De Nederlandse startup Silk heeft de Startup Rally gewonnen op The Next Web conference. Met Silk kan de gebruiker informatie van verschillende sites snel verzamelen, filteren en doorzoeken.
The Next Web
Silk stootte met zeventien andere webbedrijven na drie juryrondes door tot de finale. De 18 startups presenteerden hun nieuwe diensten en producten eind april tijdens de conferentie van The Next Web . Volgens Patrick de Laive, een van de oprichters van TNW, gaat het niveau van de startups elk jaar omhoog. “Goed om te zien dat er zoveel Nederlandse startups doorgedrongen zijn tot de finale”, aldus De Laive. The Next Web is uitgegroeid tot de belangrijkste internetconferentie van Europa, na het Parijse ‘Le Web’.
Best B2C
Kuvva sleepte de prijs in de wacht voor de beste B2B dienst. Het verbindt fans aan merken via online advertenties. Concreet: het verzamelt fraaie beelden van bekende artiesten, illustratoren, ontwerpers en fotografen en biedt die aan als achtergrond voor Twitter-prrofielen. Dat lijkt wel wat op wat Nalden doet met ftp-killer Wetransfer. En dat is geen toeval: Nalden is, samen met Damian Bradfield, ook de man achter Kuvva.
Best Mobile
Onavo uit Israël ging op The Next Web zelf live, en biedt met een iPhone app smartphonegebruikers beter inzicht in hun dataverbruik en beperkt dat ook, om geld te sparen. Het klinkt magisch: Onavo comprimeert de inkomende data in zijn ‘magical shrinking machine’, zodat het verbruik omlaag gaat, maar dat zou de snelheid niet teniet doen.
Best B2B
Cleeng belooft een betere manier om geld te verdienen aan content op websites. In plaats van een botte betaalmuur biedt Cleeng een verfijnder filter om betalers te scheiden van niet-betalers. Dat kan de uitgever tot in detail regelen: hij kan een interview ‘weggeven’, maar laten betalen voor een begeleidende interviewvideo. De gebruiker die betaalt, krijgt zijn content meteen in een archief, dat overal en vanaf alle apparaten benaderbaar blijft.
Opmerkelijkste pitch
De opmerkelijkste pitch kwam van Foodzy, de moderne variant van een calorieëntabel: het houdt bij wat de gebruiker gedurende de dag naar binnen werkt en beloont gezond eetgedrag met medailles. Het sociale element ontbreekt niet: het uitwisselen van eetgewoonten en nieuw ontdekte producten is volop mogelijk.
Sterkste business model
Het meest veelbelovende businessmodel kwam van Marvia. Het is een selfservice advertising platform waarmee kleine adverteerders zelf hun advertentie kunnen aanmaken. Als publisher kun je je voor de beta aanmelden op de website. Zo geeft de Nederlandse startup de macht terug in handen van adverteerders die op papier adverteren. Zij krijgen met één klik toegang tot de advertentieruimte van papieren uitgevers.
Foto via Flickr-pagina The Next Web