bedrijf is ook de oprichter heel erg belangrijk. Veel startups zijn een groepje ondernemers, waarbij de rollen niet heel duidelijk gedefinieerd zijn. Maar ik kijk altijd of er iemand is die verantwoordelijk is voor de operatie.”
Vision without execution is hallucination
“Ik zeg altijd vision without execution is hallucination. Het gaat niet alleen om het product, maar ook om de uitvoering.Ik zie dat Europese startups daar beter mee omgaan dan Amerikaanse. Zij hebben in de regel minder toegang tot kapitaal, dus zij moeten meer tijd besteden aan de executie.”
Salesforce heeft zelf een incubator-programma, wat hebben startups eraan om met een groot bedrijf als Salesforce in zee te gaan?
“We investeren nadrukkelijk niet in onze startups, maar we helpen ze met toegang tot onze faciliteiten, R&D, geld en klanten. Een groot deel van de startups haalt het niet omdat ze na de eerste fase van product en het ophalen van geld niet genoeg klanten weten te vinden.”
“Door te partneren met ons kunnen wij de startups toegang geven tot onze klanten. Bijvoorbeeld via de Appexchange, de App Store van Salesforce, daarin staan alle toepassingen die bedrijven hebben gebouwd bovenop het Salesforce platform, en verkopen aan anderen.”
Luister ook naar het verhaal dat Ulrich eerder dit jaar vertelde in het Amerikaanse tv-programma Business Rockstars, inclusief tips voor startup-ondernemers: