Hans Boersma (35, foto rechts), oprichter van online marketing-bureau Digital Wizards (6 fte), heeft meerdere restauranthouders in de familie. Al jaren klagen ze over Thuisbezorgd, het maaltijdplatform van Jitse Groen, dat door de jaren heen een steeds hogere commissie per bestelling is gaan vragen aan restauranthouders. Momenteel ligt deze commissie op 13 procent, terwijl de restauranthouder in de regel zelf de bezorging dient te verzorgen. Ook concurrenten UberEats en Deliveroo vragen geld aan de restaurants voor hun service.
Pizza Maffia
Dat kan beter, dacht Boersma. Hij lanceerde daarom Pizza Maffia, een nieuwe bestelsite voor maaltijden waaraan restauranthouders geen commissie hoeven te betalen. De afgelopen maanden werkten ze bij het nog maar 1 jaar oude Digital Wizards hard aan de bestelsite; in totaal wel 600 uur, volgens Boersma. Een behoorlijke investering, stelt de ondernemer. Hij rekent voor: het uursalaris van een developer bedraagt zo’n 70 euro. Er zit daarom al voor 42.000 euro aan arbeidsuren in het nieuwe bedrijf.
We willen inkomsten genereren uit bannerverkoop
De vraag der vragen is: hoe denkt Boersma hier ooit geld mee te verdienen? De commissies vormen immers de basis voor het verdienmodel van Thuisbezorgd. “We hebben geen goed verdienmodel”, lacht Boersma, “dat zei mijn boekhouder ook al”. Maar dat hoeft volgens hem ook niet: het geld verdient hij wel met Digital Wizards, waarmee hij websites bouwt voor bedrijven.
“Het is prima als we met Pizza Maffia uiteindelijk break-even draaien”, zegt de ondernemer. “Als er veel mensen naar onze site komen, kunnen we inkomsten genereren uit bannerverkoop.” Daarnaast hoopt de ondernemer dat restauranthouders via Pizza Maffia Boersma’s online marketing-bureau ontdekken, zodat de klantenkring van Digital Wizards extra toeneemt. Indirect kan Pizza Maffia daarmee dus in theorie lucratief worden voor Boersma.
Online betalen
Boersma heeft al vijfhonderd restaurants uit 102 plaatsen aangesloten. Op dit moment kunnen Pizza Maffia-gebruikers echter nog niet direct via het platform bestellen. Klik je op een restaurant, dan krijg je de menukaart te zien en de contactgegevens, zodat je telefonisch een bestelling kunt doen.
Dat je daarmee de oorlog niet wint, zover is Boersma ook. De consument wenst immers gemak, dus moet er een directe betaalmogelijkheid komen. Dat kost echter geld, en daarom heeft Boersma een doneerknop op de website geplaatst. 7.000 euro stelt hij nodig te hebben om een goede betaalfunctie in te laten bouwen. Hij hoopt dat restauranthouders investeren, zodat zij niet meer afhankelijk van de commissies van Thuisbezorgd hoeven te zijn.
Kritisch
Sommige ondernemers zijn gewoon een keukenhulp van Thuisbezorgd
Boersma ziet ook wel in dat Thuisbezorgd een florerend businessmodel heeft, maar blijft kritisch. Het bedrijf verdient volgens hem “steeds meer over de ruggen van hardwerkende ondernemers”. Boersma hekelt het feit sommige ondernemers voor het merendeel van hun omzet afhankelijk zijn van het platform van Jitse Groen. “Als ondernemer ben je dan gewoon een keukenhulp van Thuisbezorgd.”
Toch zal het de gemiddelde consument allemaal worst zijn. Die houdt zich niet bezig met commissies, maar wil gewoon snel en gemakkelijk een pizza of roti bestellen. En dat kan uitstekend bij Thuisbezorgd, Deliveroo of UberEats. Waarom zou je switchen? Om het restaurant op de hoek te ondersteunen, zodat buurtrestaurants gemakkelijker kunnen overleven, meent Boersma. De uitdagingen ligt hem erin deze boodschap over te brengen aan de consument. Hoe wil Boersma dit doen?
Social media
“Thuisbezorgd.nl biedt natuurlijk veel meer dan alleen een website. We leveren aangesloten bezorgrestaurants ongeveer 100.000 euro aan extra omzet per jaar en daar sturen we inderdaad een rekening voor. We juichen concurrentie toe en wensen mijnheer Boersma veel succes.”
Door een serie video’s die hij in het vierde kwartaal van dit jaar via sociale media wil verspreiden. “We willen low budget-video’s maken, in een jaren ‘20-maffiastijl. We hebben natuurlijk niet het advertentiebudget van Thuisbezorgd, dus zullen we slim met geld moeten omgaan. Onze boodschap over commissies is misschien ingewikkeld, maar video is een heel geschikte vorm om zoiets over te brengen.”
Om bekendheid te genereren en extra klanten te trekken, hoopt Boersma restaurants zover te krijgen in het begin een korting te geven aan Pizza Maffia-klanten. Een andere optie zou zijn dat de restaurants hun tarieven op commissiesites zoals die van Thuisbezorgd verhogen. Maar is het de moeite waard? Zal Boersma op termijn ook niet gewoon een commissie over zijn dienst heffen? We hoeven ons geen zorgen te maken, meent de ondernemer. Wij quoten de man: “We blijven zonder commissie werken.”