Get in the Ring is een internationale competitie voor beloftevolle bedrijven, georganiseerd door het Erasmus Centre for Entrepeneurship. De competitie werd onlangs door de Europese Unie erkend als voorbeeld op het gebied van het promoten van ondernemerschap.
Voor de Nederlandse editie werden ruim 80 startups geselecteerd om pitches te geven voor 7 investeerders. Een enerverende dag met pitches en workshops werd afgesloten met een drietal 1-tegen-1-pitches. Uit de drie laatst overgebleven startups (SnappCar, iLost en EnWake) kozen de investeerders, waaronder Floris van Alkemade en Robert Verwaayen, autodeelplatform SnappCar als favoriet.
Winnaar Pascal Ontijd gaf volgens Van Alkemade een ‘excellent pitch’ en heeft bewezen dat Snappcar tractie heeft en funding kan aantrekken. Ook het sociale karakter van SnappCar noemt Van Alkemade een pre.
Ontijd ziet drie lastige eerste jaren beloond, ‘het was een bumpy road’. Nu is het tijd voor de volgende fase: internationaal gaan.’ Dat kan alvast top 17 november, wanneer Ontijd de Nederlandse eer hoog mag houden tijdens de West-Europese finale van Get in the Ring in Dortmund.
Deelnemer Jouri Schoemaker (Shake-on) tijdens de pitchworkshop
Hoog niveau
Robert Verwaayen van Keen Venture Partners zegt positief verbaasd te zijn over het niveau van de ruim 80 deelnemende startups. ‘De kwaliteit is zeer hoog’’, zegt Verwaayen, die samen met zijn vader Ben de investeerder Keen aan het opzetten is. Hij noemt Get in the Ring een goede manier ‘om de vinger aan de pols te houden’. De zes minuten die elke investeerder met een startup mag praten is goed voor een eerste indruk, maar daarna begint het werk pas. ‘Hier komen zeker een paar vervolgafspraken uit’, zegt Verwaayen.
Maar natuurlijk draait het niet alleen om een handjevol winnaars. Een zeer diverse groep – veelal jonge – ondernemers probeerde dinsdag een plekje in ‘de ring’ te bemachtigen. Een greep uit het aanbod:
Julien de Waal (30)
Startup: Showrush, een interactief livestreamingplatform
Komt voor: investeerders vinden
Hoeveel geld nodig?: 100.000 euro
De Waal leerde veel in de 4 jaar dat hij nu in het startup-circuit zit. ‘In het begin ‘win’ je niks, maar je wordt zo veel beter. Als ik nu mijn eerste presentatie terugkijk denk ik, ‘oh my god’ wat slecht. In het begin wilde ik ook alles doen, produceren, regisseren, mijn eigen tv-shows, noem maar op. Het Erasmus Centre for Entrepeneurship heeft enorm geholpen bij het vormgeven van mijn visie.’
Michiel Klonkhammer (50) en Sjoerd Boersma (50)
Startup: LearningStone, een site voor zelfstandige bedrijfstrainers.
Komen voor: investeerders vinden
‘We horen hier bij de oudere garde, maar we willen altijd blijven leren.’
Svilena Mateeva (24) en Mirena Radulova (30)
Startup (nog in de concept-fase): WeShape. Een crowdfundingplatform voor studenten die mvo-projecten runnen.
Zijn hier voor: Als onderdeel van een 6 weken durend programma Get Started, van de Erasmus Universiteit.
‘We vonden vooral het onderdeel over funding heel interessant, om te leren welke opties je hebt’.
Jamal Oulel (24) en Germaine Statia (22)
Startup: Jobtease. ‘Een app waarmee we het sollicitatie- en recruitementproces weer leuk willen maken.’ Oulel en Statia haalden tot nu toe 200.000 euro op; in januari wordt de app gelanceerd, in eerste instantie in closed beta.
Zijn hier voor: Nieuw groeikapitaal
Hoe ging jullie pitch? Oulel: ‘Best goed. Ze vonden onze passie en idee volgens mij heel leuk.’
Wouter Chömpff (28)
Startup: Crystal Shower, een recycle-douche (het water blijft binnen het systeem
Is hier voor: Groeikapitaal. Chömpff heeft in totaal 750.000 euro nodig voor de massaproductie van zijn douchesysteem, wat gepland staat voor januari.
‘Balen dat ik niet in de finale sta, maar er zijn nog genoeg kansen.’