Wat is Spinning Closet?
‘Circulaire kledingkast’ Spinning Closet verhuurt designerkleding voor vrouwen die er goed uit willen zien voor speciale gelegenheden zoals bruiloften, gala’s en zakelijke bijeenkomsten. Het model van de startup is vergelijkbaar met Rent the Runway, de unicorn van oprichter Jennifer Hyman die in de Verenigde Staten al een tijdje flink aan de weg timmert.
Door kleding te huren bespaar je tijd, kastruimte en het milieu, zegt medeoprichter van Spinning Closet Ceyla Ruypers. “Spinning Closet is gebouwd rond drie E’s: empowering, het zet de vrouw in haar kracht door haar een variatie van items aan te bieden voor elke gelegenheid. Het is exclusief, met items die je in de Nederlandse winkelstraat niet vindt. Het is effortless, omdat het veel gemakken biedt zoals het besparen van tijd en denkruimte.’
Om de drempel voor het relatief nieuwe fenomeen van kleding huren te verlagen, heeft Spinning Closet (in Amsterdam) ook een fysieke locatie, waar vrouwen een pasafspraak kunnen boeken en geholpen worden door stylisten.
Wie zitten erachter?
Ceyla Ruypers werkte voordat zij begon met Spinning Closet in de financiële wereld, toen zij vrienden in het buitenland hoorde vertellen over Rent the Runway. “Ik had een jurk nodig, waarop een vriendin uit San Francisco zei dat zij dat in de VS gewoon huurde.” In Nederland bleek deze markt er nog niet te zijn, hooguit in combinatie met carnavalskleding. Ruypers, die zelf ooit 500 euro betaalde voor een feestjurk die ze praktisch nooit meer zou dragen, besloot die markt een jaar geleden in Nederland te testen.
Als co-founder haalde zij oud-studiegenoot Lilia Planjyan aan boord, die destijds bij een consultancy werkte. Planjyan werkte de strategie en de business case uit en praat momenteel met investeerders. Ruypers houdt zich vooral bezig met operationele zaken, branding en pr.
Een half jaar na de start zegden de twee hun vaste baan op, om “echt te gaan knallen”. “Voor zoiets moet je ruimte hebben in je hoofd en leven. Na acht jaar corporate carrière zaten wij in een fase dat we zelfverzekerd genoeg waren om te zeggen: What’s next? Maar het allerbelangrijkste is het geloof in het concept.”
Wie zitten erop te wachten?
Als doelgroep onderscheidt Spinning Closet drie type vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud: ‘fashionable’, ‘business’ en vrouwen met een bewuste levensstijl. “Zij hebben een baan, wonen voornamelijk in de Randstad, zijn hoogopgeleid, willen er goed uitzien en maken bewuste keuzes.”
Hoever is Spinning Closet?
Na een testfase ging de dienst afgelopen juli officieel live. Tot nu toe werden zeventig items verhuurd, het aantal klanten groeit met 60 procent per maand. En, ook belangrijk: een flink deel van de klanten komt terug voor een nieuwe bestelling. Een belangrijk element zijn de stylingsessies die de startup regelmatig organiseert. Veel vrouwen hebben behoefte aan advies, van make-up tot schoenen, zegt Ruypers. “Ook in het zakelijke segment willen vrouwen – uit de board room en daarbuiten – weten hoe ze zich het beste kunnen kleden.”
De startup wil ook een aantal pop-upwinkels opzetten, bijvoorbeeld in samenwerking met een warenhuis als de Bijenkorf. Of de startup niet juist een bedreiging is voor het businessmodel van een gangbare retailer? “Als vrouwen in aanraking komen met bepaalde merken, zullen ze die later ook sneller geneigd zijn te kopen”, countert Ruypers. “Mensen hechten anno nu minder waarde aan ownership en meer aan ervaring. Dit is ook voor een winkel als de Bijenkorf een kans om mee te gaan in die veranderende economie.”
Wat is het businessmodel?
Bij Spinning Closet huur je items voor minimaal 4 dagen, en een dag voordat ze nodig zijn worden ze bezorgd. Daarna lever je die in een meegeleverde doos in bij een PostNL-punt. Kleding kan ook langer dan 4 dagen worden gehuurd, voor een reis naar het buitenland bijvoorbeeld. Klanten van Spinning Closet namen bijvoorbeeld al een jurk mee naar de VS, Portugal en Spanje.
Voor het Amerikaanse Rent the Runway zijn abonnementen – ook voor iets meer gangbare kleding – nu de hoofdmoot van de omzet. Dat model is ook voor Spinning Closet “de ambitie”, zegt Ruypers desgevraagd. “Maar je moet niche beginnen.”
Nog geld nodig?
Spinning Closet is momenteel met vier investeerders in gesprek, met als doel een eerste groeirondje van “enkele tonnen”. Ruypers: “Het allerbelangrijkste is nu om awareness te creëren. Het is een nieuw concept en wij zijn hier een pionier. De deeleconomie groeit hard, van koffers tot scooters. Ik geloof dat mensen ervoor open staan, maar ze moeten wel weten dat we bestaan.”