Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Social media gaat kunstsector verrijken

Start-up Narb wil de Nederlandse kunstsector transparanter en toegankelijker maken. Oprichter James Burke: "We maken kunst in musea en galerieën toegankelijk via het web en de iPhone. Via reacties van andere kunstkijkers kun je kunst vinden die je normaal niet ziet of zou ontdekken."

Op zaterdag 7 maart gaat Narb.me officieel van start tijdens de Rotterdamse Museumnacht. Vanaf dan kunnen iPhone-eigenaren en websurfers op de site kijken om kunstwerken en -gelegenheden te zoeken en ontdekken. “Dan hebben we het aanbod van de grote steden online”.

Hoewel de site in het Engels is geschreven richten James Burke en compagnon Tijs Teulings zich op de Nederlandse markt. Burke: “Behalve via gespecialiseerde blogs zijn er niet veel digitale manieren om kunst te ontdekken. Wij voegen daar de sociale component aan toe. Mensen kunnen afbeeldingen van kunstwerken uploaden en vervolgens ook beoordelen en recenseren. Die informatie kan voor anderen weer nuttig zijn”.

De ontwikkeling van Narb.me wordt mede gefinancierd door een subsidie van de Digitale Pioniers.

 

Transparantie
Geregistreerde gebruikers van de site kunnen op Narb een eigen profiel aanleggen. Daarin kunnen ze laten zien welke gelegenheden of kunstwerken hun favorieten zijn. Galerieën en musea kunnen op hun beurt hun collecties gedeeltelijk of helemaal aan de database voeden. De gedachte is dat dat de kunstsector transparanter moet maken.

“We hebben ook een API. Galerieën en musea kunnen die gebruiken om nieuwe interactieve diensten mee te ontwikkelen”. Burke hoopt dat dit soort instellingen een maandabonnement willen nemen op Narb om toegang te krijgen tot dit soort extra’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Erwin Boogert, Emerce.nl